Mówi: | Magda Paczos |
Funkcja: | właścicielka kawiarni "Przystanek MDM" |
Polacy piją tyle samo kawy co herbaty. Głównie poza domem
Już 70 proc. Polaków pije kawę poza domem - tak wynika z badań Makro Cash & Carry. Modne stało się nie tylko siedzenie w kawiarni przy stoliku, ale także kupowanie kawy na wynos i picie jej podczas drogi do pracy czy na zakupy.
Eksperci oceniają, że Polacy piją już tyle samo kawy co herbaty. W naszym kraju działa kilkadziesiąt tysięcy kawiarni czy barów, które serwują kawę. Będzie ich jeszcze więcej, bo rynek dynamicznie się rozwija.
– Zauważamy wzrost sprzedaży kawy – mówi Magda Paczos, właścicielka warszawskiej kawiarni „Przystanek MDM” i tłumaczy, że do lokalu zaglądają już nie tylko młodzi ludzie. – Często w naszej kawiarni zauważamy, jak starsi ludzie przychodzą i piją kawę. Jest to bardzo ciekawy i uroczy obrazek, jak starsze małżeństwo przychodzi i pije filiżankę espresso, a później dzieli się wrażeniami, czy im ta kawa smakuje i jaką kawę pili kilkanaście lat temu, jak jeszcze w Polsce nie było kawy.
Do Polski przyszła też moda na picie małej czarnej na wynos. Taki trend jest widoczny szczególnie w dużych miastach.
– Ludzie zaczęli doceniać, że kawa w kawiarni jest o niebo lepsza od tej kawy, którą sobie mogą sami samodzielnie przygotować. Kawa w kawiarni jest przygotowywana zgodnie z zasadami prawidłowo podanej kawy – wyjaśnia Magda Paczos.
Od lat naukowcy przekonują, że picie kawy jest zdrowe. Mała czarna m.in. hamuje procesy starzenia, chroni przed depresją, może zmniejszyć ryzyko pojawienia się raka skóry u kobiet, a także choroby Parkinsona. Sam zapach kawy obniża zaś poziom stresu.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.