Newsy

Przed zakupem okularów warto skonsultować się przede wszystkim z optometrystą, a dopiero później z okulistą

2016-04-04  |  06:00
Mówi:Szymon Grygierczyk
Funkcja:zastępca dyrektora generalnego
Firma:Hoya Lens Poland
  • MP4
  • Lekarze okuliści są niezbędni w sprawach związanych ze zdrowiem oczu, przy operacjach i wszelkiej innej ingerencji związanej z diagnostyką zdrowia oczu. Jeżeli rozwijają się choroby takie jak zaćma, jaskra czy nadciśnienie oczne, to oczywiście powinien się zająć tym okulista. Natomiast optometrysta pomoże prawidłowo dobrać soczewki kontaktowe. Dlatego kiedy zapada decyzja o zakupie okularów, warto skierować swoje pierwsze kroki właśnie do jego gabinetu.

    70 proc. pracy ludzkiej kory mózgowej polega na analizie sygnałów z oka i przetwarzaniu ich na obrazy. Oko wysyła bowiem tylko sygnał elektryczny, natomiast to, co widzimy, jest interpretacją mózgu. Optometria to dziedzina zajmująca się właśnie zrozumieniem procesu widzenia. W kompetencjach optometrysty jest prawidłowy dobór korekcji wzroku tak, żeby uzyskać ostry obraz i poprawić komfort widzenia.

    – Rozpoczynamy od prawidłowego badania wzroku, a takie w idealnej postaci przeprowadzi optometrysta, który diagnozuje, w jakim stanie jest oko, sprawdza, czy nie ma potrzeby konsultacji z okulistą, a następnie mierzy, jakie są wartości korekcyjne. Na bazie tego optyk podejmuje decyzję o tym, jaką wybrać soczewkę okularową i jak dopasować konstrukcję do potrzeb klienta. Optyk zajmuje się wymierzeniem wszystkich potrzebnych parametrów i doborem odpowiedniej oprawy okularowej – mówi agencji Newseria Lifestyle Szymon Grygierczyk, zastępca dyrektora generalnego Hoya Lens Poland.

    Część optyków jest jednocześnie optometrystami. Natomiast w Polsce pojęcie „optometrysta” wciąż jest nowością. Jeśli ktoś ma problem ze wzrokiem, to najczęściej kieruje się bowiem do lekarza okulisty. Oczywiście warto dodać, że jest wielu okulistów po dodatkowych kursach optometrii, którzy bardzo dobrze badają wzrok.

     Lekarz leczy, natomiast kwestia badania ostrości widzenia, doboru wartości korekcyjnych, zrozumienia tego, jak powstaje obraz w naszym mózgu to już zadania dla optometrysty. Gdybyśmy teraz porównali Polskę do innych krajów, to są kraje, w których pojęcie optometrysty jest pojęciem standardowym i właściwie każdy na początku idzie badać wzrok do optometrysty – tłumaczy Szymon Grygierczyk.

    Szymon Grygierczyk podkreśla, że w Polsce są uczelnie, które kształcą już w tym kierunku. Świetnymi przykładami mogą być Pracownia Fizyki Widzenia i Optometrii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu i Uniwersytet Warszawski.

    – Dopiero od kilkunastu lat trwają kursy i studia w zakresie optometrii, warto szukać osób, które są zarejestrowane, które mają np. numer optometrysty przyznawany przez Polskie Towarzystwo Optyki i Optometrii – dodaje Szymon Grygierczyk.

    W Polsce jest ok. 800 optometrystów.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nowe technologie

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

    Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.