Mówi: | Katarzyna Pawlikowska |
Funkcja: | ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR |
Firma: | współzałożycielka agencji Garden of Words |
Dla ponad połowy Polek priorytetem w życiu jest znalezienie partnera i założenie rodziny. Przybywa jednocześnie singielek z wyboru
Nie można zdefiniować Polek za pomocą jednej uniwersalnej formułki – twierdzi Katarzyna Pawlikowska, autorka książek o kobietach. Panie bowiem znacznie różnią się zarówno w kwestii priorytetów życiowych, jak i podejścia do rodziny. Choć dla ponad połowy kobiet w Polsce nadrzędną wartością jest założenie rodziny i wychowanie dzieci, to nie brakuje również takich, które wybierają życie w pojedynkę.
Katarzyna Pawlikowska, która jest m.in. współautorką książki „Polki”, dzięki tzw. analizie skupień dzieli kobiety na siedem grup: „spełnione profesjonalistki”, „obywatelki świata”, „zachłanne konsumpcjonistki”, „rodzinne panie domu”, „niespełnione siłaczki”, „rozczarowane życiem” i „osamotnione konserwatystki”. Z raportu „Polki same o sobie” wynika, że dla 56 proc. respondentek najważniejszym celem w życiu jest znalezienie odpowiedniego partnera i założenie rodziny.
– Nie mogę powiedzieć, jaka jest Polka, bo nie ma jednej Polki. Jest nas bardzo dużo i jesteśmy bardzo różne pod względem naszych motywacji czy postaw życiowych. Polki w większości ciągle jednak preferują tradycyjny model rodziny i szukają wielkiego spełnienia w rodzinie. Chcą być przede wszystkim dobrymi matkami, dobrymi gospodyniami domowymi i żonami. Potem jest miejsce na karierę zawodową, spełnianie się i realizację własnych pasji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Katarzyna Pawlikowska, ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR, współzałożycielka agencji Garden of Words.
Kobiety różnią się przede wszystkim wyznawanymi wartościami, światopoglądem, potrzebami, podejściem do życia, pracy i rodziny.
– Są dwie duże grupy kobiet w Polsce i to w bardzo różnym wieku, które szukają harmonii w życiu zawodowym i rodzinnym. I często ją znajdują. To zresztą wiąże się z takim bardzo dużym poczuciem spełnienia. Dla tych kobiet ogromnie ważne jest bycie atrakcyjną kobietą, ale nie tylko w kontekście fizycznym, lecz także bycie spełnioną właśnie na polu zawodowym, rodzinnym, realizującą własne pasje i dokształcającą się. To jest bardzo ciekawy i pozytywny trend – mówi Katarzyna Pawlikowska.
Z drugiej strony, jest wiele kobiet, które czują się niespełnione i niedocenione. W zasadzie mają wszystko, co potrzebne do szczęścia – zdobyły gruntowne wykształcenie i dobry zawód, mają wsparcie ze strony rodziny, a jednak ciągle robią sobie wyrzuty, że wszystko dzieje się czyimś kosztem.
– To są kobiety, które nigdzie nie znajdują do końca spełnienia. Chciałyby bardzo awansować, ale kiedy awansują, to mają poczucie, że dzieje się to z krzywdą dla ich rodziny. Z kolei kiedy już siedzą w domu i zajmują się dziećmi, to mają głębokie poczucie niespełnienia zawodowego. Myślę, że to się będzie z czasem zmieniało. Poprawa statusu materialnego w Polsce będzie powodowała, że kobiety będą miały więcej możliwości realizacji własnych pasji – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.
Z badań wynika, że Polki coraz częściej rezygnują także z założenia rodziny i urodzenia dzieci. Nie godzą się na kompromisy, stawiają na życie w pojedynkę i chcą inwestować w swój rozwój. 60 proc. osób kończących studia wyższe w Polsce to kobiety.
– Według danych GUS przyrost osób samotnie żyjących w dużych miastach w ciągu ostatnich dwóch lat jest dwukrotny. Ale to, co ma się stać w ciągu 20 następnych lat, to są dane wręcz alarmujące – będzie ponad 7 mln osób, które będą żyły w pojedynkę i w większości to będą kobiety. Kobiety, które spełniają się zawodowo, w kontekście edukacyjnym, które są bardzo świadomymi konsumentkami i obywatelkami i które nie znajdują spełnienia w związku, w miłości – podkreśla Katarzyna Pawlikowska.
Katarzyna Pawlikowska w swoich publikacjach maluje portret współczesnych kobiet z wielu perspektyw – od rodziny, pracy, polityki i kościoła, po prześwietlenie torebki, a nawet sprawy intymne.
– Polki zaczynają być coraz bardziej liberalne światopoglądowo. I to rzeczywiście nastąpiła ogromna zmiana w ciągu ostatnich 20 lat. To oczywiście dotyczy przede wszystkim segmentu najmłodszych Polek. Ale nie tylko demografię wkładałabym tutaj na barki, oczywiście ważne jest wykształcenie, obycie w świecie, coraz częściej wyjeżdżamy za granicę, coraz częściej pracujemy w międzynarodowych firmach i coraz częściej media mówią o inności w przeróżnym kontekście jako o naturalnym elemencie naszego życia społecznego – dodaje Katarzyna Pawlikowska.
Czytaj także
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-06-11: Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Konsument
Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.