Newsy

Metamorfoza Barbie. Nowe lalki mają kaukaskie i afroamerykańskie rysy twarzy

2015-06-30  |  06:00

Nowa linia lalek Barbie ma pokazywać dziewczynkom etniczną różnorodność świata. Wśród 23 modeli znalazły się lalki czarnoskóre, piegowate i z kręconymi włosami. Zmienił się także kształt stopy najpopularniejszej lalki świata nowa Barbie może wreszcie nosić trampki i baleriny.

Od momentu powstania lalki Barbie minęło 56 lat. Przez ten czas – mimo krytyki ze strony środowisk feministycznych i niektórych psychologów – pozostawała ona ulubioną zabawką dziewczynek na całym świecie. Przeciwnikom nie podoba się konsumpcyjny styl życia Barbie oraz nierealne wymiary ciała, które mogą wpędzać w kompleksy bawiące się nimi dziewczynki. W 2015 roku Barbie przeszła metamorfozę, która jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych dziewczynek pragnących posiadać lalki, z którymi mogłyby się identyfikować.

– Świat dookoła się zmienia i zmienia też się Barbie. Jak spojrzymy na nią dzisiaj, to ma zdecydowanie delikatniejszy makijaż, bardziej naturalne rysy i co jest taką ciekawostką – po raz pierwszy wyrzuca swoje szpilki, wskakuje w baleriny i nosi płaskie buty mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Agnieszka Kossakowska, kierownik regionalny marki Barbie.

Dotychczas kształt stopy Barbie sprawiał, że mogła ona nosić wyłącznie buty na wysokim obcasie. Nowe lalki mają płaskie stopy, zostały też wyposażone w wiele rodzajów sportowego obuwia, m.in. tenisówki, baleriny i sandały. Najważniejsza zmiana zaszła jednak w sferze kulturowej. Linia Barbie, która pojawi się na rynku w 2015 roku, to 23 lalki z czternastoma różnymi rysami twarzy i ośmioma kolorami skóry.

– Pojawią się lalki o rysach afroamerykańskich, kaukaskich, z kręconymi lub prostymi włosami, o cerze bardziej alabastrowej albo piegowatej. Wszystko po to, żeby pokazać tę różnorodność nie tylko w aspekcie mody i wyrażania siebie, lecz także poprzez różnorodność etniczną i kulturową – mówi Agnieszka Kossakowska.

Barbie zmienia się także w superbohaterkę. Dostępne na rynku nowe Barbie z linii Super Księżniczki ubrane są w wieczorową suknię i diadem, które łatwo zmieniają się w błyszczącą pelerynę oraz maskę super bohaterki. Wśród najmłodszych dziewczynek największą popularnością cieszą się lalki syrenki, księżniczki i wróżki. Starsze dziewczynki sięgają po lalki, które mogą ubierać w modne ubrania i kreować ich stylowy wizerunek. 

– Jest też bardzo ciekawa grupa konsumentów Barbie, kolekcjonerów. Mamy specjalną linię właśnie dla fanów w każdym wieku. Są to niesamowite projekty, często tworzone we współpracy ze znanymi domami mody czy znanymi markami, jak Karl Lagerfeld czy Moschino, jest ich naprawdę bardzo dużo mówi Agnieszka Kossakowska.

Lalkę Barbie stworzyła amerykanka Ruth Handler w 1958 roku. Kobieta zauważyła, że jej córka Barbara lubi wycinać z gazet sylwetki dorosłych kobiet, a następnie przebiera je i tworzy scenki rodzajowe. Handler zrozumiała, że obecne na rynku lalki bobasy nie spełniają do końca oczekiwań dziewczynek. Stworzyła więc lalkę będącą urzeczywistnieniem marzeń małych dziewczynek o życiu dorosłej kobiety.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.