Mówi: | Jarosław Potiuk |
Funkcja: | dyrektor technologiczny Polidea |
Firma: | organizator konferencji MCE 2015 |
Rośnie sprzedaż elektroniki ubieralnej. Polacy szczególnie chętnie kupują opaski treningowe i inteligentne zegarki
Światowa moda na wearables, czyli elektronikę ubieralną, przyjęła się także w Polsce. Największą popularnością wśród Polaków cieszą się opaski treningowe, mierzące funkcje ciała podczas aktywności fizycznej, oraz inteligentne zegarki. W 2014 roku sprzedaż tego typu gadżetów sięgnęła 100 tys., według szacunków w tym roku popyt na nie może wzrosnąć aż dziewięciokrotnie.
Elektronika ubieralna to zaawansowane technologicznie gadżety, takie jak inteligentne zegarki i biżuteria, opaski fitness czy okulary Google Glass, które nosi się jako część garderoby. W Polsce zainteresowanie tego typu urządzeniami dopiero się pojawiło, ale systematycznie rośnie. W 2014 roku wartość rynku elektroniki ubieralnej wyniosła ponad 40 mln zł, sprzedano ponad 100 tys. tego typu gadżetów. Według ekspertów w 2015 roku popyt na te dobra ma wzrosnąć aż dziewięciokrotnie.
– Ludzie noszą te urządzenia, ale daleko jeszcze do tego, by stało się to masowe. Podobnie kiedyś było ze smartfonami czy telefonami komórkowymi. Upłynie kilka lat, zanim ludzie zorientują się, w jaki sposób można je wykorzystywać. Jeszcze nie wiemy ile, bo może się też zdarzyć tak, że ludzie nie chwycą tego pomysłu – mówi Jarosław Potiuk, dyrektor technologiczny Polidea, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Zdaniem ekspertów 2015 rok będzie okresem wkroczenia na polski rynek nowych marek z zakresu wearables. Będą one proponowały najnowsze osiągnięcia z tej dziedziny, takie jak inteligentne śpioszki informujące o tym, co dzieje się z dzieckiem, czy urządzenia przypominające o konieczności zarezerwowania stolika w restauracji lub wizyty u lekarza. Obecnie jednym z najpopularniejszych tego typu urządzeń są opaski elektronicznie, które śledzą wydatek energetyczny organizmu i pomagają w procesie zrzucania wagi lub dbania o formę. Opaska przez cały dzień mierzy aktywność fizyczną, np. liczbę zrobionych kroków, liczbę spalonych kalorii podczas treningu bądź spaceru. Niektóre opaski wyposażone są także w funkcję analizy rytmu pracy serca w trakcie aktywności fizycznej. Coraz większą popularnością cieszy się także inteligentna biżuteria.
– Biżuteria, która zachowuje się różnie, w zależności od tego, jak człowiek się czuje. Jeżeli ktoś jest zadowolony to jest kolorowa, a jeżeli jest smutny –mniej kolorowa, po prostu odzwierciedla odczucia człowieka w danym momencie. Oczywiście, nie jest to możliwe w 100 proc., ale są różnego rodzaju eksperymenty, które pozwalają pokazać takie działanie. Inny przykład są pierścionki otwierające drzwi. Będą miały wbudowane odpowiednie urządzenie elektroniczne, które po zbliżeniu do drzwi automatycznie je otworzy – wymienia Jarosław Potiuk.
Ceny gadżetów z zakresu elektroniki ubieralnej są bardzo zróżnicowane. Opaskę treningową dobrej jakości można kupić za mniej niż 200 zł. Ceny inteligentnych zegarków wahają się między 300 a 1500 zł. Rynek wearable technology w Polsce dopiero się kształtuje, a więc ceny te z pewnością będą ulegać zmianom. Jest to w dużej mierze kwestia wykreowania konkretnych potrzeb i podpowiedzenia odbiorcom, jakie urządzenia mogą te potrzeby zaspokoić.
– Ważniejsza będzie świadomość niż cena, bo przecież telefony też kosztują sporo. One są wprawdzie w dużej mierze dofinansowywane przez operatorów komórkowych, ale ludzie chcą mieć telefony, bo już wiedzą, co one im dają. Korzystają z internetu, używają coraz więcej funkcjonalności, tak że to ich potrzeby napędzają rynek. Natomiast na rynku urządzeń ubieralnych jeszcze tego nacisku ze strony konsumentów nie ma, bo jeszcze nie zdają sobie do końca sprawy z tego, po co to jest, dlaczego i jak oni mogą z tego korzystać – mówi Jarosław Potiuk.
Elektronika ubieralna ma przede wszystkim ułatwić codzienne życie. Eksperci zwracają jednak uwagę na ewentualne zagrożenia, wśród których wymieniają m.in. brak prywatności, łatwiejszą inwigilację ze strony hakerów, policji i innych służb, możliwość utraty osobistych danych i informacji, choćby o stanie zdrowia.
Czytaj także
- 2025-05-02: Ekoprojektowanie staje się powszechnym trendem. Prawodawstwo unijne kładzie na to duży nacisk
- 2023-09-26: Na rynek trafi telewizor dedykowany dla dzieci. Będzie odporny na flamastry, zadrapania i uderzenia
- 2023-10-27: Producenci elektroniki poprawiają parametry swoich produktów. Mają być wygodne, energooszczędne i z korzyścią dla zdrowia
- 2022-10-27: Aplikacje mobilne „made in Poland” wysoko oceniane przez użytkowników. Wciąż brakuje jednak produktów o zasięgu globalnym czy europejskim
- 2022-10-11: Globalny rynek aplikacji mobilnych do końca dekady potroi swoją wartość. Przyszły ich rozwój będzie związany ze światem wirtualnym
- 2022-06-17: Fundusz z Tajwanu szuka nad Wisłą start-upów. Chce w nie zainwestować 200 mln dolarów
- 2022-01-05: Brak chipów uderzy w coraz więcej branż. Okres przestoju może potrwać dwa–trzy lata
- 2021-11-26: W ciągu kilku lat drony mogą przejść całkowitą ewolucję. Nowe pojazdy będą w stanie wykonać nawet najbardziej skomplikowane operacje
- 2021-09-06: Polska firma pracuje nad superdronem, który może latać, jeździć i pływać. Znajdzie zastosowanie w branży ratowniczej i w wojsku
- 2021-08-11: Z pięciu zużytych komputerów można pozyskać nawet gram złota. Opracowane z udziałem Polaków techniki recyklingu elektroniki pozwalają ograniczyć jej wpływ na środowisko
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.