Newsy

Bartosz Żurawiecki (krytyk filmowy): polskim twórcom brakuje odwagi, a filmom prawdy

2013-12-10  |  06:05
Mówi:Bartosz Żurawiecki
Funkcja:dziennikarz, krytyk filmowy
  • MP4
  • Polskiemu kinu brakuje prawdy – twierdzi krytyk filmowy Bartosz Żurawiecki. Krytyk filmowy zwraca uwagę, że w dystrybucji pojawiają się powoli filmy poruszające drażliwą tematykę homoseksualizmu, seksualności księży czy kwestię żydowską, ale zwykle ich twórcy uciekają w estetyzm lub unikają jednoznacznego stanowiska.

    Według Żurawieckiego to, co w krajach zachodnioeuropejskich zostało już przepracowane i stanowi normę, w Polsce uznawane jest za tematy tabu i nawet, jeśli ktoś je porusza, podchodzi do tego zachowawczo.

    – Pojawiają się tematy takie jak homoseksualizm, seksualność księży, o której była mowa w filmie „W imię” Małgorzaty Szumowskiej czy tematyka żydowska. To wszystko, co jest drażliwe w naszym dyskursie publicznym, kino dotyka z dużą ostrożnością. „Brak prawdy” polega na tym, że filmowcy, zbliżając się do kontrowersyjnych tematów, w dalszym ciągu się bardzo asekurują. Te filmy albo uciekają w estetyzm, albo w bardzo wyrafinowaną narrację – mówi krytyk w agencji Newseria Lifestyle.

    Według Bartosza Żurawieckiego polscy twórcy wzbraniają się przed zajmowaniem jednoznacznego stanowiska w konkretnej sprawie i stronią od polityki. Dziennikarz odbiera to jako słabość, biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną w kraju i na świecie.

    – Myślę, że naszym twórcom ciągle brakuje odwagi, żeby wejść głębiej w kontrowersyjną tematykę i opowiedzieć coś szczerze, nie uciekając się do publicystycznych wymyków – ocenia Bartosz Żurawiecki.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nowe technologie

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

    Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.