Mówi: | Patryk Pietrzak |
Funkcja: | ambasador marki Pilsner Urquell |
Zdecydowana większość Polaków nie lubi eksperymentować w kuchni
62 procent respondentów zadeklarowało, że pozostaje wierna tradycyjnym smakom. Tylko 29 procent badanych przyznało, że chętnie poszukuje nowych doznań smakowych. Za bardzo istotny trend blisko połowa badanych uznała natomiast pielęgnowanie tradycji kulinarnych, które są charakterystyczne dla danego regionu.
– Co ciekawe, aż 48 proc. Polaków uważa, że trend regionalizacji jest bardzo istotny i jest jednym z najbardziej pozytywnych trendów, jaki odbywa się w tej chwili na rynku. 88 proc. Polaków docenia, że smaki, które nie zmieniły się od lat, mają tę wartość dodaną – wyjaśnia Patryk Pietrzak, ambasador marki Pilsner Urquell, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Z badań wynika również, że preferencje smakowe Polaków zależą w dużej mierze od płci. Kobiety zdecydowanie bardziej lubią potrawy słodkie, mężczyźni preferują smak wytrawny.
– Przeciętny Polak najbardziej docenia oczywiście rzeczy, które mają wyważony smak. Smaki goryczkowe, smaki wytrawne – człowiek uczy się ich przez lata. Smaki słodkie to oczywiście smaki dzieciństwa. I teraz połączenie idealne tych smaków, idealnie dobrane rzeczy, które są wytrawne z rzeczami, które są słodkie, smakują Polakom najlepiej – mówi Patryk Pietrzak.
Niezależnie od płci Polacy coraz bardziej lubią natomiast smak piwa. Z badań wynika, że jest to obecnie najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce. Także i w tej kwestii Polacy są jednak tradycjonalistami, wybierają najchętniej smaki znane i sprawdzone, z dużą ilości goryczki piwnej.
– Zaczynamy odkrywać piwo, zaczynamy szukać piw, których w Polsce przez wiele lat nie było albo były bardzo niskiej jakości. Tutaj głównie są to piwa, kolekcje różnego rodzaju specjalności, piwa ciemne, piwa pszeniczne. I też powracamy do klasyki, do tych stylów, które ukształtowały rynek piwa. Bo jeśli chodzi o jasne piwa typu lager, to stanowią one około 70 proc. rynku światowego – mówi Patryk Pietrzak.
Na preferencje smakowe wpływ ma już to, jakie pokarmy matka spożywała podczas ciąży. Jeśli chętnie sięgała po słodycze, dziecko może mieć do nich skłonności. Duże znaczenie mają także uwarunkowania genetyczne, bo to w DNA zakodowane jest to, jak człowiek odbiera słodycz czy gorycz. Preferencje smakowe mogą jednak zmieniać się, ponieważ zmysł ten kształtuje się u człowieka całe życie.

Sezon na koktajle. Z łatwością można je zrobić w domu

Gotowanie na zapas pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Potrawy muszą być jednak właściwie przechowywane

Na grillu powinny być dwie strefy temperatury
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Qczaj: Mam dłuższe włosy i w życiu nie słyszałem tylu komplementów na temat swojego wyglądu. Dziewczyny mnie porównują do Massimo z „365 dni”
Trener zmienił ostatnio swój image za sprawą dłuższych włosów i cieszy się, że ta metamorfoza przypadła do gustu tak wielu osobom. Jak podkreśla, zdecydował się na diametralnie inną fryzurę, żeby w końcu spełnić marzenie z dzieciństwa. Qczaj zaznacza też, że rok temu, by pozbyć się zakoli, zrobił przeszczep mieszków włosowych.
Farmacja
Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu

Rocznie w Polsce wystawia się ponad ćwierć miliona recept na antykoncepcję awaryjną. Jednocześnie świadomość na temat tzw. tabletki dzień po, choć rośnie, wciąż jest niewystarczająca. Eksperci kampanii Poranek PO wskazują na szereg mitów, które wciąż pokutują wokół tego tematu i które mogą nawet zniechęcać kobiety do sięgania po antykoncepcję awaryjną, np. dotyczące mechanizmu jej działania czy skutków długoterminowych. Dlatego podkreślają także potrzebę edukowania poszczególnych grup pacjentek, ale także ich partnerów. Jedną z takich inicjatyw edukacyjnych jest kampania Poranek Po.
Psychologia
Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.