Newsy

Zaskakująco dobre efekty bajkoterapii

2013-10-17  |  06:30

Bajkoterapia pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny dziecka i pomaga rodzicom w jego wychowaniu. Badania psychologów udowodniły, że czytając dziecku regularnie bajki psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne oraz relaksacyjne można pomóc rozwiązać jego problemy.

– W dzisiejszych czasach jest trochę tak, że osoby zajmujące się opieką nad dziećmi dużą uwagę przywiązują do tzw. rozwoju poznawczego, czyli by dziecko uczyło się pisać, liczyć, mówiło obcymi językami. Zapominamy jednak, że są też emocje – przypomina w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle psychoterapeutka Katarzyna Klimowicz.

W kształtowaniu u dzieci odpowiednich emocji oraz radzeniu sobie z nimi pomagają m.in. bajki terapeutyczne, czyli krótkie opowiadania z morałem pisane dla dzieci w wieku od lat 3 do 9. W takich opowieściach terapeutycznych dziecko ma możliwość przebycia z bohaterem całej drogi wyjścia z lęku.

– Są one tak skonstruowane oraz dotyczą takich tematów, by pomóc dziecku przepracować uczucia, które się w nim pojawiają i żeby mogło ono znaleźć „narzędzia” do radzenia sobie z nimi – tłumaczy psychoterapeutka. – Mówiąc najprościej, jeżeli na przykład jestem zezłoszczony to po pierwsze: mam prawo do tego żeby się złościć – taką informację dziecko dostaje, co jest dość nietypowe, bo społecznie zwykle słyszy, że ma się nie złościć – zaznacza Klimowicz podczas Akademii RodziceMalucha.pl.

Bajki terapeutyczne mają określoną konstrukcję i schemat kompozycyjny, którego warto się trzymać.

– To są też opowieści, które nie są bajkami magicznymi. Bajkoterapia opiera się na realiach żywych ludzi, prawdziwych relacjach. W związku z tym osiągamy cel nie dlatego, że mamy „magiczny kamień”, tylko dlatego, że wiemy jak sobie ten cel postawić i wiemy jakie mamy możliwości, by go osiągnąć – zauważa Klimowicz.

W opowieści terapeutycznej dziecko dostaje informację, że uczucie, np. złości jest normalne, ale zamiast korzystać z rozwiązań siłowych, powinno o tym porozmawiać albo znaleźć inny, bezpieczny sposób na wyładowanie emocji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

Handel

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

Podróże

Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.