Mówi: | Agnieszka Szafrańska-Romanów |
Funkcja: | psycholog - psychoterapeuta |
Firma: | Centrum Probalans |
Prawie połowa Polaków robi noworoczne postanowienia
Badania opinii społecznej pokazują, że co roku blisko połowa Polaków robi postanowienia związane z nowym rokiem. Większość chce schudnąć, rzucić palenie, zmienić swoją sytuację finansową i zawodową. Jednak tylko co druga osoba może mówić o sukcesie. Zdaniem psychologów winne temu, że tak łatwo rezygnujemy z realizacji noworocznych zamierzeń są nierealne oczekiwania i brak konsekwencji.
– Warto, żeby te postanowienia noworoczne nie były takim stykiem pobożnych życzeń, które mają małą szansę na realizację. Aby tak się stało warto formułować postanowienia noworoczne w formie celów. Czyli nie: chciałabym schudnąć, doszkolić się w języku angielskim, znaleźć sobie pasje, tylko raczej w formie takiego celu „chcę”. Chce schudnąć, chcę nauczyć się angielskiego – przekonuje psycholog Agnieszka Szafrańska-Romanów w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle.
Im bardziej cel jest skonkretyzowany, tym większe są szanse na jego realizację. Dobrze także wyznaczyć ramy czasowe – konkretna data zakończenia zadania będzie dodatkowym bodźcem motywacyjnym.
– Czyli może nie: chcę schudnąć w przyszłym roku, tylko na przykład do wakacji chcę zrzucić 5 kilogramów. Dobrze też jest wyznaczyć początkową datę. Jeżeli to ma być takie postanowienie noworoczne, to dobrze, żeby ona była taką datą na przykład styczniową. Na przykład od 5 stycznia zaczynam wdrażać plan chudnięcia, który ma się zrealizować na przykład 1 lipca – podpowiada Agnieszka Szafrańska-Romanów.
W dążeniu do realizacji noworocznych postanowień nie musimy być skazani wyłącznie na siebie samych. Warto poszukać wsparcia: dietetyka, trenera fitness, psychologa czy choćby koleżanki, z którą można umawiać się na wspólne bieganie lub basen. W podtrzymywaniu motywacji ogromną rolę ma także otoczenie, dlatego w czasie realizacji postanowień warto przebywać wśród ludzi o pozytywnym nastawieniu do życiu, a unikać osób, które mogłyby nam pokrzyżować plany.
– Jeżeli na przykład w pracy jest koleżanka, która jest taką czarnowidzką, która zawsze widzi szklankę do połowy pustą i wiemy, że ona raczej podcina skrzydła, to może nie kontaktujmy się z nią w zakresie realizacji tego naszego planu . Może nie spowiadajmy się jej z kolejnych naszych osiągnięć, jeżeli wiemy, że ona nie będzie nas w tym wspierać, tylko wręcz przeciwnie – radzi Agnieszka Szafrańska – Romanów.
Demotywująco wpływa także branie na siebie zbyt wiele. Psychologowie podkreślają, że nawet do wielkich życiowych zmian należy się zabierać powoli i małymi krokami. Określenie zbyt wielkiego celu może przytłoczyć jeszcze zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.