Mówi: | Aleksandra Jatczak |
Funkcja: | kurator wystawy "Filmowo mi... Polskie plakaty filmowe z lat 1945-1969" |
Firma: | Muzeum Plakatu w Wilanowie |
Wystawa polskich plakatów filmowych w Muzeum Plakatu w Wilanowie
– Na wystawie „Filmowo mi…Polskie plakaty filmowe 1945-1969 znajdziemy jedne z najdoskonalszych plakatów filmowych z okresu, który zawarty jest w tytule. Są to prace jednych z najbardziej uznanych grafików światowych i to nie tylko polskich. Nazwiska takie jak m.in. Roman Cieślewicz, Jan Lenica, Grzegorz Hoładnowicz czy Grzegorz Świerzy to osobistości do dzisiaj cenione na całym świecie – opowiada Aleksandra Jatczak, kurator wystawy.
Na ekspozycji są też mniej znane dzieła.
– Wiele z tych plakatów kojarzymy, gdyż są one związane z klasykami światowego kina. Jednak warto zwrócić uwagę, że niektórych z nich nie rozpoznamy. Były to produkcje mniej znane, oglądane w Polsce w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. W tamtych czasach w naszych kinach pojawiało się także mnóstwo węgierskich i radzieckich produkcji. Nie były one pozycjami świetnymi. Trzeba pamiętać, iż niezależnie od tego czy plakaty były związane z kino hitami, czy też niszowymi filmami ich do dziś zachwycają swoją doskonałą formą – mówi Aleksandra Jatczak agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Kurator dodaje, że wiele plakatów nie zachowało się do naszych czasów. W związku z tym, te prezentowane w Wilanowie mają jeszcze większą wartość.
– Na wystawie pojawi się mnóstwo unikatowych plakatów Tomaszewskiego, Zamecznika, Lenicy, Cieślewicza, ale również kobiet – Anny Huskowskiej oraz Liliany Baczewskiej, których, wbrew pozorom, nie zachowało się do naszych czasów zbyt wiele. Powstawały one kilkadziesiąt lat temu, więc stosunkowo nie dawno. Jednak po wojnie plakaty nie były cenione ze względu na komercyjny charakter filmów. Zmieniać zaczyna się to dopiero w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Plakat w tym okresie zaczyna nabierać innego znaczenia. To także zasługa grafików i ich talentu. Za sprawą doskonałej formy stają się one dziełami sztuki. To niesamowite, że pracujemy z obiektami, które tworzono w nakładzie kilkunastu tysięcy, a teraz jest ich tylko kilka – dodaje Jatczak.
Ponad 250 powojennych plakatów można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie do 12 stycznia 2014 roku.
Czytaj także
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-01-09: Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-09-30: Warszawa przyspiesza proces termomodernizacji budynków. Stolicę czekają wielomiliardowe wydatki
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.