Mówi: | Paweł Kwiatkowski |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | Kompania Piwowarska |
Polacy zmieniają swoje preferencje alkoholowe. Zamiast wódki wolą piwo
Zmienia się kultura picia alkoholu w Polsce. Polacy piją wprawdzie coraz więcej, ale bardziej odpowiedzialnie. Zamiast upijać się do nieprzytomności, traktują alkohol wyłącznie jako dodatek do wieczoru w towarzystwie znajomych. Wybierają też alkohole coraz lepszej jakości. Do ulubionych trunków Polaków należy piwo, w którym szukają przede wszystkim smaku, a nie mocy alkoholu.
Do picia alkoholu przyznaje się 84 proc. dorosłych Polaków. Ze sprawozdania Ministerstwa Zdrowia wynika, że Polacy piją coraz więcej: w 2013 roku na jednego Polaka przypadło blisko 10 litrów czystego spirytusu, z czego więcej niż połowa zawarta była w piwie. W Polsce zmienia się bowiem kultura picia alkoholu. Rodacy szukają przede wszystkim smaku, a nie mocy alkoholu, dlatego wybierają trunki coraz lepszej jakości. W ostatnich miesiącach szczególnym zainteresowaniem cieszyły się wina gronowe i whisky, znacznie spadła natomiast sprzedaż wódki. Ulubionym trunkiem Polaków jest piwo. Statystyczny Polak wypija rocznie 97 litrów tego napoju.
– Czasy, kiedy chcieliśmy się upijać na umór, to już zamierzchła przeszłość, chyba PRL-owska. I o tym świadczy też struktura konsumpcji alkoholu. Kiedyś wódka była rzeczywiście na pierwszym planie, a w tej chwili zdecydowanie częściej sięgamy po piwo. Świadczy to o tym, że upijanie się nie opłaca. Następnego dnia trzeba być w dobrej formie, iść do pracy, ludzie sobie cenią teraz pracę i cenią sobie taki styl życia, który umożliwia picie alkoholu, ale jednocześnie zachowanie kontroli i trzeźwość – mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Miłośnikami alkoholowych trunków są zwłaszcza mężczyźni. Ponad połowa kobiet w Polsce przyznaje, że nie pije w ogóle lub prawie wcale alkoholu. Jeśli sięgają po tego typu trunki to zazwyczaj wybierają piwo lub wina. Z badań wynika, że kobiety są odpowiedzialne za spożycie zaledwie 18 proc. całości wypijanego przez Polaków piwa, i aż 60 proc. wina.
Wśród Polaków rośnie także świadomość odpowiedzialnego podchodzenia do spożywania alkoholu. Z danych Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że Polacy coraz rzadziej siadają za kierownicą w stanie nietrzeźwym. Zdaniem ITS do dalszej poprawy bezpieczeństwa na drogach potrzebne są nie wyższe kary, lecz edukacja najmłodszych.
– Jeżeli młodzież pije alkohol, to wyłącznie w tej sytuacji, kiedy ten alkohol dostanie od kogoś dorosłego i dlatego niezwykle ważne jest to, by wszyscy dorośli zdawali sobie z tego sprawę, że muszą bardzo świadomie podchodzić do tego, w jaki sposób posługują się alkoholem, czy jest on dostępny, czy przypadkiem nie dają komuś. W Polsce dawanie alkoholu nieletnim jest przestępstwem – mówi Paweł Kwiatkowski.
Alkohol ma bardzo niekorzystny wpływ na rozwój organizmu dzieci i młodzieży. Jego picie zabronione jest kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią, grozi to bowiem m.in. zaburzeniami rozwoju dziecka, uszkodzeniem układu nerwowego i niską masą urodzeniową. Od spożywania alkoholu powinny się powstrzymać także osoby z chorobami serca, wątroby, układu pokarmowego, naczyń krwionośnych i cukrzycą oraz przyjmujące leki, zwłaszcza nasenne, przeciwdepresyjne i przeciwhistaminowe. Dlatego na opakowaniach piw znajdują się znaki zachęcające do odpowiedzialnej i świadomej konsumpcji tego trunku.
– To nie wynika z żadnego ustawodawstwa, to po prostu taki nasz apel do Polaków, żebyśmy rozsądnie do tego podchodzili. Szczególnie zwracamy uwagę, że nie wolno ani jednej kropli alkoholu wypić kobiecie w ciąży. Również wbrew tym wszystkim mitom, które się rozpowszechnia, w czasie karmienia piersią też nie wolno pić alkoholu. Nie wolno pić alkoholu, jeżeli się nie jest osobą pełnoletnią, i nie wolno pić alkoholu, jeśli się planuje prowadzić samochód. To są te trzy obszary, które zaznaczamy na opakowaniach, ale tak naprawdę jest wiele innych sytuacji, w których też należy się wystrzegać alkoholu – mówi Paweł Kwiatkowski.
Dla większości ludzi bezpieczna dawka alkoholu to stężenie nie przekraczające 0,5 promila. Większe stężenie powoduje zaburzenia koncentracji i koordynacji, spowolnienie reakcji i pogorszenie zdolności oceny sytuacji. Czynniki wpływające na stężenie alkoholu we krwi to przede wszystkim ilość spożytych trunków, płeć, stan zdrowia, masa ciała oraz sposób spożywania alkoholu.
Czytaj także
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.