Mówi: | Qczaj |
Funkcja: | trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” |
Qczaj: Mężczyźni powinni wspierać bliskie im kobiety zmagające się z rakiem piersi. Niestety czasami nie wytrzymują presji związanej z chorobą i odchodzą
Diagnoza raka piersi to dla wielu kobiet tragedia, która burzy codzienny spokój i rodzinną harmonię. Zdaniem Qczaja spora odpowiedzialność w tym przypadku leży więc po stronie mężczyzn, którzy w tej sytuacji powinni zapewnić swoim bliskim wsparcie emocjonalne i względny spokój. Dlatego też trener zaangażował się w szóstą już edycję kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, która ma na celu włączanie panów w dbanie o zdrowie kobiet. Dostarcza im wiedzy o sposobach wsparcia i narzędziach potrzebnych do szczerej rozmowy, a także pozwala nabyć wiedzę na temat roli samobadania i profilaktyki piersi.
Qczaj podkreśla, że bez najmniejszego wahania zaangażował się w kampanię, której celem jest edukacja na temat profilaktyki raka piersi i zachęcanie do systematycznych badań mammograficznych, a także do samobadania. Rak piersi jest bowiem najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet. Dzisiaj taką diagnozę rocznie słyszy już prawie 20 tys. kobiet, a 5–6 tys. z nich niepotrzebnie umiera. Statystyki pogorszyła jeszcze pandemia koronawirusa.
– W dobie pandemii zdecydowanie mniej kobiet się badało, więc wydaje mi się, że profilaktyka i mówienie o niej jest jeszcze ważniejsze. Zresztą zawsze było ważne, ale myślę, że w sytuacji, w której znalazł się w tym momencie świat, jest jeszcze istotniejsze – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.
Ze statystyk przeprowadzonych na potrzeby kampanii wynika, że zaawansowany rak piersi dotyka 30 proc. kobiet, u których rozpoznano go we wczesnym stadium. Zdaniem Qczaja mężczyźni powinni więc przypominać swoim żonom, partnerkom, matkom czy siostrom o systematycznych badaniach profilaktycznych i wspierać je w procesie leczenia ewentualnej choroby nowotworowej na każdym jej etapie.
– Patrząc przez pryzmat wiadomości, które dostaję często właśnie od kobiet, które przeszły raka piersi, to ważne jest, żeby ten mężczyzna po prostu przy nich był, żeby wspierał dobrym słowem, czasami przytulił. Ale niestety są takie przypadki, gdzie mężczyźni nie wytrzymują całej tej presji związanej z chorobą i niestety odchodzą, czy to od partnerek, czy od swoich żon – mówi trener personalny.
Dlatego też organizatorzy kampanii chcą budować wiedzę wśród mężczyzn, jak mogą zachowywać się w sytuacjach kryzysowych. Nie każdy jest bowiem gotowy na to, by poradzić sobie z takim traumatycznym przeżyciem.
– Ważne jest to, żeby mężczyzna zwrócił się o pomoc i nie wstydził się powiedzieć, że on też potrzebuje pomocy w tym, jak wspierać swoją kobietę. Dlatego np. taka jest rola „BreastFit-u”, żeby właśnie edukować tych mężczyzn, jak oni mają sobie poradzić ze wsparciem swoich partnerek, mam, żon, sióstr – mówi Qczaj.
Diagnoza choroby nowotworowej i towarzyszące jej silne emocje mogą prowadzić do poważnych zaburzeń emocjonalnych. Pacjentki na każdym etapie leczenia nie powinny więc zostawać z tak ogromnym obciążeniem psychicznym same.
– Najważniejsza jest chyba edukacja, mówienie o tym, że to może się przydarzyć każdemu, wszystkich nas może dotknąć ta choroba i taka sytuacja, jak śpiewała Maryla Rodowicz, „bo my tak łatwopalni”. Dlatego ja tak samo, mając mamę, siostry, przyjaciółki, głośno mówię o tej profilaktyce, bo nam się na co dzień wydaje, że nas to na pewno nie spotka, że przecież innych to spotyka, nas raczej nie. A okazuje się, że może nas to spotkać i nie jesteśmy na to przygotowani – mówi trener personalny.
W celu podkreślenia znaczenia wsparcia mężczyzn co roku w ramach kampanii przygotowywany jest kalendarz „BreastFit – Power of Community” z udziałem crossfitowców. Tegoroczna edycja powstaje z udziałem m.in. Daniela Józka Qczaja, Bronisława Olenkowicza, Michała Karmowskiego i Michała Będźmirowskiego, czyli instagramowego Modnego Taty. Dochód ze sprzedaży przeznaczony jest na wsparcie kobiet z zaawansowanym stadium raka piersi i ich bliskich. Kampanię jak co roku wspierają Novartis i Philips Foundation.
– Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” od sześciu lat edukuje kobiety, w jaki sposób mogą dbać o swoje zdrowie. Poprzez prowadzone działania chcemy wpłynąć na poprawę niechlubnych statystyk, które w czasie pandemii stały się jeszcze bardziej alarmujące. W tym roku Fundacja Philips wraz z Fundacją OnkoCafe przemierza Polskę po to, by edukować kobiety na temat ważności wykonywania tych badań i dbania o siebie – podkreśla Kamila Koźbiał z Fundacji Philips.
Podczas tegorocznej odsłony kampanii w siedzibach kilkunastu kół gospodyń wiejskich w całej Polsce odbędą się warsztaty profilaktyki raka piersi BreastFit, których uczestniczki dowiedzą się m.in., jak samodzielnie badać piersi i jakie sygnały każda kobieta powinna uznać za niepokojące i warte konsultacji z lekarzem specjalistą. W spotkaniach tych mogą również wziąć udział mężczyźni.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2024-11-27: Wiktor Dyduła: W listopadzie wąsy są szczególnym symbolem dbania o zdrowie. Ale na nowy rok może je już zgolę
- 2024-12-10: Polscy naukowcy poszukują innowacyjnych terapii z wykorzystaniem RNA. Na celowniku są choroby rzadkie, zakaźne i nowotwory
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Podróże
Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.