Newsy

Zakup ekspresu do kawy nie zagwarantuje jej smaku jak z kawiarni

2014-07-14  |  06:55
Polacy chętnie kupują ekspresy do kawy, bo chcą mieć ją taką, jak w kawiarni. Kupno ekspresu nie zagwarantuje jednak kawiarnianego smaku kawy. Potrzebny jest nie tylko dobry sprzęt, lecz także odpowiednie ziarna kawy oraz umiejętności obsługiwania ekspresu i samego parzenia kawy.

Ważne, żeby zarówno urządzenie, jak i kawa były dobrej jakości. Musimy mieć także podstawową wiedzę na temat kawy, czyli jak ją mielić, w jakiej temperaturze ją zaparzać, pod jakim ciśnieniem. Wtedy możemy zbliżyć się do tych umiejętności baristy, który mimo wszystko jednak się uczy i zdobywa doświadczenie latami – wyjaśnia Joanna Turczyk, marketing manager z firmy Nespresso w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle.

Koszt zakupu ekspresu ciśnieniowego dobrej jakości to wydatek od 4 do 40 tys. zł. Należy też wybrać odpowiednie ziarno kawy, w zależności od preferowanego smaku. Tu liczy się wiedza na temat rodzajów ziaren kawy. Degustacje kawy organizują znane marki, a także popularne kawiarnie. Można się także zapisać na szkolenia z parzenia kawy. Dobrze przyrządzoną kawę można poznać po aromacie i smaku. Zaparzona w ekspresie ciśnieniowym charakteryzuje się też cremą, czyli pianką powstałą podczas ekstrakcji kawy.

Ta pianka też powinna być dosyć gęsta i powinna utrzymywać cukier, jak się go wsypie. Przy spienianiu mleka, zalecamy mleko odtłuszczone 2 proc., schłodzone wcześniej w lodówce. Nie każde mleko bowiem dobrze się spienia. Z takiego mleka najłatwiej jest przygotować cappuccino czy latte – mówi Joanna Turczyk.

Osoby, które wolą łatwiejsze rozwiązania, mogą nabyć ekspres ciśnieniowy kapsułkowy. Urządzenie kosztuje ok. 400 zł. W przyrządzaniu kawy zamiast ziaren wykorzystuje się kapsułki, w których jest już zmielona kawa. 10 kapsułek to wydatek ok.10 zł.

Kawa naturalna w kapsułkach znacznie upraszcza i skraca czas przygotowania w domu kawy bardzo dobrej jakości. W kapsułce znajduje się zamknięta hermetycznie idealna porcja kawy. Do tego, jeżeli mamy ekspres ciśnieniowy, który potrafi wydobyć z tej kawy najlepsze aromaty i esencję, to wtedy za jednym dotknięciem przycisku możemy uzyskać taką kawę, jak ta przygotowana przez baristę w kawiarni – mówi Joanna Turczyk.

Polacy rocznie wypijają ok. 3 kg kawy. 80 proc. deklaruje, że pije kawę z mlekiem rano, na śniadanie lub po obiedzie w formie deseru. Przygotowują ją też z różnych przepisów, które przywożą z podróży po świecie.

Jak wynika z prognoz firmy badawczej Euromonitor International, wartość rynku ekspresów do kawy do 2015 roku może wynieść 136 mln zł, czyli zwiększyć się o 21 mln zł w porównaniu z rokiem 2013.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.