Newsy

W Polsce brakuje specjalistycznych poradni diabetologicznych

2013-11-28  |  06:00
W Polsce, szczególnie w małych miejscowościach wciąż brakuje specjalistycznych poradni diabetologicznych, w których chory otrzymałby kompleksową wiedzę na temat choroby oraz szybką diagnozę w przypadku powikłań cukrzycy.

– W miastach już trochę mniejszych od głównych miast wojewódzkich dostęp do diabetologii jest bardzo ograniczony. Tam praktycznie diabetologów nie ma – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle prof. Leszek Czupryniak, prezes Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego.

Ekspert przyznaje, że w Polsce specjalistów powinno być dwa razy więcej. Chorych na cukrzycę, według danych konsultanta krajowego w dziedzinie diabetologii jest już ok. 2,5 mln osób, a liczba zachorowań wciąż rośnie. Brak diabetologów to nie jedyny problem w tym zakresie. W kraju brakuje również wyszkolonych pielęgniarek oraz skutecznej edukacji pacjentów.

– Dobre leczenie cukrzycy to nie jest tylko stosowanie leków, ale to jest odpowiednie żywienie, odpowiedni wysiłek fizyczny, odpowiednio częsty pomiar cukru glukometrem. Tego wszystkiego chory musi się nauczyć. Muszą go nauczyć pielęgniarki – mówi prof. Czupryniak.

Z cukrzycą związane są również ciężkie powikłania, które biorą się stąd, że we krwi występuje wysoki poziom cukru i niszczy on naczynia krwionośne w całym organizmie.

– Pacjenci chorzy na cukrzycę mają kilka razy częściej zawały serca, bo zatykają im się naczynia w sercu, udary mózgu, bo zatykają im się naczynia w mózgu – wylicza prof. Leszek Czupryniak. – Mają niewydolność nerek, bo niszczone są naczynia w nerkach, gdzie filtruje się krew. Mają uszkodzone unerwienie obwodowe kończyn dolnych na przykład. Mają zaburzenia czucia w nogach, dlatego, że naczynia, które zaopatrują nerwy i same nerwy też są uszkadzane przez wysoki poziom cukru. Rozwijają w ogóle niedokrwienie kończyn dolnych w tym samym mechanizmie. Zmiany w naczyniach są też na dnie oka.

W poradniach diabetologicznych pacjent powinien mieć dostęp do innych specjalistów, np. kardiologa, nefrologa czy okulisty. Nie we wszystkich poradniach jest to jednak możliwe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.