Newsy

Polacy niechętnie pomagają kobietom w ciąży

2013-12-12  |  06:25

W Polsce wciąż jeszcze nie jest powszechne ustąpienie miejsca w komunikacji miejskiej kobiecie w ciąży, przepuszczenie w kolejce czy pomoc przy noszeniu ciężkich przedmiotów. Podobna sytuacja dotyczy innych grup społecznych, które potrzebują specjalnego traktowania.

Są to zarówno osoby niepełnosprawne jak i kobiety w ciąży, rodzice z małym dzieckiem, ale również osoby starsze. To są te grupy, które szczególnie wymagają od społeczeństwa empatii, to naprawdę nie kosztuje nas bardzo wiele i nie jest niesamowite działanie społeczne, tylko zwykłe ustąpienie miejsca – mówi Sylwia Chutnik, prezes Fundacji Mama.

Wiele kobiet wciąż krępuje się skorzystać z kas pierwszeństwa, które coraz częściej pojawiają się w dużych sklepach. Sytuacji nie ułatwiają inni klienci, którzy niechętnie przepuszczają przyszłe mamy w kolejce. Kobieta w takiej sytuacji powinna być stanowcza i egzekwować swoje przywileje, ale większość pań nie chce tego robić, bo takie sytuacje oznaczają dla nich dodatkowe nerwy i stres.

Dlatego Tramwaje Warszawskie i miesięcznik "M jak Mama" organizuje akcję społeczną mającą na celu uwrażliwienie społeczeństwa na potrzeby innych osób, a zwłaszcza kobiet ciężarnych. Akcja społeczna „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”jest odpowiedzią na złe wyniki ogólnopolskiego badania dotyczącego traktowania kobiet ciężarnych i z małymi dziećmi w Polsce. W ramach akcji dzisiaj na tory wyjedzie Warszawski Tramwaj Promocyjny. Będzie można w nim skonsultować się  z lekarzem, psychologiem, stomatologiem czy położną.

Będziemy w tym tramwaju mówić o tym, że warto ustępować miejsca, to naprawdę niewiele kosztuje, i kobiety w ciąży oczekują też często, żeby ustąpić miejsca. Niestety z  różnych przyczyn nie zawsze są w stanie wyegzekwować prawo, które im się należy – mówi  Chutnik agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm

Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.