Mówi: | Magda Paczos |
Funkcja: | właścicielka kawiarni "Przystanek MDM" |
Sekrety parzenia idealnej kawy
Pierwsza i najważniejsza zasada: kawa musi być świeżo zmielona. Najlepsza grubość drobin powinna odpowiadać rozmiarom kryształków cukru lub nieco większym ziarenkom piasku. Zbyt mocne zmielenie spowoduje, że kawa będzie gorzka.
– Kawę mielimy w młynku, najlepiej w żarnowym, w którym każde ziarno jest jednakowo zmielone. Po zmieleniu, najlepiej w ekspresie ciśnieniowym z 8 g kawy przygotowujemy idealne espresso. Powinno się je parzyć około 20 sekund – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Magda Paczos, właścicielka kawiarni "Przystanek MDM".
Do espresso powinno się dodawać tylko cukier biały – jak najdrobniejszy, aby przyspieszyć proces przenikania do napoju. Z kolei cukier brązowy, poprzez zawarty w nim karmel, zmienia smak kawy i długo się rozpuszcza. Dlatego znaczna jego część zostaje na dnie filiżanki. Ale wytrawni kawosze wyczują każdą nutę nieprawidłowości.
– Zawsze wyczujemy źle podaną kawę, jeżeli ona jest przepalona. Jeżeli espresso jest zbyt długo parzone, ono ma wtedy charakterystyczny kwaśny smak i wtedy nawet najlepszy gatunek kawy możemy popsuć poprzez przepalenie jej, czyli zbyt długie parzenie – tłumaczy Magda Paczos.
Znaczenie ma także aromat kawy. Choć najbardziej subtelny i najmniej dostrzegalny, nadaje napojowi niepowtarzalny charakter. Nie bez znaczenia jest także sposób podania. Na bazie espresso powstają wszystkie kawy mleczne: cappuccino, latte i macchiato.
– Mamy kilka alternatywnych metod podawania kawy. Jedną z głównych, jaką my tutaj także podajemy, to jest Aeropress. Jest to kawa, która na zasadzie ekstrakcji przepływa przez specjalne urządzenie z poliwęglanu. Kawa ta ma o wiele więcej kofeiny. Jest ona idealna na poranek, bo pobudza. Ilość kofeiny w niej jest nieporównywalna do ilości kofeiny zawartej w samym espresso – wyjaśnia Magda Paczos
Na jesienne i zimowe dni, bariści polecają kawę z dodatkiem cynamonu, kardamonu i miodu. Doskonale rozgrzewa, wzmacnia układ odpornościowy i chroni przed przeziębieniem. Jest także afrodyzjakiem.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.