Newsy

Rodzice próbują kształtować poczucie estetyki już u niemowlaków

2014-03-25  |  06:10
Rodzice coraz częściej chcą wyrabiać u swoich dzieci wrażliwość na wartości estetyczne już od ich urodzenia. Rynek wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i proponuje zajęcia artystyczne już dla niemowlaków. Wśród ofert można znaleźć spotkania umuzykalniające, rozwijające wyobraźnię i zdolności manualne. Rodzice z myślą o wychowaniu estetycznym urządzają pokój dziecka, kupują zabawki i ubierają malucha.

Moda na wychowanie estetyczne od urodzenia trwa. Rodzice chcą już u niemowlaków wyrabiać zdolności dostrzegania piękna w otaczającym świecie i w twórczości artystycznej człowieka. Warsztaty dla najmłodszych proponują więc prywatne firmy, muzea i galerie sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie organizuje dla dzieci w wieku 2-3 lat warsztaty, na których m.in. poznają one  kolory, a następnie szukają ich w obrazach. Z kolei w Muzeum Narodowym w Krakowie organizowane są zajęcia ze sztuką, podczas których najmłodsze dzieci m.in. malują rękami i stopami.

Joanna Helena Pomarańska-Woźniak, autorka bloga Lilylife.pl, jest zwolenniczką estetycznego wychowania i w ten sposób wychowuje od urodzenia 2-letnią córkę Lily.

Poczucie estetyki dziecka wyrabiane poprzez kontakt ze sztuką jest bardzo ważne. Dlatego jest sens zabierać dziecko do galerii, muzeum, na wystawy plastyczne czy fotograficzne. Ostatnio byliśmy – można nawet zobaczyć na naszym blogu relację – w galerii sztuki w Zachęcie. Lily zwróciła uwagę na piękne sufity. Jeśli dziecko styka się z ładnymi rzeczami, to ma to odzwierciedlenie w jego własnej twórczości, czyli np. jak koloruje obrazki – mówi blogerka.

Wiele badań dowodzi, że kontakt dziecka ze sztuką wpływa na jego rozwój i inteligencję. Profesor Laurel Trainor z McMaster University twierdzi, że mózg dziecka przed ukończeniem pierwszego roku życia jest wyjątkowo plastyczny i podatny na muzykę. Z kolei psycholodzy z University of York oraz fińskiego Centre of Excellence in Interdisciplinary Music Research udowodnili, że jeśli chodzi o muzykę, dzieci najbardziej reagują na rytm.

Rodzice chcą także kształtować u dzieci poczucie estetyki w życiu codziennym. Świadomie więc dobierają zabawki edukacyjne, książki czy dekoracje do pokoju.

Wszystkie przedmioty, które otaczają dziecko na co dzień już oddziałują na tę estetykę, czyli np. też ubrania, które dziecko nosi. Ubierając dziecko, musimy pamiętać o tym, żeby czuło się swobodnie, żeby strój nie krępował jego ruchów. Pozwólmy też dzieciom bawić się modą i swoim stylem. Myślę, że takim fajnym sposobem na kreowanie estetyki u dziecka jest dać mu wybór. Czyli wybrać 2 bluzeczki, niebieską, żółtą i zapytać: chcesz ubrać tę czy tę. Ubranie nie musi też być drogie, ważne, żeby było czyste – wyjaśnia Joanna Helena Pomarańska-Woźniak.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.