Mówi: | Jan Kubicki |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Universal Music Polska |
Liczba kupujących muzykę w internecie znacząco rośnie. Nie oznacza to jednak śmierci płyty CD
Rośnie sprzedaż muzyki przez internet. Szczególną popularnością wśród Polaków cieszą się serwisy streamingowe, takie jak Spotify, WiMP czy Deezer. Tylko w pierwszej połowie 2014 roku dostęp do tego typu legalnych źródeł muzyki wykupiło o 61 proc. osób więcej niż rok wcześniej. Wbrew oczekiwaniom nie jest to równoznaczne z końcem płyty CD. Ten nośnik jest wciąż bardzo popularny wśród starszych miłośników muzyki.
Polski rynek muzyczny jest w dobrej sytuacji. W pierwszym półroczu 2014 roku był on wart 79 mln zł, czyli o 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy wpływ ma dynamicznie rozwijająca się sprzedaż cyfrowa, która już w 2013 roku stanowiła blisko 25 proc. całego rynku muzycznego. Polacy nadal chętnie korzystają z takich serwisów, jak iTunes, w którym płaci się za ściągnięcie konkretnego utworu. Coraz większą popularność zdobywają jednak serwisy streamingowe, takie jak Deezer, Spotify czy WiMP, które za miesięczny abonament oferują dostęp do blisko 25 milionów plików muzycznych. Tylko w pierwszym półroczu 2014 roku dostęp do tego typu serwisów wykupiło o 61 proc. więcej internautów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
– Sprzedaż tradycyjnych płyt, którym wieszczono śmierć już dawno, ma się całkiem nieźle. Utrzymuje się ona prawie na tym samym poziomie, raz lekko spada, raz lekko wzrasta, w 2013 roku był wzrost, ale to są małe wahania, głównie wynikające z repertuaru, jaki w danym roku jest oferowany na rynku. Jeżeli w jednym roku mielibyśmy płyty Davida Guetty, Marka Knopflera, zespołów Metallica czy U2, to moglibyśmy być pewni, że sprzedaż będzie większa. Jeżeli największe gwiazdy nie wydają, to wtedy rok jest trochę słabszy – mówi Jan Kubicki, prezes Universal Music Polska, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
W pierwszej połowie 2014 roku sprzedaż nośników fizycznych spadła o 4,6 proc., nadal stanowi ona jednak ponad 70 proc. sprzedaży całej muzyki. Sprzedaż cyfrowa nastawiona jest przede wszystkim na młodego odbiorcę, natomiast wśród zwolenników fizycznych nośników dominują ludzie nieco starsi. Zdecydowana większość nabywców płyt CD to osoby powyżej 35. roku życia. Z danych Związku Producentów Audio-Video (ZPAV) wynika, że w 2014 roku na nośnikach fizycznych najlepiej sprzedawała się muzyka jazzowa.
Na wartość rynku muzycznego składają się ponadto tzw. non recorded income, czyli przychody pochodzące nie z samych nagrań, ale z tego, co się dzieje dookoła wykonawców, czyli z koncertów, reklam, udziału wykonawców w różnego rodzaju akcjach lub kampaniach. Zdaniem ekspertów zasady funkcjonowania artystów na rynku muzycznym nie zmieniły się zasadniczo w ciągu ostatnich lat. Zmianie uległy natomiast formy, w jakich wykonawcy potrafią przekuć muzykę na swoje dochody.
– Z muzyki da się żyć, i to całkiem godnie. Znam wielu wykonawców, dla których jest to jedyne źródło zarobku. Fajnym przykładem jest zespół The Rolling Stones, na których można by patrzeć jak na dinozaurów sceny muzycznej, a jest to w tej chwili jeden z najlepiej zarabiających zespołów z działalności niemuzycznej, czyli związanej z brandem, z logo. Jest mnóstwo młodych wykonawców, którzy wydawaliby się bardziej predysponowani do nowoczesnego zarabiania pieniędzy, natomiast okazało się, że poczciwi The Rolling Stones robią to w mistrzowski sposób. Nie trzeba być dwudziestolatkiem, żeby rozumieć współczesny świat sprzedaży muzyki i by z tego jeszcze dobrze żyć – mówi Jan Kubicki.
Zdaniem ekspertów obecna sytuacja na rynku muzycznym sprzyja debiutantom. Jeszcze pięć lat temu przebicie się początkującego muzyka na antenę radiową było praktycznie niemożliwe, dzisiaj na listach przebojów znajduje się bardzo wielu debiutantów. Za przykład służą bardzo udane debiuty Kasi Popowskiej, Margaret lub Dawida Podsiadły. Młodym wokalistom bardzo pomagają wciąż popularne wśród widzów muzyczne talent show, jak np. „The Voice of Poland”, „Must be the Music. Tylko muzyka” lub „X-Factor”.
Czytaj także
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-24: Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.