Newsy

Wystawa "Oblicza starości w Wielkopolsce" w warszawskich Łazienkach Królewskich. Jej organizatorem jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie Bez Barier"

2016-11-16  |  06:57

Niezwykłe portrety wielkopolskich seniorów można oglądać do końca listopada w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli. Organizatorem wystawy jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”. Jej celem jest uwrażliwienie warszawiaków na problemy seniorów i uświadomienie im, że przemijanie jest nieodłączną częścią życia. Przez pokazanie doświadczenia oraz wspomnień osób starszych fundacja pragnie budować więzi międzyregionalne i międzypokoleniowe oraz pokazywać najważniejsze aspekty starości.

Wystawa „Oblicza starości w Wielkopolsce” obejmuje 21 wyjątkowych portretów seniorów wykonanych m.in. przez studentów Pracowni Cyfrowej Edycji Obrazu Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Pomysłodawczynią i inicjatorką projektu jest prof. Małgorzata Garda, której zależało na tym, by młodzi, wrażliwi artyści pokazali, jak widzą swoich najbliższych, ich słabości, siłę i entuzjazm.

– Większość sfotografowanych osób to dziadkowie, babcie, ciocie czy sąsiedzi. Ich portrety są niesamowite, zmuszają nas do autorefleksji i nie pozostają bez znaczenia. Gdyby spróbować zrobić tak zwaną stopklatkę, to nie byłoby to to, o co nam chodziło – mówi Jolanta Kwaśniewska agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Prezeska zarządu Fundacji „Porozumienie Bez Barier” podkreśla, że autorzy zdjęć musieli spędzić z seniorami sporo czasu przed przystąpieniem do realizacji projektu, aby dobrze poznać swoich bohaterów. Wszyscy zgodnie twierdzili, że dzięki temu poznali swoich najbliższych na nowo. Wcześniej często nie znali ich przeszłości, nie wiedzieli, czym się pasjonują lub o czym marzą. To jest jeden z celów tej wystawy. Drugim zaś jest uwrażliwienie warszawiaków na starszych ludzi. Poprzez ekspozycję sylwetek seniorów, ich różnorodności i doświadczenia fundacja chce poprawić wizerunek osób starszych.

– Chcielibyśmy, aby młodzi ludzie pomyśleli, że kiedyś ten moment w ich życiu także nastąpi. I aby mogli się na ten moment w życiu przygotować. W szybkim rytmie życia i pędzie codzienności myślimy o tym, co tu i teraz, a nie o tym, co będzie za jakiś czas – mówi Jolanta Kwaśniewska.

Założycielka Fundacji „Porozumienie Bez Barier” uważa, że wciąż panuje kult młodości. Zmarszczki, zmęczone twarze i niedoskonałe ciała nie sprzedają się równie dobrze jak piękno i młodość. Ta fascynacja młodością najlepiej widoczna jest w reklamach i na okładkach kolorowych magazynów, gdzie trudno znaleźć zdjęcie osoby w podeszłym wieku. Warto uświadamiać ludziom, że starość czeka każdego człowieka, a przemijanie jest naturalną koleją rzeczy.

– To, do czego namawiamy Polaków, to, żeby w starość wejść w jak najlepszej formie. Do starości trzeba się przygotować, choćby przez wykształcanie dużo wcześniej zdrowych nawyków żywieniowych, dbanie o zdrowie, prowadzenie higienicznego trybu życia przez np. uprawianie sportu. Zależy nam na odczarowaniu słowa „starość”, jego pejoratywnego znaczenia. Stary człowiek nie musi czuć się ani wykluczony, ani nieprzydatny. I nie może być dyskryminowany z powodu wieku – podkreśla Jolanta Kwaśniewska.

