Mówi: | Katarzyna Pawlikowska |
Funkcja: | ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR |
Firma: | współzałożycielka agencji Garden of Words |
Dla ponad połowy Polek priorytetem w życiu jest znalezienie partnera i założenie rodziny. Przybywa jednocześnie singielek z wyboru
Nie można zdefiniować Polek za pomocą jednej uniwersalnej formułki – twierdzi Katarzyna Pawlikowska, autorka książek o kobietach. Panie bowiem znacznie różnią się zarówno w kwestii priorytetów życiowych, jak i podejścia do rodziny. Choć dla ponad połowy kobiet w Polsce nadrzędną wartością jest założenie rodziny i wychowanie dzieci, to nie brakuje również takich, które wybierają życie w pojedynkę.
Katarzyna Pawlikowska, która jest m.in. współautorką książki „Polki”, dzięki tzw. analizie skupień dzieli kobiety na siedem grup: „spełnione profesjonalistki”, „obywatelki świata”, „zachłanne konsumpcjonistki”, „rodzinne panie domu”, „niespełnione siłaczki”, „rozczarowane życiem” i „osamotnione konserwatystki”. Z raportu „Polki same o sobie” wynika, że dla 56 proc. respondentek najważniejszym celem w życiu jest znalezienie odpowiedniego partnera i założenie rodziny.
– Nie mogę powiedzieć, jaka jest Polka, bo nie ma jednej Polki. Jest nas bardzo dużo i jesteśmy bardzo różne pod względem naszych motywacji czy postaw życiowych. Polki w większości ciągle jednak preferują tradycyjny model rodziny i szukają wielkiego spełnienia w rodzinie. Chcą być przede wszystkim dobrymi matkami, dobrymi gospodyniami domowymi i żonami. Potem jest miejsce na karierę zawodową, spełnianie się i realizację własnych pasji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Katarzyna Pawlikowska, ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR, współzałożycielka agencji Garden of Words.
Kobiety różnią się przede wszystkim wyznawanymi wartościami, światopoglądem, potrzebami, podejściem do życia, pracy i rodziny.
– Są dwie duże grupy kobiet w Polsce i to w bardzo różnym wieku, które szukają harmonii w życiu zawodowym i rodzinnym. I często ją znajdują. To zresztą wiąże się z takim bardzo dużym poczuciem spełnienia. Dla tych kobiet ogromnie ważne jest bycie atrakcyjną kobietą, ale nie tylko w kontekście fizycznym, lecz także bycie spełnioną właśnie na polu zawodowym, rodzinnym, realizującą własne pasje i dokształcającą się. To jest bardzo ciekawy i pozytywny trend – mówi Katarzyna Pawlikowska.
Z drugiej strony, jest wiele kobiet, które czują się niespełnione i niedocenione. W zasadzie mają wszystko, co potrzebne do szczęścia – zdobyły gruntowne wykształcenie i dobry zawód, mają wsparcie ze strony rodziny, a jednak ciągle robią sobie wyrzuty, że wszystko dzieje się czyimś kosztem.
– To są kobiety, które nigdzie nie znajdują do końca spełnienia. Chciałyby bardzo awansować, ale kiedy awansują, to mają poczucie, że dzieje się to z krzywdą dla ich rodziny. Z kolei kiedy już siedzą w domu i zajmują się dziećmi, to mają głębokie poczucie niespełnienia zawodowego. Myślę, że to się będzie z czasem zmieniało. Poprawa statusu materialnego w Polsce będzie powodowała, że kobiety będą miały więcej możliwości realizacji własnych pasji – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.
Z badań wynika, że Polki coraz częściej rezygnują także z założenia rodziny i urodzenia dzieci. Nie godzą się na kompromisy, stawiają na życie w pojedynkę i chcą inwestować w swój rozwój. 60 proc. osób kończących studia wyższe w Polsce to kobiety.
– Według danych GUS przyrost osób samotnie żyjących w dużych miastach w ciągu ostatnich dwóch lat jest dwukrotny. Ale to, co ma się stać w ciągu 20 następnych lat, to są dane wręcz alarmujące – będzie ponad 7 mln osób, które będą żyły w pojedynkę i w większości to będą kobiety. Kobiety, które spełniają się zawodowo, w kontekście edukacyjnym, które są bardzo świadomymi konsumentkami i obywatelkami i które nie znajdują spełnienia w związku, w miłości – podkreśla Katarzyna Pawlikowska.
Katarzyna Pawlikowska w swoich publikacjach maluje portret współczesnych kobiet z wielu perspektyw – od rodziny, pracy, polityki i kościoła, po prześwietlenie torebki, a nawet sprawy intymne.
– Polki zaczynają być coraz bardziej liberalne światopoglądowo. I to rzeczywiście nastąpiła ogromna zmiana w ciągu ostatnich 20 lat. To oczywiście dotyczy przede wszystkim segmentu najmłodszych Polek. Ale nie tylko demografię wkładałabym tutaj na barki, oczywiście ważne jest wykształcenie, obycie w świecie, coraz częściej wyjeżdżamy za granicę, coraz częściej pracujemy w międzynarodowych firmach i coraz częściej media mówią o inności w przeróżnym kontekście jako o naturalnym elemencie naszego życia społecznego – dodaje Katarzyna Pawlikowska.
Czytaj także
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-01-24: Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-31: Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.