Newsy

Przybywa w Polsce doul, czyli kobiet pomagających w okresie przed i po porodzie

2013-10-07  |  09:00

Doula, czyli doświadczona osoba wspierająca matkę w okresie okołoporodowym to w Polsce wciąż nowość. Pierwsze doule pojawiły się u nas niespełna 10 lat temu. Wciąż jednak jest ich niewiele i w innych krajach Europy korzystanie z ich pomocy jest znacznie popularniejsze.

Doula to doświadczona matka, która wspiera inne kobiety oraz ich rodziny w okresie okołoporodowym – mówi Małgorzata Borecka, prezes Stowarzyszenia DOULA w Polsce i tłumaczy, że głównym celem douli jest wsparcie emocjonalne, fizyczne i informacyjne przyszłych rodziców i ich najbliższych.

Doula nie jest jednak profesjonalistką w sensie medycznym. I jak wyjaśnia Izabela Frankowska, doula wcale nie chce zastępować wykwalifikowanej położnej czy lekarza.

W centrum stoi kobieta i jej dobrostan psychiczny, fizyczny, emocjonalny. Nie strona medyczna porodu czy w ogóle macierzyństwo - wyjaśnia Małgorzata Borecka w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

W Polsce funkcja douli dopiero zdobywa popularność, ale zainteresowanie z roku na rok rośnie.

Mamy 107 członkiń, jak na razie kolejne podstawowe szkolenia przed nami – mówi Małgorzata Borecka ze Stowarzyszenia "Doula w Polsce".

Instytucja douli prężnie działa m.in. USA, Irlandii, Holandii, Australii, Francji oraz w Wielkiej Brytanii.

Doule w Wielkiej Brytanii pracujące od 1993 r. są bardzo prężną organizacją skupiającą 650 doul. Współpracują ze szpitalami, które są otwarte na ich obecność – opowiada Małgorzata Borecka.

Od roku polskie stowarzyszenie jest oficjalnym członkiem European Doula Network.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.