Newsy

Pojawił się nowy typ konsumenta: w ciągłej gotowości do zakupów, kupujący przez urządzenia mobilne

2015-03-11  |  06:00
Mówi:Elżbieta Dmowska-Mędrzycka
Funkcja:członek zespołu komercjalizującego dawną fabrykę Norblina
Firma:Mediadem Consulting
  • MP4
  • Upowszechnienie się tabletów i smartfonów doprowadziło do powstania nowego typu konsumenta. Dzięki dostępowi do internetu jest on stale gotowy do zakupów, chętnie korzysta z możliwości porównania cen produktów i opinii innych internautów na ich temat. Aby utrzymać się na rynku, sprzedawcy detaliczni muszą zauważyć obecność nowej grupy klientów i dostosować do niej swoją ofertę. Zdanie ekspertów sklepy przyszłości będą łączyły sprzedaż tradycyjną i internetową.

    Według ekspertów marketingu w ciągu najbliższych kilku lat sposób robienia zakupów przejdzie dużą zmianę. Już dziś pojawił się nowy typ konsumenta, zwany konsumentem 3.0. Jest to klient niezwykle wymagający, mający duże potrzeby i oczekiwania wobec sprzedawców. Nie zachowuje on lojalności w stosunku do sklepów, kupuje tam, gdzie może najlepiej zrealizować swoje oczekiwania. Konsument nowego typu jest stale aktywny  za pomocą smartfonów i tabletów może być stale obecny w sieci i przez nie dokonywać zakupów. W ten sposób powoli znikają martwe okresy w handlu, np. w późnych godzinach nocnych czy godzinach szczytu, gdy większość ludzi jest w drodze do pracy.

    – Konsument chce być obsłużony dobrze, ale równocześnie jest wrażliwy na cenę. Wybiera produkty, sprawdza ich oceny, porównuje je w internecie, próbuje dopasować je do swojej osobowości oraz do osobowości grupy społecznej, z którą się utożsamia. To jest też efekt kryzysu – konsument nie chce być oszukiwany – mówi Elżbieta Dmowska-Mędrzycka z firmy Mediadem Consulting, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria. – Jeżeli znajdzie tańszy produkt w internecie, to tam go kupi. Ale będzie raczej łączył zakupy online i offline – o tym musi pamiętać również właściciel klasycznego sklepu.

    Pojawienie się nowego typu konsumenta wymusza zmiany w sprzedaży detalicznej. Zdaniem ekspertów upodobanie klientów do funkcjonowania zarówno w świecie rzeczywistym, jak i wirtualnym oznacza, że sklepy przyszłości będą znacznie mniejsze. Ich przestrzeń zostanie podzielona na dwa obszary. Pierwszy z nich będzie obszarem odbioru towarów zakupionych w internecie. Drugi to obszar klasyczny, często połączony z showroomem, w którym eksponowane będą towary.

    Dla sklepów przyszłości bardzo ważny stanie się także obszar tzw. doświadczenia konsumenckiego, a więc techniki marketingowej, zwanej także tzw. storytelling. Jest to umiejętność opowiadania historii, które oczarowują klientów. W marketingu 3.0 dobry storytelling będzie się odwoływał np. do historii marki.

    – Przyszłość jest w personalizacji, w łączeniu internetu ze światem realnym, ale też w ludziach z pasją. To dlatego, że przyszli sprzedawcy to ludzie, którzy znają się na swoim produkcie, którzy są takimi samymi jego fanami, jak konsument, który rozmawia z pasją o swoim domu i z pasją chce kupować rzeczy bądź realizować swoje zainteresowania – mówi Elżbieta Dmowska-Mędrzycka. – Ważną rzeczą jest podejście do przeszłości, dlatego że przyszły konsument będzie retronowoczesny. Będzie nadawał starym przedmiotom nowe funkcje.

    Nowoczesny konsument lubi życie w zbiorowości. Ceni możliwość życia w wielkim mieście, chętnie spotyka się z nowymi ludźmi na imprezach kulturalnych lub targach śniadaniowych. Ponadto jest to człowiek o szerokich zainteresowaniach, które wykraczają poza tradycyjne hobby, jak sport lub kino. Sprzedawcy powinni wyjść na przeciw tym oczekiwaniom, tworząc takie inicjatywy, jak np. urban garden  miejski ogród, w którym ludzie mogą się nauczyć, jak hodować rośliny w torbach zakupowych lub zioła w doniczkach.

    – Do lamusa trafiły stare podziały socjo-geograficzne i podziały w oparciu o dochody, bo ten sam konsument może mieć dużo mniejsze dochody, ale podobne upodobania jak konsument, który ma wyższe dochody. Tych ludzi zaczyna łączyć pewien styl życia: on może być ekologiczny, technologiczny czy nastawiony na retro. Nie ma w tej chwili żadnej reguły, która by tego konsumenta określiła. Trzeba być nastawionym na zmiany i umieć odnaleźć przedsiębiorców, którzy z takim konsumentem potrafią wejść w dialog – mówi Elżbieta Dmowska-Mędrzycka.

    Zdaniem ekspertów sprzedawcy detaliczni, aby przetrwać na rynku, muszą dostosować się do nowego typu klienta. W tym celu powinni jak najpełniej korzystać z możliwości sprzedaży przez internet, budować wartość swojej marki oraz rozwijać więź z klientem. Przywiązanie konsumenta można zdobyć, nie tylko zapewniając wysoką jakość produktów, lecz przede wszystkim idealnie trafiając w jego potrzeby i oczekiwania.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Muzyka

    Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

    Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

    Media i PR

    Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

    Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

    Moda

    Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

    Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.