Mówi: | Paweł Wicenty |
Funkcja: | dyrektor marki Oxelo, producenta sprzętu sportowego |
Firma: | Decathlon |
Jazda na hulajnodze sprzyja zachowaniu ładnej sylwetki
Hulajnoga to dzisiaj nie tylko jedna z ulubionych dziecięcych zabawek, lecz także coraz chętniej wybierany przez dorosłych środek transportu. Narciarze biegowi i triathloniści wykorzystują ją do treningów, a firmy jako środek transportu wewnętrznego. Hulajnoga pozwala nie tylko szybko się przemieszczać, lecz także sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki.
Jazda na hulajnodze pozwala dotlenić organizm, świetnie wpływa na kondycję, rozwija mięśnie nóg, pleców i brzucha. Wspólne jeżdżenie jest też idealnym sposobem na spędzenie wolnego czasu z dzieckiem.
Moda na jazdę na hulajnodze przyszła do Polski z USA i Wielkiej Brytanii, gdzie od lat pojazd ten wykorzystywany jest jako szybki środek transportu. Hulajnoga pozwala sprawnie pokonywać niewielkie odległości, do mniej więcej 5 km.
– Ta moda z Zachodu na jazdę na hulajnodze również pojawia się u nas, stąd coraz więcej osób dorosłych na niej jeździ i używa jej na co dzień. Hulajnogi dla dzieci od tych dla dorosłych różnią się przede wszystkim rozmiarem. Takie dla dzieci są mniej więcej dla osób o wzroście do 1,6 m i 50 kg wagi. Hulajnogi dla dorosłych zazwyczaj do 1,85 metra i 100 kg wagi – mówi Paweł Wicenty ze sklepu Decathlon, dyrektor marki Oxelo, producenta sprzętu sportowego, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Wybierając hulajnogę, należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Najważniejszy z nich to materiał, z którego hulajnoga jest wykonana. Eksperci zalecają by wybierać wyłącznie pojazdy wykonane z aluminium. Na rynku dostępne są także pojazdy, zwłaszcza te przeznaczone dla dzieci, z tworzyw sztucznych, jednak nie są one tak trwałe, jak te zrobione z aluminium. Istotny jest również materiał, z których wykonane są kółka. Zdaniem ekspertów powinien to być poliuretan. Takie kółka mają dobrą przyczepność do podłożą i nie ślizgają się po nim.
– Bardzo ważną elementem są również łożyska. Zazwyczaj w hulajnogach montuje się łożyska ABEC 5 lub ABEC 7. Polacy coraz częściej kupują hulajnogi z większymi kółkami. Zamiast tradycyjnych, które mają około 120 mm średnicy, wybierają hulajnogi o kółkach od 150 do nawet 200 mm. Na takiej hulajnodze jeździ się szybciej, wygodniej, lepiej, bardziej nadaje się ona do poruszania się po mieście – mówi Paweł Wicenty.
Przed zakupem należy sprawdzić także czy platforma pokryta jest warstwą antypoślizgową, a rączki kierownicy specjalną pianką, która zabezpieczy dłonie przed otarciami. Hulajnogi dla dzieci wyposażone są zazwyczaj w trzy lub cztery kółka, które zapewniają bezpieczeństwo. Pojazdy dla dorosłych mają tylko dwa kółka, podobnie jak hulajnogi wyczynowe. Te ostatnie mają jednak krótszy drążek i mniejszą platformę, co ułatwia ewolucje. Na rynku dostępne są także hulajnogi wyposażone w silnik elektryczny.
– Jazda na hulajnodze to prosta sprawa, chyba że chcemy skorzystać z hulajnóg nietypowych, jak na przykład hulajnogi wyczynowe do freestyle’u, na których można skakać, robić różne ewolucje, bądź hulajnogi nietypowe, pojawiające w ostatnim czasie, m.in. hulajnogi typu powerwing, gdzie nie odpychamy się normalnie nogą, lecz ruszamy biodrami i w ten sposób się poruszamy, hulajnogi z obrotowym tylnym kołem, na których możemy sobie podriftować ,bądź hulajnogi, które są połączeniem tradycyjnej hulajnogi i deskorolki, na których trochę bardziej przechylamy się na boki – mówi Paweł Wicenty.
Hulajnogi świetnie sprawdzają się w miastach. Pozwalają szybko się przemieszczać i omijać korki. W każdej chwili można je złożyć i skorzystać z transportu publicznego. Coraz więcej firm, miedzy innymi polskie Centrum Nauki Kopernik, wykorzystuje je jako środek transportu wewnętrznego, który pozwala szybko przemieszczać się między budynkami.
Czytaj także
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Kiedyś niepotrzebnie uwierzyłam, że nie umiem śpiewać. Teraz już wiem, że to była nieprawda
Tancerka cieszy się, że wreszcie dała się namówić do udziału w programie „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, bo podczas nagrań przekonała się, że stać ją na więcej, niż myślała. Znalazła w sobie odwagę do tego, by przełamać pewne swoje wewnętrzne blokady, i teraz jest dumna z tego, co udało jej się osiągnąć. Wcześniej Edyta Herbuś bała się przede wszystkim tego, że nie poradzi sobie wokalnie. Teraz dzięki odpowiednim warsztatom staje już na scenie dużo pewniejsza siebie.
Handel
Polscy naukowcy pracują nad materiałami budowlanymi z roślin. Szerokie zastosowanie mogą mieć przede wszystkim konopie

W związku ze zmianami klimatycznymi i kurczącymi się zasobami naturalnymi naukowcy szukają nowoczesnych, odnawialnych materiałów budowlanych. Przyszłość budownictwa może należeć do roślin jednorocznych – przede wszystkim słomy i konopi. Naukowcy z Wydziału Leśnego i Technologii Drewna z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pracują nad materiałami roślinnymi, które mogą zastąpić tradycyjne surowce.
Podróże
Tomasz Jacyków: Nie lubię uczestniczyć w wakacyjnym obłędzie migracji ludzi. Unikam jak ognia tego, na co inni czekają cały rok

Stylista zaznacza, że nieco na przekór w wakacje dużo pracuje, a po nich, kiedy kurorty świecą już pustkami, on odpoczywa. W tym roku jednak ze względu na nadmiar obowiązków zawodowych i nawiązanie współpracy z branżą filmową pod znakiem zapytania staje jego urlop, który planował na przełomie września i października.