Mówi: | Agnieszka Łukasik |
Funkcja: | kurator wystawy |
Firma: | Centrum Nauki Kopernik |
Nieznana historia perfumiarstwa w Centrum Nauki Kopernik
„Zapach - niewidzialny kod” to nowa wystawa w Centrum Nauki Kopernik, ukazująca historię perfumiarstwa i prezentująca surowce, z których komponuje się zapachy. W ramach wystawy można zapoznać się z ewolucją perfumiarstwa. Specjaliści odtworzyli unikalne aromaty, które pomogą poznać historię i rolę zapachu w kontekście kulturowym i społecznym.
– Jest to interaktywna i interdyscyplinarna wystawa, która przede wszystkim opowiada, jaką rolę zapach pełnił przez stulecia. Mamy możliwość wąchania wielu niezwykłych receptur i wonności, które pełniły bardzo różną rolę w życiu człowieka – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Łukasik, kurator wystawy w Centrum Nauki Kopernik.
Zwiedzający będą mogli obejrzeć także warsztat pracy perfumiarza i spróbować swoich sił w rozpoznawaniu zapachów.
– Wybraliśmy czternaście różnych nut zapachowych, odizolowanych olejków znanych z perfum. Większość osób nie miała do tej pory możliwości doświadczenia tych zapachów „pojedynczo” – tłumaczy kurator.
W warsztacie perfumiarza znajdą się również opisy twórczości poszczególnych wirtuozów tego rzemiosła, jak również wystawa przedmiotów użytkowych z prywatnej kolekcji pani Katarzyny Sosenko, która pokazuje, jak były przechowywane wonności.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających do 19 stycznia.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Żywienie
Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
Uczestnicy „Azja Express” przyznają, że jeśli chodzi o kulinarną stronę wyprawy, to mają różne doznania i spostrzeżenia. Jedne smaki przypadły im do gustu, inne – w ogóle, a czasami nawet nie było kiedy się zatrzymać i zjeść coś konkretnego. Jan Błachowicz docenia, że mieszkańcy tamtych terenów dzielili się z nimi jedzeniem i częstowali ich, czym tylko mogli, bo za jednego dolara, podobnie jak w Polsce, można tam kupić jedynie drożdżówkę.
Konsument
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
Już 97 proc. Polaków deklaruje, że segreguje odpady – wynika z badania SW Research na zlecenie Fundacji ProKarton. To o 5 pkt proc. więcej niż w 2023 roku. Rośnie również świadomość dotycząca recyklingu kartonów do płynnej żywności, a 58 proc. osób deklaruje, że prawidłowo wyrzuca je do żółtego pojemnika. Wciąż jednak pojawiają się wątpliwości co do tego, jak segregować poszczególne odpady do konkretnych pojemników. – Frakcje z poszczególnych pojemników są niekiedy zanieczyszczone innymi odpadami, co utrudnia proces sortowania i obniża jakość surowca do recyklingu – ocenia Łukasz Sosnowski, prezes Fundacji ProKarton.
Konsument
Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
Smartfony, monitory komputera, telewizory podłączone do sieci lub konsoli do gier mogą negatywnie wpływać na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne – twierdzą lekarze. Dodatkowo nadużywanie elektronicznych gadżetów może niekorzystnie wpływać na nawyki żywieniowe. Między innymi z tego powodu coraz więcej mówi się o potrzebie higieny cyfrowej. Jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji.