Mówi: | Bartosz Żurawiecki |
Funkcja: | dziennikarz, krytyk filmowy |
Bartosz Żurawiecki (krytyk filmowy): polskim twórcom brakuje odwagi, a filmom prawdy
Polskiemu kinu brakuje prawdy – twierdzi krytyk filmowy Bartosz Żurawiecki. Krytyk filmowy zwraca uwagę, że w dystrybucji pojawiają się powoli filmy poruszające drażliwą tematykę homoseksualizmu, seksualności księży czy kwestię żydowską, ale zwykle ich twórcy uciekają w estetyzm lub unikają jednoznacznego stanowiska.
Według Żurawieckiego to, co w krajach zachodnioeuropejskich zostało już przepracowane i stanowi normę, w Polsce uznawane jest za tematy tabu i nawet, jeśli ktoś je porusza, podchodzi do tego zachowawczo.
– Pojawiają się tematy takie jak homoseksualizm, seksualność księży, o której była mowa w filmie „W imię” Małgorzaty Szumowskiej czy tematyka żydowska. To wszystko, co jest drażliwe w naszym dyskursie publicznym, kino dotyka z dużą ostrożnością. „Brak prawdy” polega na tym, że filmowcy, zbliżając się do kontrowersyjnych tematów, w dalszym ciągu się bardzo asekurują. Te filmy albo uciekają w estetyzm, albo w bardzo wyrafinowaną narrację – mówi krytyk w agencji Newseria Lifestyle.
Według Bartosza Żurawieckiego polscy twórcy wzbraniają się przed zajmowaniem jednoznacznego stanowiska w konkretnej sprawie i stronią od polityki. Dziennikarz odbiera to jako słabość, biorąc pod uwagę obecną sytuację polityczną w kraju i na świecie.
– Myślę, że naszym twórcom ciągle brakuje odwagi, żeby wejść głębiej w kontrowersyjną tematykę i opowiedzieć coś szczerze, nie uciekając się do publicystycznych wymyków – ocenia Bartosz Żurawiecki.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.