Newsy

Zamiast wina czy piwa Polacy coraz chętniej sięgają po cydr. Sprzedaż tego alkoholu systematycznie wzrasta

2014-05-16  |  06:35
Mówi:Andrzej Pawelec
Funkcja:przewodniczący rady nadzorczej
Firma:spółka +H2O (producent napojów alkoholowych)
  • MP4
  • W tym roku sprzedaż cydru w Polsce może sięgnąć nawet 6 milionów litrów. To trzy razy więcej niż w ubiegłym sezonie. Porównując z winem, wódką czy piwem, sprzedaż nadal jest niewielka, ale jeszcze kilka lat temu cydr był w Polsce niemal nieznany.

    Cydr robiony jest z jabłek, z dodatkiem drożdży, a później poddawany naturalnej fermentacji. Nie zawiera glutenu, dlatego mogą go pić osoby na diecie bezglutenowej. Polscy producenci wciąż eksperymentują w poszukiwaniu nowych, ciekawych smaków.

    Cydr jest oparty na kanwie wina. Jeżeli ma wyjść dobry cydr, to musi być robiony w sposób tradycyjny. Powstaje normalne wino jabłkowe, tylko że niskoalkoholowe, o 60-procentowej zawartości ekstraktu owocowego. My nie możemy używać chemii spożywczej, która jest dopuszczona w branży. Musimy mieć wodę z własnych ujęć. Jest to bardzo naturalna produkcja – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Andrzej Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej spółki +H2O, produkującej napoje alkoholowe.

    Przełom w sprzedaży cydru jest w dużej mierze wynikiem obniżki podatku akcyzowego. Tylko w maju do Biedronki – jednej z największych sieci sklepów w Polsce, trafiło milion butelek 0,33 l tego alkoholu. W ciągu dziesięciu dni sprzedano połowę.

    Myślę, że lekkie alkohole mają coraz większą przyszłość. Od jakiegoś czasu obserwujemy znaczący udział napojów niskoalkoholowych tzw. ready to drink. To uczy nas innej kultury picia –  podkreśla Andrzej Pawelec.

    Fachowcy z branży alkoholowej liczą, że sprzedaż cydru będzie systematycznie wzrastać. Producenci wierzą, że cydr jako osobny gatunek alkoholu będzie coraz wyraźniej rozpoznawany przez konsumentów.

    Wszystko jest kwestią osobistego gustu i smaku. Na pewno cydr jest lekkim trunkiem i świetnie się komponuje ze wszystkimi deserami. Myślę jednak, że cała kuchnia zależy od tego, kto, co lubi. Jedni do potrawy mięsnej lubią napić się piwa, inni piją białe lub czerwone wino, więc tutaj musimy trafić w gust konsumenta. To konsument zdecyduje – podkreśla Andrzej Pawelec.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gwiazdy

    Transport

    Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

    Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

    Muzyka

    Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.