Newsy

Wysokie wartości odżywcze suszonej śliwki kalifornijskiej. Usprawnia funkcjonowanie jelit i może pomóc w utrzymaniu gęstości kości

2016-04-28  |  07:00

Suszone śliwki kalifornijskie zawierają wiele wartościowych składników odżywczych, które zapewniają dobre zdrowie i samopoczucie. Są one przede wszystkim źródłem miedzi i potasu. To cenny składnik wielu potraw i niezbędny element zdrowej diety. Mogą być również wykorzystywane na przykład do wypieków, produktów mlecznych, koktajli owocowych, sałatek czy wyrobów mięsnych. Pasta oraz purée z takiej śliwki może być z kolei używane zamiast oleju czy tłuszczu.

Specjaliści do spraw żywienia podkreślają, że spożywanie dziennie 100 g kalifornijskich suszonych śliwek to element zbilansowanej diety, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu jelit. Są one przede wszystkim źródłem miedzi, która korzystnie oddziałuje na układ nerwowy i przyczynia się do prawidłowej pigmentacji skóry oraz włosów. Bakalie te mają również wysoką zawartość potasu, który wspomaga pracę mięśni i pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi. Są słodkie w smaku, jednak nie zawierają żadnego dodatkowego cukru, a jedynie ten występujący w owocach naturalnie.

– Śliwki suszone mają wiele korzystnych właściwości. Zaliczyć do nich można błonnik pokarmowy, który korzystnie wpływa na zdrowie. Prowadzimy wiele badań i śliwki suszone są jedynym naturalnym owocem certyfikowanym decyzją UE w zakresie prawidłowego funkcjonowania jelit. Wyniki prowadzonych przez nas badań sugerują także, że śliwki suszone mogą pomóc w utrzymaniu gęstości kości. Współpracujemy w tym względzie z Międzynarodową Fundacją Osteoporozy – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Mark Dorman, dyrektor ds. marketingu na terenie Europy, California Prune Board.

Nowe sposoby na wykorzystanie suszonej śliwki pod różnymi postaciami, California Prune Board promowała podczas III Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood  w Warszawie. 

– Uczymy ludzi, jak wykorzystywać śliwki suszone w nowatorski sposób, nie zapominając przy tym o tradycji. Tworzymy wiele nowych przepisów we współpracy z najlepszymi polskimi szefami kuchni, którzy przypominają nam również stare, historyczne metody wykorzystywania suszonej śliwki – mówi  Mark Dorman.

Suszona śliwka jest sprzedawana także w formie purée, koncentratu, kostki, pasty czy proszku. Jest używana w wielu gałęziach przemysłu spożywczego. Na całym świecie producenci żywności, szefowie kuchni, mistrzowie cukiernictwa, piekarze i wędliniarze doceniają korzyści, jakie niosą za sobą produkty wytwarzane na bazie suszonej śliwki.

– Produkujemy śliwki suszone na wiele różnych sposobów, tak by mogły znaleźć zastosowanie w przemyśle spożywczym. Są cięte, siekane, w formie purée. Jest wiele różnych zastosowań śliwki suszonej w produkcji ciast, herbatników czy chleba. Purée z kolei znajduje się w jogurtach albo w mięsie – podkreśla Mark Dorman.

Śliwki kalifornijskie są smaczne, zdrowe i odżywcze. Stanowią świetną przekąskę, którą można ze sobą zabrać wszędzie – do pracy czy na spacer. Blisko połowa polskich konsumentów kupuje je co najmniej raz w miesiącu, a jedna czwarta – przynajmniej raz w tygodniu.

– Polacy jedzą dużo więcej suszonych śliwek niż wtedy, kiedy zaczęliśmy im przypominać o zdrowotnych i odżywczych zaletach tego owocu, a także o jego wszechstronności. A Kalifornia jest liderem zarówno pod względem badań i rozwoju, jak i sprzedaży tego produktu. Dzięki temu jesteśmy światowym liderem – dodaje Mark Dorman.

Najlepsze na świecie suszone śliwki pochodzą z Kalifornii. Żyzne gleby doliny Sacramento i San Joaquin oraz kalifornijskie słońce dają warunki do produkcji aromatycznych i słodkich owoców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.