Mówi: | Paulina Młynarska |
Paulina Młynarska: jogi nie wymyślono po to, żeby człowiek z Zachodu mógł się popisywać na Instagramie
Do czego się człowiek Zachodu dorwie, to zrobi z tego biznes – mówi gwiazda. Tak właśnie stało się z jogą, pozbawioną wymiaru duchowego i sprowadzoną wyłącznie do gimnastyki. Zdaniem Pauliny Młynarskiej kwintesencją jogi jest obecnie swoista rywalizacja na stopień rozciągnięcia ciała, co widać po zdjęciach w mediach społecznościowych.
Joga to jeden z sześciu systemów filozofii hinduizmu, powstały w III w.n.e. Jej istotą jest kontrolowanie ciała i umysłu w celu osiągnięcia wglądu w rzeczywistość wyzwalającego z kręgu kolejnych wcieleń. Joga przeniknęła do świata zachodniego, została jednak pozbawiona zabarwienia religijnego i filozoficznego, a tym samym sprowadzona jedynie do ćwiczeń fizycznych. Celem jej uprawiania stało się utrzymanie ciała w dobrej kondycji, opanowanie sztuki prawidłowego oddychania oraz wyciszenie emocjonalne.
– W definicji ojca jogi, Patańdźalego, autora „Jogasutr”, joga jest ustaniem poruszeń umysłu. To naprawdę bardzo daleko od maty, przysiadów i podskoków. A my mamy na Zachodzie podejście do jogi, jakby to była jakaś akrobatyka trochę – mówi Paulina Młynarska agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Dziennikarka podkreśla, że celem ćwiczeń w jodze jest uczynienie ciała na tyle silnym i elastycznym, by wytrzymało praktykę medytacji. Porównuje ludzkie ciało do wygodnego ubrania, w którym każdy czuje się komfortowo, a więc wysłużonego dresu lub swetra. Dopiero, gdy ciało stanie się takim ubraniem, można myśleć o prawdziwym celu jogi, jakim jest ustanie poruszeń umysłu i emocji. Zdaniem Pauliny Młynarskiej zdecydowana większość osób z Zachodu praktykujących jogę skupia się jednak wyłącznie na kwestiach związanych z ciałem.
– Po to wymyślono asany tysiące lat temu, żebyśmy nie męczyli się, siedząc w medytacji, a nie po to, żeby się popisywać na Instagramie, jak wysoko potrafię zadrzeć nogę. Te wyścigi na wygibasy, na legginsy, oczywiście, bardzo miło jest mieć te wszystkie fajne rzeczy. Ale myśmy z tego zrobili clou programu na Zachodzie, bo wszystko, do czego się człowiek Zachodu dorwie, to zrobi z tego biznes – mówi.
Paulina Młynarska twierdzi, że joga jest obecnie traktowana jak dochodowy biznes – powołuje się na informacje magazynu „Forbes”, zgodnie z którymi joga stanowi obecnie najszybciej rosnącą gałąź biznesu fitnessowego. Praktykę zachodnią gwiazda uważa jednak za antyjogę, a działania trenerów określa jako szkodliwe, zniechęcające mniej sprawne osoby do spróbowania swoich sił w jodze. Wielokrotnie zgłaszają się do niej kobiety chętne na obóz jogi, które gwiazda organizuje w Azji, obawiają się jednak, że ich ciała nie są wystarczająco elastyczne do takiego wysiłku.
– To nie ma żadnego znaczenia. Są genialni jogini, którzy siedzą na wózku i nie mogą w ogóle się ruszać. To nie jest o tym. Joga to jest to, co jest w twojej głowie, a ciało ma nam nie przeszkadzać, dlatego trzeba z nim pracować. Bo wiemy doskonale, że jak przestajemy cokolwiek robić z naszym ciałem, jak je zaniedbujemy, to ono nam przeszkadza – mówi Paulina Młynarska.
Gwiazda zgadza się bowiem, że praktykowanie jogi jest doskonałym sposobem na zachowanie kondycji i dobrego zdrowia. Zauważa też, że współcześni ludzie mają skłonność do wykupywania ubezpieczeń zdrowotnych oraz abonamentów medycznych, jednocześnie zaniedbując tak podstawowy element profilaktyki zdrowotnej, jakim są regularne ćwiczenia fizyczne.
– Czy chcesz przeżyć te drugie tyle życia w cierpiącym, bolącym ciele? No nie. Więc, jeżeli możesz coś zrobić, żeby ono nie było cierpiące i bolące, to zrób to. Nie na wszystko mamy wpływ, niektórych rzeczy się nie da skontrolować, choroby chodzą po ludziach i wypadki też. Ale to, co możesz, kolego, koleżanko, to zrób – mówi Paulina Młynarska.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.