Mówi: | Tomasz Jacyków |
Funkcja: | stylistka |
Tomasz Jacyków: Wszyscy projektanci chcą tworzyć kolekcje dla bogatych kobiet. Często robią wtedy siermięgę i jest niedobrze
Stylista podkreśla, że już od kilku ładnych lat panuje w Polsce moda na modę. Pracownie młodych projektantów wyrastają jak grzyby po deszczu, a w branży robi się coraz ciaśniej. Młodzi projektanci robią wszystko, żeby przyciągnąć jak najwięcej klientów, jednak sam talent i miłość do mody nie wystarczą. By zostać zauważonym i docenionym zazwyczaj trzeba wiele pracy, pokory i cierpliwości. Zdaniem Tomasza projektanci przede wszystkim muszą patrzeć na zapotrzebowanie ulicy, a nie tylko zamożnych elit.
Tomasz Jacyków przyznaje, że z roku na rok warunki do rozwoju polskiej mody są coraz lepsze. Jednak projektanci, którzy dopiero debiutują, wcale nie mają łatwo. Na rynku jest duża konkurencja, trzeba się więc mocno przepychać i dbać o to, żeby akurat nasza marka została zauważona w gąszczu innych.
– Każdy młody projektant liczy na swoją szansę, natomiast życie jest bardzo brutalne. Tak naprawdę to nie jest kwestia szansy czy szczęścia. Sukces to splot różnych szczęśliwych okoliczności razem, czyli potrzebna jest odrobina talentu, trochę wyobraźni, trochę narcyzmu, na pewno ekstrawertyzm, umiejętność dobierania sobie właściwego personelu i właściwych współpracowników – właściwie sine qua non – i bardzo dużo pieniędzy bądź ktoś obok, kto umie te pieniądze zdobywać, dlatego że rynek tekstylny to rynek, który wymaga pieniędzy, i to dużo pieniędzy – mówi agencji Newseria Tomasz Jacyków, stylista.
Zdaniem stylisty wiele zależy też od początkowego nastawienia. Nie można bowiem z góry zakładać szybkiego sukcesu, blichtru i poklasku. Czasem, by zaistnieć, zostać zauważonym i docenionym, potrzeba wiele lat ciężkiej pracy, a nawet potknięć, porażek i miażdżącej krytyki. Tylko małymi kroczkami można dojść do czegoś wielkiego.
– Wszystko zależy od tego, co taki młody człowiek, który kończy szkołę, ma w głowie – czy on kończy tę szkołę i chce być gwiazdą, chce błyszczeć na ściankach, rozdawać uśmiechy i do tego jest mu potrzebne to projektowanie odzieży – tacy też są. Tylko trzeba mieć wtedy naprawdę dużo pieniędzy i to się może udać – mówi Tomasz Jacyków.
Podstawą jest jednak sprecyzowanie, dla jakiego klienta chce się tworzyć. Ekskluzywne ubrania mają wąską grupę odbiorców i wśród bogatej oferty mogą zostać całkowicie niezauważone.
– Ci, którzy pragną zaistnieć po to, żeby tworzyć kolekcje dla wyjątkowych kobiet, bardzo bogatych – absolutnie utopia, wszyscy chcą robić dla takich kobiet. Pewnie też gros z tych ludzi znajdzie pracę w tzw. zakładach odzieżowych. Natomiast jeżeli ktoś ma wyobraźnię i taką zwykłą modę dla zwykłego człowieka robi z pasją, zaangażowaniem i miłością, to wyjdzie z tego naprawdę coś fantastycznego. Natomiast jeżeli robi to z żalem i liczy na to, że kiedyś będzie ubierać te królowe i panie z „Vanity Fair”, to wtedy robi siermięgę i jest niedobrze – mówi Tomasz Jacyków.
Tomasz Jacyków często jako juror ocenia prace młodych projektantów podczas konkursu Fashion Designer Awards. W wielu z nich widzi duży potencjał i liczy na to, że nie zabraknie im siły, determinacji, pewności siebie i konsekwencji, by zaistnieć na rynku i utrzymać się na nim przez wiele lat.
