Mówi: | Joanna Helena Pomarańska-Woźniak |
Funkcja: | autorka bloga Lilylife.pl |
Rodzice próbują kształtować poczucie estetyki już u niemowlaków
Moda na wychowanie estetyczne od urodzenia trwa. Rodzice chcą już u niemowlaków wyrabiać zdolności dostrzegania piękna w otaczającym świecie i w twórczości artystycznej człowieka. Warsztaty dla najmłodszych proponują więc prywatne firmy, muzea i galerie sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie organizuje dla dzieci w wieku 2-3 lat warsztaty, na których m.in. poznają one kolory, a następnie szukają ich w obrazach. Z kolei w Muzeum Narodowym w Krakowie organizowane są zajęcia ze sztuką, podczas których najmłodsze dzieci m.in. malują rękami i stopami.
Joanna Helena Pomarańska-Woźniak, autorka bloga Lilylife.pl, jest zwolenniczką estetycznego wychowania i w ten sposób wychowuje od urodzenia 2-letnią córkę Lily.
– Poczucie estetyki dziecka wyrabiane poprzez kontakt ze sztuką jest bardzo ważne. Dlatego jest sens zabierać dziecko do galerii, muzeum, na wystawy plastyczne czy fotograficzne. Ostatnio byliśmy – można nawet zobaczyć na naszym blogu relację – w galerii sztuki w Zachęcie. Lily zwróciła uwagę na piękne sufity. Jeśli dziecko styka się z ładnymi rzeczami, to ma to odzwierciedlenie w jego własnej twórczości, czyli np. jak koloruje obrazki – mówi blogerka.
Wiele badań dowodzi, że kontakt dziecka ze sztuką wpływa na jego rozwój i inteligencję. Profesor Laurel Trainor z McMaster University twierdzi, że mózg dziecka przed ukończeniem pierwszego roku życia jest wyjątkowo plastyczny i podatny na muzykę. Z kolei psycholodzy z University of York oraz fińskiego Centre of Excellence in Interdisciplinary Music Research udowodnili, że jeśli chodzi o muzykę, dzieci najbardziej reagują na rytm.
Rodzice chcą także kształtować u dzieci poczucie estetyki w życiu codziennym. Świadomie więc dobierają zabawki edukacyjne, książki czy dekoracje do pokoju.
– Wszystkie przedmioty, które otaczają dziecko na co dzień już oddziałują na tę estetykę, czyli np. też ubrania, które dziecko nosi. Ubierając dziecko, musimy pamiętać o tym, żeby czuło się swobodnie, żeby strój nie krępował jego ruchów. Pozwólmy też dzieciom bawić się modą i swoim stylem. Myślę, że takim fajnym sposobem na kreowanie estetyki u dziecka jest dać mu wybór. Czyli wybrać 2 bluzeczki, niebieską, żółtą i zapytać: chcesz ubrać tę czy tę. Ubranie nie musi też być drogie, ważne, żeby było czyste – wyjaśnia Joanna Helena Pomarańska-Woźniak.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-27: Doda: Udało mi się całkowicie zwalczyć przyczynę Hashimoto, a nie tylko skutki tej choroby. Nadal będę się dzielić moimi doświadczeniami i nie dam się zastraszyć
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.