Mówi: | Wojciech Balczun, lider zespołu Chemia Jakub Płucisz, gitarzysta i założyciel grupy IRA Przemysław Jah Jah Frankowski, prezenter Antyradia Jakub Jabłoński, perkusista, muzyk Lady Pank Piotr Szczęk, wokalista grupy Ametria |
Polscy muzycy wspierają walkę z rakiem
Warto dbać o siebie i się badać – twierdzą zgodnie polscy muzycy. Artyści przekonują Polaków do onkologicznych badań profilaktycznych, które mogą uratować życie i zdrowie. Zdaniem Przemysława Frankowskiego scena muzyczna to idealne medium do mówienia o tak ważnych sprawach – w ogromny sposób oddziałuje bowiem na emocje słuchaczy.
Co roku na choroby nowotworowe zapada w Polsce ponad 144 tys. osób, z czego więcej niż 92 tys. umiera. Według niektórych prognoz zapadalność na raka w ciągu najbliższych 10 lat może się zwiększyć do 170 tys. osób rocznie. W walce z chorobami onkologicznymi niezwykle ważne są badania profilaktyczne, bo wcześnie wykryty rak daje znacznie lepsze rokowania. Do konieczności wykonywania badań próbują przekonać Polaków liczne kampanie, w których udział biorą znani artyści. Niedawno do walki z rakiem włączyli się także czołowi polscy muzycy.
– Mamy nadzieję, że przynajmniej na osoby, które są z tego naszego światka rockowego, bo taki reprezentujemy, wpłyniemy w jakimś stopniu, że przybliżymy ich do tego, że będą chodzili na te badania i sprawdzili – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Piotr Szczęk, wokalista grupy Ametria.
Zdaniem Jakuba Jabłońskiego, perkusisty grającego w grupie Lady Pank, zdrowie to fundamentalna wartość w życiu człowieka. Dlatego należy o nie dbać i kontrolować jego stan. Muzyk przekonuje, że każdy raz na jakiś czas powinien wykonać przynajmniej tak podstawowe badanie jak morfologia. Zgadza się też, że problem powinien być jak najbardziej nagłaśniany.
– Im częściej się o tym mówi, tym lepiej, dlatego że to skłania wiele osób, które by nie zrobiło takich badań, do tego, żeby jednak poszły do tej przychodnii wykonały przynajmniej podstawowe badania krwi – mówi Jakub Jabłoński.
Przemysław Jah Jah Frankowski uważa, że przedstawiciele sceny muzycznej są wręcz predysponowani do mówienia o tak ważnych sprawach jak profilaktyka zdrowia. Jego zdaniem muzyka to jeden z najpotężniejszych środków przekazu, który w ogromny sposób oddziałuje na ludzi. W utworach muzycznych najłatwiej i najszybciej można zawrzeć wszystko, co nas boli i co nas otacza, i dotrzeć w ten sposób do emocji słuchaczy.
– Uważam, że gdyby muzycy podczas jakiegoś fantastycznego koncertu po porywającym utworze zażądali np. zmian, ludzie, wyjdźcie na ulice, zróbcie coś, wykonajcie jakieś działanie, to jestem przekonany, że ludzie by takie działania podjęli – mówi Przemysław Jah Jah Frankowski.
Podobnego zdania jest Jakub Płucisz, gitarzysta i założyciel grupy IRA. Muzyk niedawno, po raz pierwszy od dwudziestu lat, wykonał badania profilaktyczne. Nie wszystkie wyszły zadowalająco. Właśnie dzięki tego typu badaniom chorobę zdołała pokonać żona jego kolegi – podjęła spontaniczną decyzję o zrobieniu badań, które wykazały obecność guza.
– Myślę, że wszyscy patrzą, co muzycy robią. Jeśli muzycy, którzy słyną z bardzo rozrywkowego życia i niemyślenia o tym, jak ratować zdrowie, będą zwracać uwagę na to, żebyśmy się trochę badali i patrzyli, żeby ten rak nie zabierał tylu naszych przyjaciół, to może będziemy mogli coś pomóc – mówi Jakub Płucisz.
Muzycy wzięli udział w akcji „Zbadaj się dla rock'n'rolla i jedź na koncert” zorganizowanej przez Antyradio, Fundację Rak'n'Roll, Hardrock Cafe oraz zespół Chemia. W połowie października po ulicach kilku polskich miast spacerowały dziewczęta w strojach pielęgniarek, które zachęcały do badań profilaktycznych. Każdy, kto przysłał do Antyradia zdjęcie dokumentujące, jak poddaje się badaniom, mógł wygrać gadżety rozgłośni oraz płytę Chemii.
– Wspieranie tego typu inicjatyw jest absolutnie wspaniałą sprawą. Jeżeli my poprzez naszą muzykę i poprzez to, że mamy dostęp do ludzi, do fanów, możemy ich przekonać do tego, żeby zadbali o siebie, to jest super – mówi Wojciech Balczun, lider zespołu Chemia.
Finał akcji miał miejsce na początku listopada. W jego ramach w Hardrock Cafe odbył się m.in. koncert grupy Chemia.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-11-29: W tym roku liczba nowych zakażeń wirusem HIV sięgnie w Polsce 2 tys. Większość z nich rozpoznawana jest na późnym etapie
- 2024-12-04: Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-12-11: Miuosh: Trwa wielkie odliczanie do trasy koncertowej „Pieśni Współczesne. Tom II”. Biletów praktycznie już nie ma, więc dodajemy kolejne terminy
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-04: Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa
- 2024-10-29: Trudno gojące się rany to problem miliona Polaków. System ochrony zdrowia go bagatelizuje
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.