Newsy

Polacy piją coraz więcej luksusowych alkoholi. Ich wydatki na whisky przekraczają już 2 mld zł rocznie

2018-10-19  |  06:15
Mówi:Robert Ogór, prezes zarządu, Ambra SA

Jimmy Robertson, regionalny dyrektor ds. sprzedaży, Angus Dundee Distillers

Łukasz Bandulet, ekspert Distillers Limited

Olivier Janiak, dziennikarz

  • MP4
  • Rynek alkoholi luksusowych w Polsce jest jednym z szybciej rozwijających się segmentów dóbr luksusowych. Choć łączna konsumpcja alkoholu w Polsce utrzymuje się na zbliżonym poziomie, rosną wydatki. Dynamicznie zwiększa się zwłaszcza sprzedaż whisky – roczne wydatki konsumentów na ten alkohol przekraczają już 2 mld zł. Popularnością cieszą się nie tylko whisky od globalnych, dużych producentów, lecz także te pochodzące z niewielkich destylarni. Na rozwoju tego segmentu chce skorzystać Grupa Ambra, która uruchamia nową sieć sprzedaży alkoholi premium pod marką Distillers Limited, importera małych destylarni. W ciągu kilku miesięcy powstanie blisko trzydzieści punktów sprzedaży.

    – Rynek whisky w Polsce to chyba najbardziej interesujące zjawisko ostatnich 10 lat. W tym czasie z rynku dosyć niszowego, aczkolwiek cieszącego się dużym uznaniem i szacunkiem konsumentów, rynek whisky urósł do wielkości 2 mld zł wydatków. Mamy prawdziwy boom na whisky, a także na inne tzw. szlachetne czy dobre alkohole – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Ogór, prezes zarządu Ambra SA.

    Blisko 70 proc. rynku pod względem wartościowym należy do szkockiej whisky, 20 proc. do amerykańskiej, stosunkowo niewiele pijemy tej irlandzkiej i kanadyjskiej.

    W przeciwieństwie do sektora alkoholi non-premium rynek ekskluzywnych trunków w ostatnich kilku latach nie odnotował spowolnienia, a średni roczny wzrost wynosi kilka procent. Rosnąca sprzedaż alkoholi premium to nie tylko efekt bogacenia się społeczeństwa, lecz także większej świadomości konsumentów.

    – Produkty premium, także alkohole, mają coraz większe znaczenie. To jasny dowód na to, że my, Polacy, już nie tylko chcemy się zrelaksować, lecz także chcemy to robić w coraz bardziej wyrafinowany sposób – ocenia Olivier Janiak, dziennikarz.

    Z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych” wynika, że ogólna wartość polskiego rynku luksusowych alkoholi w 2017 roku szacowana była na 856 mln zł, a prognozy wskazują, że do 2021 roku segment ten może zanotować wzrost o 36 proc., do poziomu blisko 1,2 mld zł.

     Konsumpcja alkoholu nie rośnie w ujęciu ilości wypijanego alkoholu, w krajach rozwiniętych przeżywamy stagnację pod tym względem, tymczasem rosną wydatki na alkohol. To oznacza, że konsumenci inaczej traktują konsumpcję alkoholu. Ona staje się trochę bardziej aspiracyjna. Poszukujemy droższych, bardziej wartościowych produktów, które pasują do naszego nowoczesnego życia i na tym wszystkim korzysta whisky – tłumaczy Robert Ogór.

    Według danych Scotch Whisky Association w 2017 roku import szkockiej whisky do Polski w ujęciu ilościowym wyniósł 2,29 mln kartonów (złożonych z 12 butelek po 0,7 l), co oznacza niewielki spadek w skali roku. Jednocześnie rośnie wartość sprowadzonego alkoholu – o 8,6 proc. do blisko 68 mln funtów. Według danych Grupy Ambra, sprzedaż whisky w 2017 roku w Polsce wzrosła o 14 proc. Dla porównania w tym samym czasie sprzedaż wódki wzrosła zaledwie o 2 proc., a piwa – spadła o ok. 1 proc. Coraz częściej sięgamy po lepszą jakościowo whisky.

    – Whisky pijemy na całym świecie, dosłownie wszędzie powstają nowe destylarnie. Jeśli chodzi o sposób picia, to głosimy hasło, żeby pić tak, jak się lubi, bo nie ma jednego, idealnego sposobu degustacji. Ta kategoria charakteryzuje się dużą otwartością – tłumaczy Łukasz Bandulet, brand manager w Distillers Limited.

    – Zapotrzebowanie na whisky typu single malt, która jest naszym priorytetem, rośnie w Polsce w bardzo dobrym tempie. Wciąż jest dosyć niskie w zestawieniu z ogólnym popytem na szkocką whisky, ale perspektywy są naprawdę znakomite – wskazuje Jimmy Robertson, regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Angus Dundee Distillers. – Whisky to bardzo różnorodny napój i m.in. dlatego cieszy się tak dużą popularnością. Są whisky o jasnej barwie, z nutą cytrusów, owocowe, miodowe, a także palone. Każdy znajdzie coś dla siebie.

    Na fali boomu na whisky i alkohole premium Grupa AMBRA uruchamia nową sieć sprzedaży alkoholi premium pod marką Distillers Limited, bezpośredniego importera małych destylarni, często wyszukiwanych na końcu świata.

    – Nie interesujemy się segmentami wielkich marek i masowych produktów. Podobnie jak w koncepcie Centrum Wina, gdzie sprzedawane są wina z górnej półki, Distillers Limited to specjalista od droższych gatunków whisky i innych alkoholi. Nasze punkty sprzedaży będą właśnie oczekiwać na konsumentów zainteresowanych czymś lepszym – zapowiada Robert Ogór.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.