Newsy

Metamorfoza Barbie. Nowe lalki mają kaukaskie i afroamerykańskie rysy twarzy

2015-06-30  |  06:00

Nowa linia lalek Barbie ma pokazywać dziewczynkom etniczną różnorodność świata. Wśród 23 modeli znalazły się lalki czarnoskóre, piegowate i z kręconymi włosami. Zmienił się także kształt stopy najpopularniejszej lalki świata nowa Barbie może wreszcie nosić trampki i baleriny.

Od momentu powstania lalki Barbie minęło 56 lat. Przez ten czas – mimo krytyki ze strony środowisk feministycznych i niektórych psychologów – pozostawała ona ulubioną zabawką dziewczynek na całym świecie. Przeciwnikom nie podoba się konsumpcyjny styl życia Barbie oraz nierealne wymiary ciała, które mogą wpędzać w kompleksy bawiące się nimi dziewczynki. W 2015 roku Barbie przeszła metamorfozę, która jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych dziewczynek pragnących posiadać lalki, z którymi mogłyby się identyfikować.

– Świat dookoła się zmienia i zmienia też się Barbie. Jak spojrzymy na nią dzisiaj, to ma zdecydowanie delikatniejszy makijaż, bardziej naturalne rysy i co jest taką ciekawostką – po raz pierwszy wyrzuca swoje szpilki, wskakuje w baleriny i nosi płaskie buty mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Kossakowska, kierownik regionalny marki Barbie.

Dotychczas kształt stopy Barbie sprawiał, że mogła ona nosić wyłącznie buty na wysokim obcasie. Nowe lalki mają płaskie stopy, zostały też wyposażone w wiele rodzajów sportowego obuwia, m.in. tenisówki, baleriny i sandały. Najważniejsza zmiana zaszła jednak w sferze kulturowej. Linia Barbie, która pojawi się na rynku w 2015 roku, to 23 lalki z czternastoma różnymi rysami twarzy i ośmioma kolorami skóry.

– Pojawią się lalki o rysach afroamerykańskich, kaukaskich, z kręconymi lub prostymi włosami, o cerze bardziej alabastrowej albo piegowatej. Wszystko po to, żeby pokazać tę różnorodność nie tylko w aspekcie mody i wyrażania siebie, lecz także poprzez różnorodność etniczną i kulturową – mówi Agnieszka Kossakowska.

Barbie zmienia się także w superbohaterkę. Dostępne na rynku nowe Barbie z linii Super Księżniczki ubrane są w wieczorową suknię i diadem, które łatwo zmieniają się w błyszczącą pelerynę oraz maskę super bohaterki. Wśród najmłodszych dziewczynek największą popularnością cieszą się lalki syrenki, księżniczki i wróżki. Starsze dziewczynki sięgają po lalki, które mogą ubierać w modne ubrania i kreować ich stylowy wizerunek. 

– Jest też bardzo ciekawa grupa konsumentów Barbie, kolekcjonerów. Mamy specjalną linię właśnie dla fanów w każdym wieku. Są to niesamowite projekty, często tworzone we współpracy ze znanymi domami mody czy znanymi markami, jak Karl Lagerfeld czy Moschino, jest ich naprawdę bardzo dużo mówi Agnieszka Kossakowska.

Lalkę Barbie stworzyła amerykanka Ruth Handler w 1958 roku. Kobieta zauważyła, że jej córka Barbara lubi wycinać z gazet sylwetki dorosłych kobiet, a następnie przebiera je i tworzy scenki rodzajowe. Handler zrozumiała, że obecne na rynku lalki bobasy nie spełniają do końca oczekiwań dziewczynek. Stworzyła więc lalkę będącą urzeczywistnieniem marzeń małych dziewczynek o życiu dorosłej kobiety.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.