Mówi: | Michał Wyszomierski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Belvene |
Względy finansowe i zdrowotne najskuteczniej motywują do rzucenia palenia
Co trzeci dorosły Polak pali papierosy. W tej grupie znajdują się zarówno nałogowcy, jak i okazjonalni palacze. Polacy najczęściej palą dla relaksu lub towarzystwa. Natomiast do rzucenia nałogu najlepiej przekonują ich względy zdrowotne oraz finansowe.
Według badań CBOS-u około 1/3 dorosłych Polaków pali papierosy. Najwięcej palaczy to osoby w wieku od 35 do 54 lat, czyli w okresie największej aktywności zawodowej. Stres związany z pracą, natłok obowiązków i intensywny tryb życia to jedne z powodów, dla których ludzie sięgają po papierosa. Tak zwany „dymek” jest formą relaksu i oderwania od pracy.
Równie często jak dla odpoczynku, Polacy palą w celach towarzyskich. Wspólny papieros to dobry sposób na nawiązanie nowych znajomości lub podtrzymanie dobrych relacji z kolegami z pracy.
– Te osoby lubią poznawać nowych ludzi, paląc papierosy, ale też paląc tytoń walczą ze stresem – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Michał Wyszomierski, prezes zarządu Belvene, marki papierosów elektronicznych.
Obecnie palenie wychodzi z mody i coraz więcej osób próbuje rzucić nałóg. Świadomość zagrożeń jakie niesie on dla zdrowia to główny powód, dla którego Polacy walczą z tym uzależnieniem. Kolejnym są finanse – ceny papierosów od lat rosną i potrafią nieraz równie skutecznie zniechęcić do palenia, co widmo poważnych chorób przez nie powodowanych.
– Dla osób, które palą okazjonalnie, około 4-5 papierosów dziennie, jest to wydatek rzędu 1,3 tys. zł rocznie. Osoby, które palą nałogowo, czyli zakładamy, że około 10 paczek tygodniowo wydają około 6 tys. zł rocznie – wylicza Michał Wyszomierski.
Jedną z dróg stopniowego wyjścia z uzależnienia dla niektórych palaczy może być rezygnacja z tradycyjnego papierosa na rzecz elektronicznego. Zaletą e-papierosa jest to, że podczas jego palenia do organizmu nie dostają się inne szkodliwe substancje poza nikotyną. Dawkowanie i powolne zmniejszanie zapotrzebowania na nią to jeden z kroków odchodzenia od nałogu.
Czytaj także
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-04-23: Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież
- 2025-04-16: Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-19: Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.