Mówi: | Kamila Szczawińska, modelka Diana Kopycka, Biuro Prasowe Avon Operations Polska uczestnicy biegu AVON Kontra Przemoc |
W Polsce blisko 100 tys. osób jest ofiarami przemocy domowej. 70 proc. z nich to kobiety, a 18 proc. – osoby niepełnoletnie
W 2015 roku policja zanotowała 97,5 tys. ofiar przemocy domowej fizycznej, psychicznej, a także ekonomicznej. Najczęściej pokrzywdzone są kobiety (69,3 tys.) i dzieci (17,3 tys.). Sprawcami 96 proc. tego typu przestępstw są mężczyźni, często będący pod wpływem alkoholu. Problem brutalności jest jednak zbyt mało nagłaśniany. Zmienić to mają takie inicjatywy jak bieg AVON Kontra Przemoc od 7 lat organizowany w Garwolinie. Każdego roku na linii startu staje około 800 biegaczy, którzy chcą wyrazić swój sprzeciw wobec przemocy w rodzinie.
Z danych Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości wynika, że w Polsce w ciągu tygodnia w wyniku przemocy domowej giną trzy kobiety – żony, matki czy partnerki.
– 70 proc. ofiar przemocy domowej to kobiety, a 18 proc. – osoby niepełnoletnie. W 2014 roku według statystyk policji ofiar przemocy domowej było ponad 105 tys., a w 2015 był nieznaczny spadek – 97 tys. – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Diana Kopycka, biuro prasowe Avon Operations Polska. – Mam nadzieję, że takie akcje jak nasza przyczyniają się do nagłaśnianie problemu przemocy domowej, bo to jest bardzo ważne.
Z badań CBOS wynika także, że co dziesiąty polski mężczyzna doświadczył w domu przemocy fizycznej, a co piąty przyznaje, że był nękany psychicznie przez swoją partnerkę.
– Ta przemoc w rodzinach jest nie tylko fizyczna i psychiczna, bardzo często jest to również przemoc ekonomiczna, co pokazują statystyki chociażby Niebieskiej Linii. Dziennie jest przyjmowanych około 20 zgłoszeń w takich sprawach. W skali całego roku to rzeczywiście bardzo duża liczba osób, które mają problem z przemocą domową, fizyczną, psychiczną czy ekonomiczną – mówi Diana Kopycka.
O wielu takich domowych dramatów nikt nigdy się jednak nie dowie, bo ofiary boją się mówić o tym głośno.
– Bardzo często ofiary są bezsilne, a ta bezsilność wynika często z braku informacji, z braku wiedzy, gdzie takiej pomocy szukać. Poprzez akcje informacyjne i edukacyjne wspieramy poszkodowanych, wskazujemy miejsca, ośrodki, Niebieską Linię, która taką pomoc oferuje – podkreśla Diana Kopycka.
Doświadczanie przemocy w rodzinie jest problemem złożonym, dlatego w walce z nim szczególnie ważna jest profilaktyka poprzez realizację różnych programów edukacyjnych i kampanii informacyjnych. Jedną z nich jest prowadzona w Polsce od 2008 roku kampania „AVON Kontra Przemoc”, której częścią jest bieg w Garwolinie.
W 7. edycji imprezy uczestnicy rywalizowali w tradycyjnym biegu na dystansie 10 km oraz w biegu rodzinnym na 2 km. Szczytny cel, mocny doping kibiców, sprawdzona trasa, gorąca atmosfera – to wszystko sprawia, że impreza zyskuje coraz więcej zwolenników.
– Firma Avon wspomaga kampanię przeciwko przemocy. Myślę, że jest to naprawdę bardzo ważny aspekt, którym trzeba się zająć i wydaje mi się, że taki bieg może się temu przysłużyć. Chodzi o to, żeby faktycznie zwrócić uwagę na problem przemocy. Im więcej ludzi nas zobaczy, tym więcej osób nas usłyszy i do większej grupy osób dotrzemy w ten sposób – mówi jedna z uczestniczek biegu.
– W biegu rodzinnym biegną całe rodziny, z dziećmi młodszymi i starszymi, z dziadkami, którzy czasami wspomagają się jazdą na hulajnodze czy na rowerze. To jest czas, który rodziny mogą spędzić razem. Ponadto uczestnicy, kupując pakiety, wspierają Niebieską Linię i kampanie edukacyjne – mówi Diana Kopycka.
Podczas biegu AVON Kontra Przemoc swoje pierwsze 2 km w biegu pokonała Kalina Szczawińska, która wystartowała razem z mamą, znaną modelką – Kamilą.
– Jest to bieg rodzinny, w związku z tym stwierdziłam, że przynajmniej jeden członek mojej rodziny musi tutaj być ze mną. Kalinka bardzo chciała przyjechać, to był jej pierwszy bieg. Jesteśmy bardzo dumne, że się udało – mówi Kamila Szczawińska.
W tegorocznej edycji 10-kilometrową trasę najszybciej pokonał Sergii Okseniuk z Ukrainy, który dobiegł do mety w czasie 30:49. Na drugiej pozycji uplasował się Abderrahim Elasri z Maroka, a trzecie miejsce na podium wywalczył Robert Głowala z Garwolina. Wśród kobiet najlepsza okazała się reprezentanta Mołdawii – Lilia Fiskovicz, która uzyskała czas netto 35:13. Druga na mecie zameldowała się Kateryna Karmanenko z Ukrainy, a trzecia – także reprezentantka Mołdawii, Olesia Smovgenko.
W biegu rodzinnym na 2 km najlepszy był Bartosz Przybysz z Garwolina, który dobiegł do mety w czasie 4:59, a wśród kobiet bezkonkurencyjna okazała się mieszkanka Garwolina Katarzyna Szczegot, która wbiegła na matę z czasem 5:57.
Kampania „AVON Kontra Przemoc” została zainaugurowana w 2004 roku w Stanach Zjednoczonych, a obecnie prowadzona jest w ponad 50 krajach na całym świecie.
Czytaj także
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
- 2025-03-14: Przybywa osób biorących leki dla chorych na cukrzycę, aby szybciej schudnąć. To rozwiązanie niekorzystne dla zdrowia
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-24: Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.