Mówi: | Marta Suchodolska |
Funkcja: | dyrektor ds. stylu |
Firma: | Westwing Polska |
Większość Polek marzy o wnętrzu w stylu skandynawskim
Polki kochają styl skandynawski. O mieszkaniu utrzymanym w takim klimacie marzy ponad 70 proc. kobiet. Panie doceniają przede wszystkim jego prostotę, elegancję i funkcjonalność. Rodaczki chcą mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego dużą popularnością wciąż cieszy się także styl prowansalski, nawiązujący do klimatu francuskiej wsi.
Z badania „Mój dom” przeprowadzonego przez firmę Westwing Polska wynika, że 73 proc. Polek chciałaby urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim. Kobiety doceniają jego prostotę i funkcjonalność, sprawdza się on bowiem zarówno w dużych apartamentach, jak i bardzo małych mieszkaniach. Niewielkie wnętrza dodatkowo optycznie powiększa i nadaje im przestronność. Zdaniem ekspertów zamiłowanie do tego stylu może wynikać przede wszystkim z faktu, że meble i dodatki skandynawskie łączą w sobie elegancki, nowoczesny design z przystępną ceną. Polki pokochały także charakterystyczne dla tego stylu jasne kolory i naturalne materiały, głównie drewno.
– Skandynawowie mają bardzo mało światła i robią wszystko, żeby to światło w domu zatrzymać. Malują ściany na biało, otwierają przestrzenie, mają też jasne meble, jasne podłogi. Któż by nie chciał mieszkać w takim pięknym i jasnym wnętrzu? Chyba każda Polka chciałaby mieszkać w takim przestronnym wnętrzu, dlatego my też otwieramy nasze przestrzenie i też lubimy te białe kolory – mówi Marta Suchodolska, dyrektor ds. stylu Westwing Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle – Skandynawowie także korzystają ze swoich bogactw naturalnych. Mają bardzo dużo drewna, więc wykorzystują je w swoich domach. Mają przede wszystkim drewniane meble i drewniane podłogi, oczywiście bielone, to też świadczy o tym, że chcą, jak najwięcej tego światła wprowadzić do domu.
Na drugim miejscu w rankingu znalazły się style: nowoczesny (54 proc.) i loftowy (55 proc.). We wnętrzach utrzymanych w modernistycznym klimacie gustują przede wszystkim osoby, które kochają surowość i oryginalność miejskiego życia. Dla stylu nowoczesnego i loftowego charakterystyczne są przede wszystkim przestrzeń, oświetlenie i industrialne dodatki. Większość uczestniczek badania twierdzi, że chciałaby mieszkać we wnętrzu przytulnym, dlatego popularnością wciąż cieszą się style rustykalny i prowansalski. O wnętrzu inspirowanym francuską wsią marzy 42 proc. ankietowanych.
– Ten przymiotnik „przytulne” to w ogóle słowo klucz, a taki jest styl prowansalski. Tutaj mamy trochę klasyki, starych mebli, przecieranych rzeczy, często postarzanych, w tym także się czujemy dobrze. Wyniki tego badania są trochę zabawne, dlatego że deklarujemy, że chcemy mieszkać w takim stylu nowoczesnym, pięknym, który nam się podoba, który znamy i do którego aspirujemy, a mieszkamy w równie pięknym stylu, ale bardziej przytulnym i klasycznym – mówi Marta Suchodolska.
Blisko połowa Polek ceni także ponadczasowy, opierający się sezonowym modom styl klasyczny. Dla wnętrz utrzymanych w tym klimacie charakterystyczne są antyki i stylizowane elementy dekoracyjne, np. kryształowe żyrandole lub lustra z grawerami. Lekkości nadają wnętrzu jasne, pastelowe zasłony i materiały obiciowe.
– Najmniejszą popularnością cieszył się styl orientalny i to chyba wynika z tego, że on jest najtrudniejszy do zdefiniowania. Często ludzie styl orientalny kojarzą z jakimiś pamiątkami z podróży. Jak nie jeżdżę to możliwe, że ten dom w stylu orientalnym to nie jest dom, który mogę sobie urządzić. Poza tym jest to po prostu bardzo odległe naszej kulturze – mówi Marta Suchodolska.
W stylu orientalnym mieszkanie chciałoby urządzić tylko 13 proc. Polek. Styl ten charakteryzuje się dużą ilością kolorów i wzorów, wybierany jest raczej przez ludzi młodych. Urządza się w nim raczej jeden pokój, a nie całe mieszkanie.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.
Infrastruktura
Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.
Muzyka
Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel

Wokalista przyznaje, że często na barkach artystów jest nie tylko przygotowanie materiału na płytę, ale także zebranie pieniędzy na jej nagranie, produkcję i wszelkie działania promocyjne. To wszystko sporo kosztuje. On sam może w tej kwestii liczyć na wsparcie wytwórni fonograficznej, więc jest mu łatwiej, natomiast ci, którzy są zdani sami na siebie, mają twardy orzech do zgryzienia. Dlatego też Wiktor Duduła pochwala chociażby zakładanie publicznych zbiórek na taki cel.