Wystawę „Oblicza starości w Wielkopolsce” można oglądać w Galerii Plenerowej Muzeum Łazienek Królewskich od strony ulicy Agrykoli od 2 do 30 listopada 2016 roku. Organizatorem akcji jest Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie Bez Barier”, a jej partnerami są Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Muzeum Łazienki Królewskie. Projekt finansowany jest przez  m.st. Warszawę.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kampania „Masz Wybór”

Gwiazdy

Gwiazdy

Olga Borys i Magda Bereda: jesteśmy ekologiczne i chodzimy kilka razy w tym samym na imprezę. Warto dawać ubraniom drugie życie

Artystki w pierwszej kolejności zachęcają do tego, by zrobić gruntowny przegląd swojej szafy. Wtedy może się okazać, że mamy w niej unikatowe i ponadczasowe ubrania sprzed lat, które dziś ponownie będą zachwycać. Z kolei niepotrzebne już nam rzeczy warto oddać komuś innemu, sprzedać lub wymienić. Olga Borys i Magda Bereda polecają też zakupy w second handach. Za niewielkie pieniądze można tam bowiem upolować ubrania znanych i dobrych marek, a nawet zupełnie nowe towary z metkami. Obie panie mają nadzieję, że trend na bycie eko nie wyjdzie z mody, a  konsumenci będą coraz chętniej za nim podążać.

Energetyka

Wody geotermalne napędzają rozwój jednej z łódzkich gmin. Przyciągają tu turystów i inwestorów

Gmina Poddębice, leżąca 40 km na północny zachód od Łodzi, ma bardzo szerokie plany w zakresie wykorzystania źródeł geotermalnych. Już dziś wyprodukowane dzięki geotermii ciepło dociera do 70 proc. mieszkańców, a w przyszłości ma być ono produkowane w kogeneracji z energią elektryczną. Miasto rozwija także ofertę rekreacyjną, inwestując w rewitalizację Term Poddębickich i sektor balneologii. To pociąga za sobą zainteresowanie inwestorów rynku nieruchomości, którzy chcą w Poddębicach stawiać pensjonaty i hotele. Poddębickie źródło i nowe miejsca pracy związane z medycyną balneologiczną mają być antidotum na jeszcze jedną bolączkę samorządu – brak wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

Farmacja

Polki chore na raka piersi nie uczestniczą w swoim procesie leczenia. Często nie mają informacji o dostępnych możliwościach terapii

Rak piersi jest najczęstszym nowotworem wśród Polek. U prawie połowy kobiet, które co roku słyszą tę diagnozę, występuje hormonozależny, HER2-ujemny rak piersi. Od dwóch lat jest dla nich dostępne refundowane leczenie, uznawane za skuteczniejsze, mniej toksyczne i zapewniające lepszą jakość życia. Mimo to w Polsce większość pacjentek nadal jest leczonych klasyczną chemioterapią, nie mając nawet świadomości, że istnieje możliwość zastosowania innej terapii. Dlatego właśnie rusza kampania Masz Wybór, która ma zmotywować kobiety chore na raka piersi do aktywnego uczestniczenia w swoim procesie leczenia.

Edukacja

Muzeum Auschwitz-Birkenau chce zwiększyć wirtualny zasięg. Inwestycje w infrastrukturę umożliwią zwiedzanie na odległość z każdego miejsca na świecie

Cały teren Muzeum Auschwitz-Birkenau zostanie objęty nowoczesną infrastrukturą światłowodową i mobilną, zapewniającą szybki internet. Zyska także łączność bezprzewodową. Dzięki inwestycjom realizowanym wspólnie z Orange Polska już wkrótce każda osoba na świecie będzie mogła uczestniczyć w wirtualnym zwiedzaniu Miejsca Pamięci. Ponadto materiały archiwalne, które są w dyspozycji muzeum, np. nagrania relacji świadków, będą dostępne dzięki aplikacji mobilnej. Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau to najczęściej odwiedzane muzeum tego typu na świecie. Przed wybuchem pandemii tereny byłego obozu koncentracyjnego odwiedzało ponad 2 mln osób rocznie, a w 2020 roku z powodu pandemii było ich pięć razy mniej.