Mówi: | Joanna Turczyk |
Funkcja: | marketing manager |
Firma: | Nespresso |
Zakup ekspresu do kawy nie zagwarantuje jej smaku jak z kawiarni
– Ważne, żeby zarówno urządzenie, jak i kawa były dobrej jakości. Musimy mieć także podstawową wiedzę na temat kawy, czyli jak ją mielić, w jakiej temperaturze ją zaparzać, pod jakim ciśnieniem. Wtedy możemy zbliżyć się do tych umiejętności baristy, który mimo wszystko jednak się uczy i zdobywa doświadczenie latami – wyjaśnia Joanna Turczyk, marketing manager z firmy Nespresso w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle.
Koszt zakupu ekspresu ciśnieniowego dobrej jakości to wydatek od 4 do 40 tys. zł. Należy też wybrać odpowiednie ziarno kawy, w zależności od preferowanego smaku. Tu liczy się wiedza na temat rodzajów ziaren kawy. Degustacje kawy organizują znane marki, a także popularne kawiarnie. Można się także zapisać na szkolenia z parzenia kawy. Dobrze przyrządzoną kawę można poznać po aromacie i smaku. Zaparzona w ekspresie ciśnieniowym charakteryzuje się też cremą, czyli pianką powstałą podczas ekstrakcji kawy.
– Ta pianka też powinna być dosyć gęsta i powinna utrzymywać cukier, jak się go wsypie. Przy spienianiu mleka, zalecamy mleko odtłuszczone 2 proc., schłodzone wcześniej w lodówce. Nie każde mleko bowiem dobrze się spienia. Z takiego mleka najłatwiej jest przygotować cappuccino czy latte – mówi Joanna Turczyk.
Osoby, które wolą łatwiejsze rozwiązania, mogą nabyć ekspres ciśnieniowy kapsułkowy. Urządzenie kosztuje ok. 400 zł. W przyrządzaniu kawy zamiast ziaren wykorzystuje się kapsułki, w których jest już zmielona kawa. 10 kapsułek to wydatek ok.10 zł.
– Kawa naturalna w kapsułkach znacznie upraszcza i skraca czas przygotowania w domu kawy bardzo dobrej jakości. W kapsułce znajduje się zamknięta hermetycznie idealna porcja kawy. Do tego, jeżeli mamy ekspres ciśnieniowy, który potrafi wydobyć z tej kawy najlepsze aromaty i esencję, to wtedy za jednym dotknięciem przycisku możemy uzyskać taką kawę, jak ta przygotowana przez baristę w kawiarni – mówi Joanna Turczyk.
Polacy rocznie wypijają ok. 3 kg kawy. 80 proc. deklaruje, że pije kawę z mlekiem rano, na śniadanie lub po obiedzie w formie deseru. Przygotowują ją też z różnych przepisów, które przywożą z podróży po świecie.
Jak wynika z prognoz firmy badawczej Euromonitor International, wartość rynku ekspresów do kawy do 2015 roku może wynieść 136 mln zł, czyli zwiększyć się o 21 mln zł w porównaniu z rokiem 2013.
Czytaj także
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.