Newsy

Polskie gwiazdy coraz chętniej inwestują w sztukę

2013-11-05  |  09:00
Polskie coraz częściej można spotkać na aukcjach dzieł wielkich artystów. Wydają pieniądze nie tylko na znanych malarzy czy rzeźbiarzy. Inwestują też np. w biżuterię czy sztukę użytkową początkujących twórców.

Do niedawna głośno było o zakupach tenisisty i milionera Wojciecha Fibaka, bizneswoman Grażyny Kulczyk czy aktora znanego z "Czterdziestolatka" Leonarda Pietraszaka. Mogą oni pochwalić się imponującymi zbiorami dzieł sztuki, m.in. takich sław jak Kantor, Malczewski, Abakanowicz czy Nowosielski.

Jednak także młodzi celebryci interesują się ostatnio kulturą z wyższej półki i zaczyna w nią inwestować.

– Największe grono gwiazd pojawia się na aukcjach fotografii. Gwiazdy z lat 60-tych przyciągają gwiazdy współczesne, ale również dość dużym zainteresowaniem cieszą się aukcje biżuterii i to one przyciągają osoby związane z polskim światem mody, np. projektantów– mówi Agata Szkup, dyrektor Sieci Sprzedaży Domu Aukcyjnego Desa Unicum.

Polskie gwiazdy zainteresowane są też sztuką związaną ze swoim zawodem.

– Osoby związane z teatrem kolekcjonują na przykład plakaty teatralne z lat 60-tych i 70-tych, najlepiej znanych artystów m.in. Andrzeja Pągowskiego czy Waldemara Świerzego – zauważa Agata Szkup.

Najbardziej wartościowymi kolekcjami dzieł mogą poszczycić się jednak tylko zagraniczne gwiazdy: m.in. Leonardo DiCaprio - miłośnik twórczości Picassa i Dalego, amator fotografii - Elton John czy fanka Fridy Kahlo - Madonna.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.