Mówi: | Joanna Jurga |
Funkcja: | projektantka |
Firma: | współzałożycielka Nurn |
Designerzy wkraczają do branży pogrzebowej. Poza urnami z celulozy czy betonu przygotowują biżuterię na prochy
W branży pogrzebowej pojawia się coraz więcej nowych trendów, dzięki którym można zorganizować ostatnie pożegnanie w nowoczesnym wymiarze. Firmy zajmujące się produkcją trumien, sarkofagów, urn oraz innych akcesoriów związanych z obrządkiem pogrzebowym dbają o to, by ich produkty nie tylko miały estetyczny wygląd, lecz także spełniały oczekiwania różnych klientów. Wśród nowości są między innymi biodegradowalne urny z celulozy, urny ceramiczne, z betonu, stali czy miedzi.
Premiery nowych modeli trumien, urny w różnych kolorach i kształtach, nowoczesne systemy komputerowe do obsługi pogrzebów czy zarządzania cmentarzami to zaledwie kilka z ciekawostek i nowości, jakie można zobaczyć podczas branżowych targów.
– Dopiero od kilku lat widzi się to, że powoli do branży pogrzebowej zaczynają wkraczać designerzy. U nas to na razie przebiśniegi, bo tych studiów projektowych, które temu tematowi poświęciły swoje prace, jest może 3–4 w Polsce, ale ogólnie na świecie tych projektów jest coraz więcej. Ta branża po prostu się prosi, aby w niej działać. Dlatego zaczęłyśmy szukać i proponować nowe rozwiązania na rynku. Jest nisza w designie funeralnym, ale wynika ona też z tego, że to był temat bardzo zamknięty i skupiony na tradycyjnym pochówku, ale ostatnimi latami się to zmienia – mówi agencji Newseria Joanna Jurga, projektantka, współzałożycielka firmy Nurn, producenta m.in. urn.
Projektantki firmy Nurn mają w swojej ofercie między innymi wyjątkowe biodegradowalne urny z celulozy, które mogą służyć także do pogrzebów na morzu.
– Urny papierowe biodegradowalne są tak zaprojektowane, że każdy może je sam pomalować. Dla nas jest też bardzo ważne, żeby obiekty miały momentami charakter terapeutyczny, co w momencie straty bliskiej osoby jest bardzo istotną kwestią. To taki moment, że można na urnie napisać dedykację, można narysować serce, wyrysować w kwiaty, czyli można jej nadać bardzo personalny charakter, był dla nas niezwykle ważny, więc to, że materiał na to pozwala, było dla nas dużym plusem produktu – tłumaczy Joanna Jurga.
W nawiązaniu do tradycji wysokiej jakości ceramiki z Ćmielowa czy Wałbrzycha powstały też urny ceramiczne. To hołd dla polskiej sztuki dekoracyjnej lat 50. i 60. – podkreślają projektantki.
– Poszłyśmy takim tokiem myślenia, że to ma być bardzo precyzyjnie wykonany obiekt, ale też bardzo delikatny, nienasuwający żadnych zimnych skojarzeń, jak marmur czy takich trumiennych – jak niektóre urny drewniane. Stworzyłyśmy też na przykład urnę wykończoną korkiem, która jest ładnym, delikatnym obiektem. Poza tym pracujemy też i do końca miesiąca wypuścimy na rynek urny betonowe, które są dla odmiany bardzo eleganckimi, minimalistycznymi obiektami. Nie ma tu żadnych ozdobników, bo chodziło nam o to, żeby nie iść w stronę marmurków, kwiatków, przyklejanych krzyżyków, rączek, tylko, żeby to był taki minimalizm formy – wyjaśnia Joanna Jurga.
Projektantki podkreślają, że wnikliwie obserwują najnowsze trendy na rynku i podążają w kierunku oczekiwań klientów. Zapowiadają też, że systematycznie będą poszerzać swoją ofertę.
– Jesteśmy na etapie projektowania biżuterii na prochy, bo jest to mała rzecz, a coraz bardziej potrzebna na rynku. To budzi coraz większe zainteresowanie. Jest oczywiście możliwość, że prochy można zamienić w diament. Tym się w Europie zajmują Szwajcarzy. Tu chodzi o to, że odrobinę prochów umieścić w jednym z elementów biżuteryjnych, tak żeby tę najbliższą osobę mieć przy sobie. Pracujemy też nad projektem świecznika, który ma też miejsce na prochy i stanowi rodzaj relikwiarza, czyli takiego odprowadzenia bliskich światłem, też w nawiązaniu do takich obiektów, które mają działanie terapeutyczne – podkreśla Joanna Jurga.
Czytaj także
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.