Czytaj także
- 2023-11-30: Ogromna zmiana w diagnostyce chorób układu pokarmowego. Mała kapsułka endoskopowa zastąpi uciążliwe badania
- 2023-11-17: Szczyt sezonu dla handlu i logistyki. Zapotrzebowanie na pracowników o jedną piątą wyższe niż w pozostałych miesiącach
- 2023-11-30: Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej
- 2023-11-15: GPW wiąże duże nadzieje z nowymi liniami spoza rynku finansowego. Do końca roku będzie gotowa platforma obsługująca usługi logistyczne i spedycyjne
- 2023-11-22: Polacy coraz rzadziej jadają posiłki poza domem. 11 proc. restauratorów obawia się konieczności zamknięcia swojego lokalu
- 2023-11-14: Około 20 proc. społeczeństwa mieści się w spektrum neuroróżnorodności. Pracodawcy powoli zaczynają dostrzegać potencjał tej grupy
- 2023-11-14: Polskie mleczarstwo na zielonej ścieżce. Wdrożenie proekologicznych zmian przełoży się na wzrost cen nabiału
- 2023-11-28: Pogorszenie koniunktury w mleczarstwie. W tych warunkach trudno planować inwestycje w cele środowiskowe
- 2023-11-08: UE coraz bliżej rozwiązania problemu odpadów z opakowań. Nowe przepisy mają być przyjęte jeszcze przed końcem kadencji europarlamentu
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Aneta Glam-Kurp: Na wielu osobach bardzo się zawiodłam i w tej chwili nie mam żadnych przyjaciół. Moim stylem życia przyciągałam tylko interesownych ludzi
Uczestniczka programu „Żony Miami” podkreśla, że kiedyś miała bardzo duże grono przyjaciółek i koleżanek, ale czas i różne życiowe sytuacje szybko zweryfikowały te znajomości. Okazało się bowiem, że te kobiety nie były jej przychylne, nie ceniły jej towarzystwa ani też nie imponowała im jej osobowość, tylko zasobność portfela. Były więc blisko, bo wiedziały, że dzięki niej mogą się pławić w luksusach. Aneta Glam-Kurp zakończyła więc wszystkie toksyczne znajomości i teraz jest już ostrożniejsza. Jak przekonuje, zamiast fałszywych przyjaciół woli nie mieć żadnych.
Prawo
Polacy nie mają w zwyczaju sporządzać testamentów. Co piąty uważa, że ma jeszcze czas na taką decyzję

Tylko 9 proc. Polaków w wieku powyżej 45 lat przygotowuje testament. Ponad 40 proc. przyznaje, że nigdy się nad tym nie zastanawiało, a prawie jedna czwarta uważa, że nie ma nic cennego, co mogłaby po sobie zostawić. Decyzję o sporządzeniu dokumentu przekładamy na później, tymczasem pozwala on zabezpieczyć interes spadkobierców i zapobiega konfliktom. – Warto się zastanowić i zabezpieczyć swoją rodzinę, żeby po śmierci majątek trafił w odpowiednie ręce – przekonuje dr Dawid Rejmer, radca prawny w Kancelarii Finansowej LEX.
Handel
Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen

W Polsce wciąż na śmietnik trafia niemal 5 mln t jedzenia rocznie. Ponad połowa Polaków źle gospodaruje produktami spożywczymi, ale wraz z dynamicznym wzrostem cen żywności rośnie też potrzeba ograniczenia tego zjawiska. Za tym idzie rosnąca popularność aplikacji, które z tym walczą. Jedną z nich jest Foodsi, która pozwala kupić po niższej cenie produkty spożywcze i gotowe dania, które niesprzedane w danym dniu trafiłyby na śmietnik. Twórcy tego rozwiązania rozszerzają funkcjonalność o dostawy do domu.