Mówi: | Bartosz Żurawiecki |
Funkcja: | dziennikarz, krytyk filmowy |
Bartosz Żurawiecki (krytyk filmowy): polskim twórcom brakuje odwagi, a filmom prawdy
Polskiemu kinu brakuje prawdy – twierdzi krytyk filmowy Bartosz Żurawiecki. Krytyk filmowy zwraca uwagę, że w dystrybucji pojawiają się powoli filmy poruszające drażliwą tematykę homoseksualizmu, seksualności księży czy kwestię żydowską, ale zwykle ich twórcy uciekają w estetyzm lub unikają jednoznacznego stanowiska.
Według Żurawieckiego to, co w krajach zachodnioeuropejskich zostało już przepracowane i stanowi normę, w Polsce uznawane jest za tematy tabu i nawet, jeśli ktoś je porusza, podchodzi do tego zachowawczo.
– Pojawiają się tematy takie jak homoseksualizm, seksualność księży, o której była mowa w filmie „W imię” Małgorzaty Szumowskiej czy tematyka żydowska. To wszystko, co jest drażliwe w naszym dyskursie publicznym, kino dotyka z dużą ostrożnością. „Brak prawdy” polega na tym, że filmowcy, zbliżając się do kontrowersyjnych tematów, w dalszym ciągu się bardzo asekurują. Te filmy albo uciekają w estetyzm, albo w bardzo wyrafinowaną narrację – mówi krytyk w agencji Newseria Lifestyle.
Według Bartosza Żurawieckiego polscy twórcy wzbraniają się przed zajmowaniem jednoznacznego stanowiska w konkretnej sprawie i stronią od polityki. Dziennikarz odbiera to jako słabość, biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną w kraju i na świecie.
– Myślę, że naszym twórcom ciągle brakuje odwagi, żeby wejść głębiej w kontrowersyjną tematykę i opowiedzieć coś szczerze, nie uciekając się do publicystycznych wymyków – ocenia Bartosz Żurawiecki.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.