Mówi: | Szymon Grygierczyk |
Funkcja: | zastępca dyrektora generalnego |
Firma: | Hoya Lens Poland |
Przy wyborze okularów najważniejsze jest precyzyjne dopasowanie soczewek. Niezbędne jest badanie optometryczne
Eksperci uważają, że zbyt często przy zakupie nowych okularów skupiamy się na oprawie, a przecież tajemnica dobrego widzenia tkwi w soczewkach. Powinny być one dopasowane pod kątem korekcji danej wady wzroku, komfortu użytkowania, ochrony przed światłem niebieskim i szkodliwym promieniowaniem UV. Zakup okularów bez profesjonalnego badania w gabinecie optometrycznym jest więc bardzo ryzykowny.
Cena nie powinna być głównym kryterium w doborze okularów. Trzeba dopasować odpowiedni model zarówno pod kątem wyglądu zewnętrznego, jak i parametrów soczewki. Oprawa ma być ładna, ale musi być też wygodna i dobrze wyprofilowana.
– To, że wydamy 500, 1000 czy 3000 zł na okulary, niestety, nie jest automatycznie gwarancją dobrego widzenia. Na jakość widzenia i łatwość adaptacji do okularów wpływa kilka elementów. Przede wszystkim konieczna jest wizyta w gabinecie optometrycznym i dopiero na podstawie badania wzroku można wybrać odpowiednią oprawę okularową i doradzić najlepsze rozwiązanie. Ważna jest jakość soczewki okularowej i precyzyjne sprawdzenie wszystkich jej parametrów montażowych – mówi agencji Newseria Lifestyle Szymon Grygierczyk, zastępca dyrektora generalnego Hoya Lens Poland.
Nowoczesne soczewki progresywne są zaprojektowane i zamontowane niezwykle precyzyjnie. By spełniały swoją rolę w 100 procentach, muszą być wyszlifowane z dokładnością do setnych milimetra. Wcześniej optyk dobiera oprawę okularową, dokonuje pomiarów, sprawdza, jak daleko znajduje się ona od oka, pod jakimi kątami jest nachylona względem oka i jaki jest rozstaw źrenic.
– Na powierzchni małej soczewki okularowej analizujemy często 10 tys. punktów. Każdy punkt jest niejako osobną soczewką okularową. Dużym wyzwaniem jest więc odpowiedni montaż. Wystarczy niedokładność rzędu 1–2 mm, aby zniweczyć wszystkie wysiłki producenta i projektanta tych soczewek. Stąd też precyzyjny pomiar zrobiony w salonie optycznym jest krytycznym elementem – mówi Szymon Grygierczyk.
Jeżeli ktoś nie ma dobrze zbadanego wzroku, to w takich supernowoczesnych soczewkach będzie jednak widział gorzej niż w standardowym produkcie.
– Warto dopasować okulary do stylu życia i czynności, które wykonujemy w ciągu dnia. Co innego doradzę więc klientowi, który pracuje np. jako grafik komputerowy, aa co innego, jeżeli pracuje jako księgowy, a co innego, jeżeli pracuje np. przy obsłudze klientów na poczcie – mówi Szymon Grygierczyk.
Niezwykle ważna jest ochrona oczu przed promieniowaniem UV. Podstawowe materiały optyczne gwarantują tylko częściową ochronę, lepsze materiały lub dodatkowo uszlachetnione chronią w 100 proc. przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Nowoczesne soczewki okularowe nie tylko korygują wadę wzroku, lecz także poprawiają komfort widzenia i sprawiają, że użytkownik nie odczuwa zmęczenia nawet po całym dniu patrzenia na ekran monitora, tabletu czy smartfona.
– Z natury nasze ciało nie jest przystosowane do przyjmowania takiej dawki niebieskiego światła, które jest emitowane przez ekrany komputerów, laptopów, tabletów, komórek, przez żarówki energooszczędne czy ledowe. To wszystko zaburza nasz rytm dobowy i może wpływać na nasze zdrowie. Mamy jednak obecnie takie rozwiązania, które odpowiadają na te potrzeby. Są to specjalne powłoki, jak chociażby nasza powłoka BlueControl, która redukuje światło niebieskie i wspiera oraz chroni nasze oczy – tłumaczy Szymon Grygierczyk.
Dobierając nowe oprawki, warto także wziąć pod uwagę charakter wykonywanej pracy. Ekstrawaganckie modele sprawdzą się raczej w wolnych zawodach, w innych przypadkach najbezpieczniejszą opcją są klasyczne i stonowane oprawy.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2024-10-24: Pracownicy deklarują mocne zaangażowanie w swoją pracę. Rzadko czują wsparcie od pracodawców
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
- 2024-02-16: Anna Jurksztowicz: Powinniśmy mieć większą wiedzę na temat osteoporozy. Po 50. roku życia należy mierzyć wzrost i badać gęstość kości
- 2024-02-12: Prawie połowa kobiet z diagnozą raka szyjki macicy umiera. Zmiany w badaniach przesiewowych i ich szerszy zasięg pomogłyby wcześniej wykrywać ten nowotwór
- 2023-12-21: Specjalne etykiety mogłyby zniechęcać konsumentów do kupowania mięsa. To skuteczniejsza metoda na ograniczenie jego spożycia niż zakazy czy wzrost cen
- 2023-12-28: Naukowcy przyjrzeli się roli wdzięczności w relacjach par. Najbardziej niedoceniane przez partnerów czują się kobiety i osoby w długoletnich związkach
- 2023-08-30: Migranci lepiej zintegrowani ze społeczeństwem częściej zgłaszają dyskryminację. Naukowcy opisują paradoks integracji
- 2023-08-25: Spożycie alkoholu i fobia społeczna idą ze sobą w parze. Dane z USA i Norwegii wskazują na powiązania między tymi schorzeniami
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.