Mówi: | Paweł Wicenty |
Funkcja: | dyrektor marki Oxelo, producenta sprzętu sportowego |
Firma: | Decathlon |
Jazda na hulajnodze sprzyja zachowaniu ładnej sylwetki
Hulajnoga to dzisiaj nie tylko jedna z ulubionych dziecięcych zabawek, lecz także coraz chętniej wybierany przez dorosłych środek transportu. Narciarze biegowi i triathloniści wykorzystują ją do treningów, a firmy jako środek transportu wewnętrznego. Hulajnoga pozwala nie tylko szybko się przemieszczać, lecz także sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki.
Jazda na hulajnodze pozwala dotlenić organizm, świetnie wpływa na kondycję, rozwija mięśnie nóg, pleców i brzucha. Wspólne jeżdżenie jest też idealnym sposobem na spędzenie wolnego czasu z dzieckiem.
Moda na jazdę na hulajnodze przyszła do Polski z USA i Wielkiej Brytanii, gdzie od lat pojazd ten wykorzystywany jest jako szybki środek transportu. Hulajnoga pozwala sprawnie pokonywać niewielkie odległości, do mniej więcej 5 km.
– Ta moda z Zachodu na jazdę na hulajnodze również pojawia się u nas, stąd coraz więcej osób dorosłych na niej jeździ i używa jej na co dzień. Hulajnogi dla dzieci od tych dla dorosłych różnią się przede wszystkim rozmiarem. Takie dla dzieci są mniej więcej dla osób o wzroście do 1,6 m i 50 kg wagi. Hulajnogi dla dorosłych zazwyczaj do 1,85 metra i 100 kg wagi – mówi Paweł Wicenty ze sklepu Decathlon, dyrektor marki Oxelo, producenta sprzętu sportowego, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Wybierając hulajnogę, należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Najważniejszy z nich to materiał, z którego hulajnoga jest wykonana. Eksperci zalecają by wybierać wyłącznie pojazdy wykonane z aluminium. Na rynku dostępne są także pojazdy, zwłaszcza te przeznaczone dla dzieci, z tworzyw sztucznych, jednak nie są one tak trwałe, jak te zrobione z aluminium. Istotny jest również materiał, z których wykonane są kółka. Zdaniem ekspertów powinien to być poliuretan. Takie kółka mają dobrą przyczepność do podłożą i nie ślizgają się po nim.
– Bardzo ważną elementem są również łożyska. Zazwyczaj w hulajnogach montuje się łożyska ABEC 5 lub ABEC 7. Polacy coraz częściej kupują hulajnogi z większymi kółkami. Zamiast tradycyjnych, które mają około 120 mm średnicy, wybierają hulajnogi o kółkach od 150 do nawet 200 mm. Na takiej hulajnodze jeździ się szybciej, wygodniej, lepiej, bardziej nadaje się ona do poruszania się po mieście – mówi Paweł Wicenty.
Przed zakupem należy sprawdzić także czy platforma pokryta jest warstwą antypoślizgową, a rączki kierownicy specjalną pianką, która zabezpieczy dłonie przed otarciami. Hulajnogi dla dzieci wyposażone są zazwyczaj w trzy lub cztery kółka, które zapewniają bezpieczeństwo. Pojazdy dla dorosłych mają tylko dwa kółka, podobnie jak hulajnogi wyczynowe. Te ostatnie mają jednak krótszy drążek i mniejszą platformę, co ułatwia ewolucje. Na rynku dostępne są także hulajnogi wyposażone w silnik elektryczny.
– Jazda na hulajnodze to prosta sprawa, chyba że chcemy skorzystać z hulajnóg nietypowych, jak na przykład hulajnogi wyczynowe do freestyle’u, na których można skakać, robić różne ewolucje, bądź hulajnogi nietypowe, pojawiające w ostatnim czasie, m.in. hulajnogi typu powerwing, gdzie nie odpychamy się normalnie nogą, lecz ruszamy biodrami i w ten sposób się poruszamy, hulajnogi z obrotowym tylnym kołem, na których możemy sobie podriftować ,bądź hulajnogi, które są połączeniem tradycyjnej hulajnogi i deskorolki, na których trochę bardziej przechylamy się na boki – mówi Paweł Wicenty.
Hulajnogi świetnie sprawdzają się w miastach. Pozwalają szybko się przemieszczać i omijać korki. W każdej chwili można je złożyć i skorzystać z transportu publicznego. Coraz więcej firm, miedzy innymi polskie Centrum Nauki Kopernik, wykorzystuje je jako środek transportu wewnętrznego, który pozwala szybko przemieszczać się między budynkami.
Czytaj także
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-10: Monika Richardson: Zdecydowałam się sprzedać samochód i nie kupować nowego. Naprawa po ostatniej drobnej stłuczce kosztowała ponad 60 tys. zł
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.