Mówi: | Maciej Krenek, członek zarządu RE Project Development Piotr Kuczyński, wiceprezes zarządu Kuryłowicz & Associates |
W Warszawie otwarto nową galerię handlową. W nowoczesną powierzchnię przekształcono zabytkowe hale dawnej fabryki
Nowa galeria handlowa Ferio Wawer ma 12 tys. mkw. oraz blisko 50 sklepów i punktów usługowych. To pierwsza tego typu inwestycja w tej dzielnicy. Inwestor, austriacki deweloper, chce by było to nie tylko miejsce zakupów, lecz także miejsce spotkań i rozrywki. Klientów przyciągać ma również architektura. Ferio Wawer mieści się w odnowionych wnętrzach zabytkowej fabryki.
– Ferio Wawer to piąte centrum handlowo-usługowe Ferio. Bardzo mocno akcentujemy, że nie chcemy być tylko centrum handlowym, lecz raczej centrum usługowo-handlowym. Chcemy ofertę rozszerzać o część rozrywkową, fitness, plac zabaw dla dzieci, kawiarnie, żeby ludzie nie tylko przychodzili na codzienne zakupy, lecz także spędzali tu wolny czas i spotykali się – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Krenek, członek zarządu RE Project Development, inwestora Ferio Wawer.
Nowa galeria jest zlokalizowana u zbiegu ulic Szpotańskiego i Żegańskiej w Wawrze, w sąsiedztwie Urzędu Dzielnicy i stacji kolejowej Międzylesie. To obszar o powierzchni 12 tys. mkw. W centrum będzie ok. 50 różnych sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych.
– Mamy zarówno sieci ogólnopolskie, jak i lokalne pomysły z dzielnicy Wawer. Jest to bardzo ważny element, ponieważ nie tylko logo jest ważne, lecz także to, co za nim stoi, a więc przedsiębiorca, który dokładnie wie, czego społeczeństwo lokalne naprawdę oczekuje – mówi Krenek.
Dziś wynajęte jest 88 proc. powierzchni. Do końca tego roku inwestor zakłada, że będzie to 95 proc.
– De facto oznacza to, że jesteśmy w pełni skomercjalizowani i mam nadzieję, że lokalna społeczność będzie chciała odwiedzać to centrum – mówi Krenek. – Według nas potencjał tej dzielnicy jest bardzo duży. Dziś brakuje tu nowoczesnej powierzchni handlowej.
Klientów przyciągać mają nie tylko duże firmy wynajmujące w Ferio powierzchnię, lecz także wnętrza. Galeria powstała bowiem w zabytkowych halach dawnej Fabryki Aparatów Elektrycznych K. Szpotańskiego. Projekt architektoniczny, który łączy hale z nowoczesnymi rozwiązaniami budowlanymi przygotowała pracownia Kuryłowicz & Associates.
– Historia tego miejsca była dla nas inspiracją. Chcieliśmy przywrócić społeczeństwu bardzo wartościową i piękną zabudowę. Podstawowym założeniem było jak najbardziej pieczołowite odtworzenie każdego fragmentu fabryki – mówi architekt Piotr Kuczyński, wiceprezes zarządu Kuryłowicz & Associates. – W naszej opinii taka szkoła konserwowania zabytków, która pozwoli nadawać zabytkowym miejscom funkcję komercyjne i socjologiczne, jest jak najbardziej wskazana.
W galerii utrzymano więc klasyczny układ hal poprzemysłowych: oryginalne słupy konstrukcyjne, trakty i lampy.
Ferio Wawer jest piątym centrum zbudowanym przez RE project development w ciągu ostatnich 10 lat. Pozostałe zlokalizowane są we Wrocławiu, w Puławach, Legnicy i Koninie. Wśród najemców powierzchni w warszawskim obiekcie są Alma, Apteka dr Zdrowie, Calypso Fitness, Carry, CCC, Egurrola Dance Studio, H&M, Play, Restauracja Stacja Wawer, Rossmann, RTV Euro AGD.
Czytaj także
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-04-05: Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie
- 2024-02-09: Prezydent Andrzej Duda wraca z wizyty w Afryce Wschodniej. Wśród tematów oprócz polskich inwestycji także projekty pomocowe i rozwojowe
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-01-22: Sektor powierzchni handlowych zdominowany przez małe obiekty. Do 2026 roku nie otworzy się żadna nowa, duża galeria
- 2023-11-24: Żywność convenience staje się alternatywą dla jedzenia w restauracjach. Konsumenci coraz częściej wybierają gotowe dania w sklepach
- 2023-11-02: Destylarnia w Starogardzie Gdańskim przechodzi gruntowną rewitalizację. Jedna z największych fabryk w mieście ma się wkrótce stać wielkim centrum logistycznym
- 2023-11-09: Grupa LUX MED otwiera nowe centrum szkoleniowe dla kadr medycznych. Lekarze i studenci będą ćwiczyć w salach odzwierciedlających warunki bloku operacyjnego
- 2023-07-06: Warszawa - centrum miasta [przebitki]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.