Mówi: | Patryk Pietrzak |
Funkcja: | ambasador marki Pilsner Urquell |
Zdecydowana większość Polaków nie lubi eksperymentować w kuchni
62 procent respondentów zadeklarowało, że pozostaje wierna tradycyjnym smakom. Tylko 29 procent badanych przyznało, że chętnie poszukuje nowych doznań smakowych. Za bardzo istotny trend blisko połowa badanych uznała natomiast pielęgnowanie tradycji kulinarnych, które są charakterystyczne dla danego regionu.
– Co ciekawe, aż 48 proc. Polaków uważa, że trend regionalizacji jest bardzo istotny i jest jednym z najbardziej pozytywnych trendów, jaki odbywa się w tej chwili na rynku. 88 proc. Polaków docenia, że smaki, które nie zmieniły się od lat, mają tę wartość dodaną – wyjaśnia Patryk Pietrzak, ambasador marki Pilsner Urquell, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Z badań wynika również, że preferencje smakowe Polaków zależą w dużej mierze od płci. Kobiety zdecydowanie bardziej lubią potrawy słodkie, mężczyźni preferują smak wytrawny.
– Przeciętny Polak najbardziej docenia oczywiście rzeczy, które mają wyważony smak. Smaki goryczkowe, smaki wytrawne – człowiek uczy się ich przez lata. Smaki słodkie to oczywiście smaki dzieciństwa. I teraz połączenie idealne tych smaków, idealnie dobrane rzeczy, które są wytrawne z rzeczami, które są słodkie, smakują Polakom najlepiej – mówi Patryk Pietrzak.
Niezależnie od płci Polacy coraz bardziej lubią natomiast smak piwa. Z badań wynika, że jest to obecnie najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce. Także i w tej kwestii Polacy są jednak tradycjonalistami, wybierają najchętniej smaki znane i sprawdzone, z dużą ilości goryczki piwnej.
– Zaczynamy odkrywać piwo, zaczynamy szukać piw, których w Polsce przez wiele lat nie było albo były bardzo niskiej jakości. Tutaj głównie są to piwa, kolekcje różnego rodzaju specjalności, piwa ciemne, piwa pszeniczne. I też powracamy do klasyki, do tych stylów, które ukształtowały rynek piwa. Bo jeśli chodzi o jasne piwa typu lager, to stanowią one około 70 proc. rynku światowego – mówi Patryk Pietrzak.
Na preferencje smakowe wpływ ma już to, jakie pokarmy matka spożywała podczas ciąży. Jeśli chętnie sięgała po słodycze, dziecko może mieć do nich skłonności. Duże znaczenie mają także uwarunkowania genetyczne, bo to w DNA zakodowane jest to, jak człowiek odbiera słodycz czy gorycz. Preferencje smakowe mogą jednak zmieniać się, ponieważ zmysł ten kształtuje się u człowieka całe życie.

Sezon na koktajle. Z łatwością można je zrobić w domu

Gotowanie na zapas pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Potrawy muszą być jednak właściwie przechowywane

Na grillu powinny być dwie strefy temperatury
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.