Newsy

Dla Polek tematem tabu jest liczba partnerów seksualnych

2014-08-20  |  06:20

Mimo coraz większego dostępu do informacji o seksie niektóre tematy nadal są dla Polek wstydliwe. Dr Agata Loewe, seksuolożka i psychoterapeutka, uważa, że nawet edukacja seksualna oraz antykoncepcja są dla wielu z nas tematem tabu. Kobiety nie chcą się też przyznawać do liczby partnerów seksualnych.

Dla Polek tematem tabu jest liczba partnerów seksualnych i percepcja własnego ciała. Wiemy, jaki jest ideał kobiety stwarzany przez media i zastanawiamy się nad tym, czy nasze ciało jest takie, jakie powinno być i jak widzi nas partner czy partnerka – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Agata Loewe, seksuolożka, psychoterapeutka oraz ekspertka w programie TLC „$eks – kup teraz”.

Otwarte rozmowy o seksie przychodzą Polkom z trudem, nawet na tematy, o których od wielu lat głośno jest w dyskursie społecznym.

Tematem tabu jest edukacja seksualna w Polsce, antykoncepcja oraz otwieranie i zamykanie związków. Również homoseksualność czy mówienie o tym, że jest się gejem, lesbijką, osobą biseksualną czy transpłciową – mówi dr Agata Loewe.

Seksuolożka dodaje, że tematami tabu są także mniej popularne zachowania seksualne. Nie chcemy również rozmawiać o przemocy w związkach.

Tematami, o których się nie rozmawia, są związki oparte na dominacji i uległości. Również mało się mówi o parach żyjących w związkach tantrycznych, w których pracuje się z energią seksualną. Jest to też temat tabu w seksuologii, ponieważ nie wiadomo, co zrobić z czymś, czego się nie da zbadać – tłumaczy psychoterapeutka. – Nie wypada się przyznawać do przemocy. Kobiety i mężczyźni, którzy żyją w takich związkach, nie rozmawiają o tym.

Agata Loewe jest absolwentką Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Institute for Advanced Studies of Human Sexuality w San Francisco. Działa na rzecz pozytywnej seksualności, prowadzi też konsultacje psychologiczne i seksuologiczne oraz warsztaty. Działa w organizacjach pozarządowych zajmujących się wyrównywaniem szans osób narażonych na wykluczenie społeczne oraz promocją zdrowia psychicznego, reprodukcyjnego i seksualnego.  Jest także ekspertem w programie „$eks – kup teraz”, który od dzisiaj można oglądać na antenie TLC.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.