Mówi: | Patryk Pietrzak |
Funkcja: | ambasador marki Pilsner Urquell |
Zdecydowana większość Polaków nie lubi eksperymentować w kuchni
62 procent respondentów zadeklarowało, że pozostaje wierna tradycyjnym smakom. Tylko 29 procent badanych przyznało, że chętnie poszukuje nowych doznań smakowych. Za bardzo istotny trend blisko połowa badanych uznała natomiast pielęgnowanie tradycji kulinarnych, które są charakterystyczne dla danego regionu.
– Co ciekawe, aż 48 proc. Polaków uważa, że trend regionalizacji jest bardzo istotny i jest jednym z najbardziej pozytywnych trendów, jaki odbywa się w tej chwili na rynku. 88 proc. Polaków docenia, że smaki, które nie zmieniły się od lat, mają tę wartość dodaną – wyjaśnia Patryk Pietrzak, ambasador marki Pilsner Urquell, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Z badań wynika również, że preferencje smakowe Polaków zależą w dużej mierze od płci. Kobiety zdecydowanie bardziej lubią potrawy słodkie, mężczyźni preferują smak wytrawny.
– Przeciętny Polak najbardziej docenia oczywiście rzeczy, które mają wyważony smak. Smaki goryczkowe, smaki wytrawne – człowiek uczy się ich przez lata. Smaki słodkie to oczywiście smaki dzieciństwa. I teraz połączenie idealne tych smaków, idealnie dobrane rzeczy, które są wytrawne z rzeczami, które są słodkie, smakują Polakom najlepiej – mówi Patryk Pietrzak.
Niezależnie od płci Polacy coraz bardziej lubią natomiast smak piwa. Z badań wynika, że jest to obecnie najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce. Także i w tej kwestii Polacy są jednak tradycjonalistami, wybierają najchętniej smaki znane i sprawdzone, z dużą ilości goryczki piwnej.
– Zaczynamy odkrywać piwo, zaczynamy szukać piw, których w Polsce przez wiele lat nie było albo były bardzo niskiej jakości. Tutaj głównie są to piwa, kolekcje różnego rodzaju specjalności, piwa ciemne, piwa pszeniczne. I też powracamy do klasyki, do tych stylów, które ukształtowały rynek piwa. Bo jeśli chodzi o jasne piwa typu lager, to stanowią one około 70 proc. rynku światowego – mówi Patryk Pietrzak.
Na preferencje smakowe wpływ ma już to, jakie pokarmy matka spożywała podczas ciąży. Jeśli chętnie sięgała po słodycze, dziecko może mieć do nich skłonności. Duże znaczenie mają także uwarunkowania genetyczne, bo to w DNA zakodowane jest to, jak człowiek odbiera słodycz czy gorycz. Preferencje smakowe mogą jednak zmieniać się, ponieważ zmysł ten kształtuje się u człowieka całe życie.

Sezon na koktajle. Z łatwością można je zrobić w domu

Gotowanie na zapas pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Potrawy muszą być jednak właściwie przechowywane

Na grillu powinny być dwie strefy temperatury
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta
Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.
Moda
Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.