Mówi: | Witalij Kedyk |
Funkcja: | współtwórca platformy Wishround.pl |
Millenialsi chętnie wydają pieniądze, ale są trudnymi klientami. Nie ufają reklamom i mediom
Millenialsi, czyli pokolenie urodzone w latach 1980–2000, chętnie zaspokajają swoje potrzeby konsumenckie, nie należą jednak do łatwych klientów. Nie ufają tradycyjnym mediom i nie sugerują się reklamą. Autorytetami są dla nich blogerzy i eksperci w danych dziedzinach. Przy zakupach chętnie też zasięgają opinii rodziców i przyjaciół. Najlepszym sposobem dotarcia do nich są media społecznościowe.
Millenialsi, nazywani także generacją Y, to pokolenie osób, które urodziły się w latach 1980–2000. W Polsce żyje 11 mln osób należących do tej grupy, która jest przedmiotem szczególnego zainteresowania rynku. Z licznych badań wynika bowiem, że millenialsi wydają pieniądze znacznie chętniej niż ich rodzice i dziadkowie. Eksperci przestrzegają jednak, że przedstawiciele pokolenia Y nie są łatwymi klientami – mają duże oczekiwania wobec produktu, nie sugerują się łatwo reklamą i nie ufają tradycyjnym mediom. W badaniu przeprowadzonym przez Elite Daily 37 proc. badanych z tej grupy wiekowej przyznało, że podejmując decyzje zakupowe, kieruje się wskazówkami przyjaciół, 36 proc. – rodziny, 17 proc. – internetowych ekspertów, np. blogerów.
– Nie czytają gazet, rzadko oglądają telewizję, większość z nich nawet już nie ma telewizora. Tradycyjne kanały raczej do nich nie docierają. Głównym źródłem wiedzy jest internet. Większość z nich dawno temu zaglądała do encyklopedii czy do słownika, oni raczej wpisują hasło w wyszukiwarkę i tu znajdują informacje i stąd czerpią wiedzę – mówi agencji informacyjnej Newseria Witalij Kedyk, współtwórca platformy Wishround.pl.
Millenialsi to pierwsze pokolenie, które wychowało się w świecie komputerów i internetu. Ponad 70 proc. z nich ma smartfona, a 80 proc. konto na Facebooku. Według raportu „E-commerce w Polsce 2015” przygotowanego przez Gemius osoby w wieku 25–34 lata stanowią 34 proc. klientów robiących zakupy przez internet. Właściciele e-sklepów powinni dostosować swoją ofertę do ich potrzeb, nie tylko tworząc wygodne w obsłudze aplikacje mobilne, lecz także oferując przyjazne dla konsumenta formy płatności, które ułatwiają robienie zakupów.
– Do pokolenia Y warto docierać przez kanały social media. Dobrym narzędziem może być serwis Wishround.pl, który pozwala użytkownikom stwarzać kampanie, organizować zbiórki pieniędzy na prezent wśród znajomych za pośrednictwem mediów społecznościowych – mówi Witalij Kedyk.
Millenialsi cenią takie wartości, jak przyjaźń oraz rodzina. Jak wynika z badań Urban Land Institute, pośród ulubionych sposobów na spędzanie wolnego czasu 57 proc. kobiet i 38 proc. mężczyzn z tego pokolenia wymieniło spotkania z rodziną. Kontakty z przyjaciółmi ceni kolejno 43 proc. i 41 proc. spośród nich. Pokolenie Y cechuje się także otwartością na świat – częściej niż poprzednie pokolenia zawierają znajomości z osobami zza granicy. Do podtrzymywania takich relacji używają mediów społecznościowych.
– Wiele studentów wyjechało na Erasmusa, skorzystało z możliwości wymiany zagranicznej. Pozyskali wielu znajomych za granicą – mówi Witalij Kedyk.
Millenialsi także chętniej niż przedstawiciele starszych pokoleń pracują na własny rachunek. Zostają freelancerami lub przedsiębiorcami – są obeznani z nowymi technologiami, dlatego chętnie zakładają innowacyjne start-upy.
– Pokolenie to może pracować w korporacjach, ale są niestabilni. Nie są w stanie wytrwać w jednym miejscu długo. Dlatego jeśli im coś nie pasuje w korporacji, z łatwością zmieniają miejsce pracy – wyjaśnia Kedyk.
Czytaj także
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-07-05: Co trzecia osoba w wieku 25–34 lata nadal mieszka z rodzicami. Większość gniazdowników pracuje
- 2024-05-31: W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci
- 2024-07-04: Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
- 2024-06-28: Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
- 2024-05-21: Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
- 2024-05-02: Wraz ze wzrostem cen standardowych nieruchomości rośnie zainteresowanie segmentem premium. Co 10. lokal w Polsce ma podwyższony standard
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Iga Baumgart-Witan: To jest ostatni rok mojej kariery. Na emeryturze chciałabym się zająć sportem niezawodowym, może zakocham się w telewizji
Ponad dwie dekady swojego życia biegaczka poświęciła sportowi. Nie ukrywa, że w niektórych momentach bardzo trudno było jej pogodzić sferę prywatną z intensywnymi treningami i wyjazdami na zawody, ale zawsze mogła liczyć na wsparcie i pomoc ze strony męża. Na bieżni spędzała dużo czasu i jak zauważyła, bardzo ucierpiały na tym jej relacje przyjacielskie i koleżeńskie. Wkrótce Iga Baumgart-Witan kończy karierę. Zamierza jednak nadal działać w sporcie, szkolić innych i współpracować z klubami. Kusi ją też telewizja.
Media
Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli

Co czwarty nastolatek (26 proc.) ogląda w sieci tzw. patostreamy, wulgarne, obsceniczne i nacechowane przemocą widowiska lub transmisje internetowe nadawane na żywo w serwisach streamingowych i mediach społecznościowych – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. To zjawisko mające na młodych ludzi negatywny wpływ wciąż zyskuje na znaczeniu w przestrzeni internetowej, a prawo nie nadąża za rozwojem technologii. Specjaliści zauważają, że nie jest to tylko chwilowa moda, ale poważny problem społeczny, który wymaga zintegrowanych działań edukacyjnych i informacyjnych.
Media
Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca

Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.