Mówi: | Rafał Sonik |
Funkcja: | kierowca rajdowy |
Rafał Sonik: Kiedyś przez dwie godziny jeździłem maluchem po Bieszczadach z Lechem Wałęsą. Ostatnio umówiliśmy się na dubla
Kierowca rajdowy nie ma wątpliwości, że kultowy samochód z czasów PRL-u, czyli Fiat 126p, odegrał ważną rolę w życiu tysięcy Polaków. Z czasem trafił na krócej bądź dłużej praktycznie do każdej polskiej rodziny. Ci, którzy mieli okazję zasiąść za jego kierownicą, szybko się do niego przywiązywali. Mimo że często zawodził i był mały, to miał wiele możliwości. Dlatego też jego użytkownicy wciąż wspominają go z sentymentem. I takie właśnie wspomnienia kolekcjonuje Rafał Sonik. Wśród wielu wypraw w pamięci bardzo mocno utkwiła mu ta z byłym prezydentem Lechem Wałęsą.
– Miałem wiele przygód maluchem z różnymi osobami, ale chyba najbardziej spektakularną była dwugodzinna podróż z Lechem Wałęsą po Bieszczadach. Rozmawialiśmy wtedy o przeróżnych rzeczach i jestem pewien, że w żadnych innych okolicznościach nie moglibyśmy tak otwarcie, tak życzliwie i przyjaźnie o nich rozmawiać. Niestety zepsuła się kamera i okazało się, że się to nie nagrało, dlatego zostanie to tylko w jego i w mojej pamięci. Ale dosłownie kilka dni temu rozmawiałem z prezydentem Wałęsą na ten temat. I okazuje się, że on też tę podróż bardzo dobrze pamięta – mówi agencji Newseria Lifestyle Rafał Sonik.
Obaj panowie mają niezwykle miłe wspomnienia z tej wyprawy, dlatego też zdecydowali się ją powtórzyć. Znów będzie więc okazja do szczerej wymiany zdań.
– Umówiliśmy się na dubla, no to chyba lepszej wiadomości nie może być. Z czasem na wspólną przejażdżkę maluchem chętnie zaproszę również kilka innych osób. Na razie nazwisk nie będę ujawniał, ale będą to osoby podobnego kalibru do prezydenta Wałęsy – mówi.
Rafał Sonik, który jest wielkim miłośnikiem Fiata 126p, nie ukrywa, że chciałby, aby na fotelu pasażera w jego maluchu zasiedli również kolejni prezydenci. Wie, że oni także jeździli kiedyś tym kultowym autem, mają pokaźny bagaż doświadczeń i mogą się podzielić wieloma ciekawostkami motoryzacyjnymi i nie tylko.
– Mam historie związane z maluchami prezydenta Komorowskiego, prezydenta Kwaśniewskiego, również kilku polskich premierów. Wszystko to zostało opisane, bo wtedy, kiedy dawaliśmy malucha Tomowi Hanksowi, dołożyliśmy jeszcze księgę pamiątkową i tam były te historie różnych znaczących osób z Polski, które wiążą ich życie z maluchem – mówi.
Kierowca rajdowy wysłuchał wiele takich opowieści i ma świadomość tego, że maluch w wielu przypadkach był świadkiem ważnych wydarzeń politycznych.
– Mogę opowiedzieć taką jedną krótką historię. Jan Krzysztof Bielecki z późniejszym prezydentem Bronisławem Komorowskim wracali kiedyś maluchem z Gdańska do Warszawy i tak się zagadali, że jak wjeżdżali do jednostki garnizonowej pod Warszawą, gdzie miała się odbyć jakaś uroczystość, to im się skończyło paliwo. A oni myśleli, że im się auto zepsuło, więc wysiedli i pchali to auto do jednostki, bo to było ostatnie kilkaset metrów. Jak już wepchali to auto do jednostki, to okazało się, że właśnie Jan Krzysztof Bielecki został premierem – dodaje.
Wkrótce Rafał Sonik weźmie udział w Wielkiej Wyprawie Maluchów. Będzie to największy motoryzacyjny projekt charytatywny. Giganci Motorsportu, wśród nich Sobiesław Zasada, Longin Bielak, Janusz Szerla, Kajetan Kajetanowicz oraz Bartosz Ostałowski, obrali bowiem wspólny cel – dotarcie z Bielska-Białej do Monte Carlo, zasiadając właśnie za kółkiem symbolu polskiej motoryzacji. Celem tego projektu będzie zebranie miliona złotych na pomoc dzieciom-ofiarom wypadków drogowych. Wyprawa wyruszy 4 lipca z Bielska-Białej i potrwa osiem dni. Poprowadzi przez siedem krajów, a jej łączna długość wyniesie blisko 4000 km.
Czytaj także
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Rynek kamienic w Polsce, choć niszowy, dynamicznie się rozwija, a ponad 70 proc. takich budynków wciąż wymaga rewitalizacji. Ten proces bywa skomplikowany, m.in. ze względu na trudności techniczne i uzgodnienia z konserwatorami zabytków, które mogą się ciągnąć latami. Mimo to kamienice zyskują na popularności dzięki swojemu klimatowi, historycznej wartości i możliwościom inwestycyjnym, szczególnie w centralnych lokalizacjach, a ceny takich nieruchomości z roku na rok sukcesywnie rosną.
Motoryzacja
Karolina Pilarczyk: To jest karygodne, że ktoś ma kilkukrotnie zabrane prawo jazdy, a dalej pijany wsiada za kierownicę. Taka osoba powinna iść do więzienia
Drifterka zauważa, że piratów drogowych i tych, którzy wsiadają za kierownicę po alkoholu, absolutnie nie zniechęcają wysokie mandaty, zakazy prowadzenia pojazdu czy też utrata prawa jazdy. Ponownie wsiadają za kierownicę i często się zdarza, że doprowadzają do tragedii, w której ktoś traci życie. Dlatego też postuluje, aby osoby, które wielokrotnie łamią kodeks, ponosiły znacznie surowsze kary, płaciły dużo wyższe składki OC, a nawet trafiały za kratki. Jej zdaniem żółta kartka należy się także pieszym, którzy często zachowują się lekkomyślnie i nieodpowiedzialnie.
Ochrona środowiska
Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
Nature Restoration Law nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek podjęcia działań na rzecz naprawy zdegradowanych ekosystemów lądowych i morskich. Międzyresortowy zespół ekspertów już pracuje nad wymaganym w rozporządzeniu Krajowym Planem Odbudowy Zasobów Przyrodniczych, którego wdrożenie będzie wymagać m.in. szczegółowej inwentaryzacji stanu przyrody i znaczących nakładów finansowych. Choć ten proces będzie wymagający, to korzyści dla środowiska mają być ogromne.