Newsy

W Polsce tylko co dziesiąta kobieta w ciąży robi test na HIV. Namawiają do tego gwiazdy

2013-12-05  |  10:00

W Polsce jedynie 10 proc. kobiet wykonuje podczas ciąży testy w kierunku wirusa HIV. Wśród nich są m.in. piosenkarka Natalia Przybysz i modelka Kamila Szczawińska. Tymczasem wiele kobiet wciąż wstydzi się poprosić o testy lub jest nieświadoma możliwości zrobienia takich badań. Wczesne wykrycie zakażenia wirusem HIV u kobiety w ciąży, to szansa na urodzenie zdrowego dziecka.

Z zakażeniem wirusem HIV żyje w kraju ok. 5 100 kobiet. Eksperci są jednak zdania, że może ich być więcej, ponieważ w Polsce niewiele osób wykonuje badania w tym kierunku. Szczególnie niski odsetek występuje wśród kobiet w ciąży. Badania robi jedynie 10 proc. z nich. Tymczasem w krajach Unii Europejskiej to standard i w kierunku HIV bada się nawet 60 proc. pań, spodziewających się dziecka. Dla polskich kobiet to jednak wciąż temat tabu. 

Wykonać testów na HIV nie obawiała się Natalia Przybysz.

– Badanie to przeszłam w obydwu ciążach i akurat trafiłam na lekarza, który był światły i nie bał się zasugerować mi tego badania – mówi piosenkarka. – Jednak wiele osób trafia do lekarzy, którzy tego nie robią, bo boją się reakcji pacjentki, gdy zasugerują, że jednak należałoby sprawdzić, czy nie mają wirusa.

Wykonanie badań w kierunku zakażenia wirusem HIV było zwykłą formalnością dla modelki Kamili Szczawińskiej.

– Robiłam badania w dwóch ciążach. Całe życie zresztą osoby zarażone wirusem HIV towarzyszą mi. Moja mama od lat pracuje w MONAR-ze. Ja wychowałam się blisko MONAR-u, więc temat nie jest mi obcy. To jest temat, który nigdy nie był tematem tabu w mojej rodzinie – wyznała modelka.agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Obie gwiazdy wzięły udział w kampanii społecznej "PROJEKT TEST - POKOLENIE MINUS", która ma zachęcić Polki do robienia badań w kierunku HIV podczas ciąży. Pomysłodawcą i organizatorem już piątej edycji jest Społeczny Komitet ds. AIDS. Jedną z części tegorocznego przedsięwzięcia jest wydanie specjalnego kalendarza z gwiazdami, sfotografowanymi przez Zuzę Krajewską i Bartka Wieczorka. Wśród 12 znanych osób, oprócz Natalii Przybysz i Kamili Szczawińskiej na kartach kalendarza znalazły się m.in. Beata Sadowska, Agnieszka Cegielska, Marta Kuligowska, Ada Fijał, a także Monika Mrozowska, mama dwójki dzieci. Aktorka wzięła udział w akcji, bo ona sama nie wiedziała, że powinna takie testy zrobić podczas ciąży.

– W ogóle mi to do głowy nie przyszło, chociaż wydawało mi się, że jestem mocno wyedukowaną przyszłą mamą.Pomyślałam więc, że jeżeli ja o tym nie wiem, to prawdopodobnie takich mam jest więcej – mówi aktorka.

Ada Fijał wsparła akcję, bo dotyczy tematu kobiecości i macierzyństwa, a to są tematy jej bliskie.

Wczesne wykrycie wirusa HIV u przyszłej matki i stosowna profilaktyka może zapobiec urodzeniu chorego dziecka. Nie wszyscy jednak
o tym wiedzą. Według Krajowego Centrum ds. AIDS świadomych tego jest jedynie 1/3 zakażonych wirusem kobiet.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.