Mówi: | Jolanta Kwaśniewska |
Wystawa "Oblicza starości w Wielkopolsce" w warszawskich Łazienkach Królewskich. Jej organizatorem jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie Bez Barier"
Niezwykłe portrety wielkopolskich seniorów można oglądać do końca listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli. Organizatorem wystawy jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”. Jej celem jest uwrażliwienie warszawiaków na problemy seniorów i uświadomienie im, że przemijanie jest nieodłączną częścią życia. Przez pokazanie doświadczenia oraz wspomnień osób starszych fundacja pragnie budować więzi międzyregionalne i międzypokoleniowe oraz pokazywać najważniejsze aspekty starości.
Wystawa „Oblicza starości w Wielkopolsce” obejmuje 21 wyjątkowych portretów seniorów wykonanych m.in. przez studentów Pracowni Cyfrowej Edycji Obrazu Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Pomysłodawczynią i inicjatorką projektu jest prof. Małgorzata Garda, której zależało na tym, by młodzi, wrażliwi artyści pokazali, jak widzą swoich najbliższych, ich słabości, siłę i entuzjazm.
– Większość sfotografowanych osób to dziadkowie, babcie, ciocie czy sąsiedzi. Ich portrety są niesamowite, zmuszają nas do autorefleksji i nie pozostają bez znaczenia. Gdyby spróbować zrobić tak zwaną stopklatkę, to nie byłoby to to, o co nam chodziło – mówi Jolanta Kwaśniewska agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Prezeska zarządu Fundacji „Porozumienie Bez Barier” podkreśla, że autorzy zdjęć musieli spędzić z seniorami sporo czasu przed przystąpieniem do realizacji projektu, aby dobrze poznać swoich bohaterów. Wszyscy zgodnie twierdzili, że dzięki temu poznali swoich najbliższych na nowo. Wcześniej często nie znali ich przeszłości, nie wiedzieli, czym się pasjonują lub o czym marzą. To jest jeden z celów tej wystawy. Drugim zaś jest uwrażliwienie warszawiaków na starszych ludzi. Poprzez ekspozycję sylwetek seniorów, ich różnorodności i doświadczenia fundacja chce poprawić wizerunek osób starszych.
– Chcielibyśmy, aby młodzi ludzie pomyśleli, że kiedyś ten moment w ich życiu także nastąpi. I aby mogli się na ten moment w życiu przygotować. W szybkim rytmie życia i pędzie codzienności myślimy o tym, co tu i teraz, a nie o tym, co będzie za jakiś czas – mówi Jolanta Kwaśniewska.
Założycielka Fundacji „Porozumienie Bez Barier” uważa, że wciąż panuje kult młodości. Zmarszczki, zmęczone twarze i niedoskonałe ciała nie sprzedają się równie dobrze jak piękno i młodość. Ta fascynacja młodością najlepiej widoczna jest w reklamach i na okładkach kolorowych magazynów, gdzie trudno znaleźć zdjęcie osoby w podeszłym wieku. Warto uświadamiać ludziom, że starość czeka każdego człowieka, a przemijanie jest naturalną koleją rzeczy.
– To, do czego namawiamy Polaków, to, żeby w starość wejść w jak najlepszej formie. Do starości trzeba się przygotować, choćby przez wykształcanie dużo wcześniej zdrowych nawyków żywieniowych, dbanie o zdrowie, prowadzenie higienicznego trybu życia przez np. uprawianie sportu. Zależy nam na odczarowaniu słowa „starość”, jego pejoratywnego znaczenia. Stary człowiek nie musi czuć się ani wykluczony, ani nieprzydatny. I nie może być dyskryminowany z powodu wieku – podkreśla Jolanta Kwaśniewska.
Wystawę „Oblicza starości w Wielkopolsce” można oglądać w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli od 2 do 30 listopada 2016 roku. Organizatorem akcji jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”, a jej partnerami są Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Muzeum Łazienki Królewskie. Projekt finansowany jest przez m.st. Warszawę.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-17: Zakłady poprawcze i młodzieżowe ośrodki wychowawcze nie spełniają swoich funkcji. Większą rolę w resocjalizacji powinny pełnić rodziny
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.