Newsy

Rośnie liczba kobiet kierowców. W ciągu ostatnich dwunastu lat zwiększyła się ona siedmiokrotnie

2014-03-26  |  06:10

Od 2002 roku liczba kobiet posiadających prawo jazdy wzrosła ponad siedem razy. Tym samym panie stanowią obecnie około 40 procent kierowców i nabywają coraz więcej samochodów. Zmiany te mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo na drogach oraz postrzeganie roli kobiet w społeczeństwie. 

Rola i funkcjonowanie kobiet w nowoczesnym społeczeństwie nieustannie się zmieniają. Panie coraz częściej samodzielnie odpowiadają  za utrzymanie gospodarstwa domowego lub zmieniają rodzaj zawodowej aktywności, np. zakładając własny biznes. Oznacza to więcej podróży i potrzebę posiadania samochodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Michał Pawelec z firmy BlaBlaCar, serwisu łączącego kierowców i pasażerów zainteresowanych możliwością wspólnych przejazdów.

Wzrost liczby kierowców wśród pań wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach. Kobiety z reguły decydują się na zakup małych samochodów, by czuć nad nimi większą kontrolę, zapinają pasy i nie przeceniają swoich możliwości.

– Badania pokazują, że kobiety zazwyczaj jeżdżą bezpieczniej niż mężczyźni. Są bardziej ostrożne, trzymają się przepisów i nie przekraczają prędkości, dzięki czemu rzadziej otrzymują mandaty. Rzadziej podejmują ryzykowne decyzje, które mogą skutkować wypadkiem, np. wyprzedzenie tira. Często podróżują z dzieckiem, co również wpływa na uwagę za kółkiem – dodaje Michał Pawelec.

Wciąż istnieje wiele stereotypów przedstawiających kobiety jako kierowców gorszej kategorii. W powszechnej opinii do niedawna dominował pogląd, że kobiety w aucie nagminnie poprawiają makijaż i rozmawiają przez telefon, przez co nie nadążają ze zmianą biegów i kontrolowaniem sytuacji w lusterkach. Jednak wskutek rosnącego uznania dla kobiet za kółkiem takie przekonania powoli zanikają. 

Do niedawna istniało mnóstwo dowcipów na temat tego, jak kobiety rzekomo prowadzą samochód i nie umieją zadbać o stan techniczny pojazdu. Takie historie odchodzą do lamusa. Kobiety, które oferują usługi przewozu na naszym portalu, otrzymują równie wysokie oceny od użytkowników jak mężczyźni – mówi ekspert. 

Coraz więcej marek motoryzacyjnych kieruje swoją ofertę tylko do kobiet. Powstają kobiece modele aut, fora internetowe, targi motoryzacyjne i szkoły jazdy mające na celu udowodnić, że wartościowanie kierowcy na podstawie jego płci jest bezpodstawne.    

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.