Newsy

Martyna Wojciechowska: Chcę walczyć o lepszą kondycję zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, ale moje działania są blokowane przez Rzecznika Praw Dziecka

2023-09-08  |  06:16

Dziennikarka podkreśla, że wyniki największego w Polsce badania zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży zrealizowanego w ramach projektu „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” są zatrważające i wskazują na ogromne poczucie bezradności wśród dzieci. Czują się one samotne, mają skrajnie niską samoocenę i niskie poczucie sprawczości. W wielu momentach przerasta je stres, a ponad 80 proc. z nich deklaruje, że w sytuacji kłopotliwej nie znajdują żadnego rozwiązania. Jedynym sposobem, żeby przerwać cierpienie, wydaje im się więc próba samobójcza. Dlatego też Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej wzięła sobie na cel zapobieganie takim kryzysom. Jej działania są jednak krytykowane przez Rzecznika Praw Dziecka.

Ze statystyk Policji wynika, że w 2022 roku nastąpił wzrost, jeśli chodzi o samobójstwa dzieci w wieku od 7 do 12 lat. W ten sposób życie odebrało sobie sześć osób z tej grupy wiekowej, tymczasem w 2021 roku w ten sposób postąpiły dwie osoby, a w 2020 roku – jedna. Stale rośnie też liczba samobójstw w przedziale od 13 do 18 lat. W 2020 roku życie odebrało sobie 106 nastolatków, w 2021 roku – 125, a w 2022 roku – 150. W stosunku do 2021 roku zanotowano więc wzrost o 20 proc., a wobec 2020 roku aż o ponad 40 proc.

Z kolei w ramach projektu „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” Fundacji UNAWEZA w październiku ubiegłego roku rozpoczęło się największe w Polsce, bezpłatne i anonimowe badanie stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Trwało ono cztery miesiące i wzięło w nim udział ponad 180 tys. uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, w wieku 10–19 lat, zarówno z dużych miast, jak i małych miejscowości z każdego krańca Polski.

– Moja Fundacja UNAWEZA zainicjowała projekt „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Tuż przed publikacją raportu przebadaliśmy 184 tys. młodych ludzi w wieku od 10 do 19 lat i z tego raportu wynika, że statystyki dotyczące kryzysów psychicznych u dzieci, ogółem stanu zdrowia psychicznego i podjętych prób samobójczych są dużo gorsze, niż mówi Policja czy Główny Urząd Statystyczny – mówi agencji Newseria Lifestyle Martyna Wojciechowska.

Z badania wynika, że co trzeci uczeń ma podejrzenie depresji, 4 na 10 uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej, a co 10. badany przyznał, że ją podjął. Najgorsze myśli pojawiają się w wyniku przemocy rówieśniczej, hejtu, przemocy domowej i zaniedbania przez rodziców. Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak nie odniósł się do wyników tego badania, ale zawiadomił ministra edukacji i nauki, minister rodziny i polityki społecznej oraz Policję o możliwości popełnienia przestępstwa.

– Uwaga, zarzut brzmi tak, że ja jako prezeska Fundacji UNAWEZA dopuściłam się tego, że kontakt z dziećmi miały osoby niezweryfikowane w bazie przestępców seksualnych. Brzmi to bardzo dobrze, bardzo nośnie. I celowo zostało to tak skrojone, ponieważ wystarczyło wejść na stronę internetową, gdzie jest opisane badanie, jak ono jest przeprowadzane, żeby wiedzieć, że to jest zarzut zupełnie bezpodstawny, bo na teren szkół nie wchodził nikt z fundacji, nikt z zewnątrz. Badania przeprowadzili nauczyciele i pedagodzy szkolni. Więc jest to historia po prostu wyssana z palca, obliczona tylko na to, żeby zrobić wokół niej aferę i odciągnąć uwagę od prawdziwego problemu, a jest nim zdrowie psychiczne naszych dzieci – mówi dziennikarka.

Martyna Wojciechowska nie zwalnia tempa i kontynuuje swoje działania w tym obszarze. Kampania edukacyjna skierowana jest do dzieci, rodziców i nauczycieli. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodych, wskazanie związanych z tym wyzwań i długofalowe działania, które doprowadzą do polepszenia sytuacji zdrowotnej nieletnich.

– Wraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczynamy program profilaktyczny. Można się zapisywać na stronie mlodeglowy.pl. I mówiąc krótko, robimy swoje – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.