Newsy

Polskie gwiazdy coraz chętniej inwestują w sztukę

2013-11-05  |  09:00
Polskie coraz częściej można spotkać na aukcjach dzieł wielkich artystów. Wydają pieniądze nie tylko na znanych malarzy czy rzeźbiarzy. Inwestują też np. w biżuterię czy sztukę użytkową początkujących twórców.

Do niedawna głośno było o zakupach tenisisty i milionera Wojciecha Fibaka, bizneswoman Grażyny Kulczyk czy aktora znanego z "Czterdziestolatka" Leonarda Pietraszaka. Mogą oni pochwalić się imponującymi zbiorami dzieł sztuki, m.in. takich sław jak Kantor, Malczewski, Abakanowicz czy Nowosielski.

Jednak także młodzi celebryci interesują się ostatnio kulturą z wyższej półki i zaczyna w nią inwestować.

– Największe grono gwiazd pojawia się na aukcjach fotografii. Gwiazdy z lat 60-tych przyciągają gwiazdy współczesne, ale również dość dużym zainteresowaniem cieszą się aukcje biżuterii i to one przyciągają osoby związane z polskim światem mody, np. projektantów– mówi Agata Szkup, dyrektor Sieci Sprzedaży Domu Aukcyjnego Desa Unicum.

Polskie gwiazdy zainteresowane są też sztuką związaną ze swoim zawodem.

– Osoby związane z teatrem kolekcjonują na przykład plakaty teatralne z lat 60-tych i 70-tych, najlepiej znanych artystów m.in. Andrzeja Pągowskiego czy Waldemara Świerzego – zauważa Agata Szkup.

Najbardziej wartościowymi kolekcjami dzieł mogą poszczycić się jednak tylko zagraniczne gwiazdy: m.in. Leonardo DiCaprio - miłośnik twórczości Picassa i Dalego, amator fotografii - Elton John czy fanka Fridy Kahlo - Madonna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.