Newsy

W Polsce tylko co dziesiąta kobieta w ciąży robi test na HIV. Namawiają do tego gwiazdy

2013-12-05  |  10:00

W Polsce jedynie 10 proc. kobiet wykonuje podczas ciąży testy w kierunku wirusa HIV. Wśród nich są m.in. piosenkarka Natalia Przybysz i modelka Kamila Szczawińska. Tymczasem wiele kobiet wciąż wstydzi się poprosić o testy lub jest nieświadoma możliwości zrobienia takich badań. Wczesne wykrycie zakażenia wirusem HIV u kobiety w ciąży, to szansa na urodzenie zdrowego dziecka.

Z zakażeniem wirusem HIV żyje w kraju ok. 5 100 kobiet. Eksperci są jednak zdania, że może ich być więcej, ponieważ w Polsce niewiele osób wykonuje badania w tym kierunku. Szczególnie niski odsetek występuje wśród kobiet w ciąży. Badania robi jedynie 10 proc. z nich. Tymczasem w krajach Unii Europejskiej to standard i w kierunku HIV bada się nawet 60 proc. pań, spodziewających się dziecka. Dla polskich kobiet to jednak wciąż temat tabu. 

Wykonać testów na HIV nie obawiała się Natalia Przybysz.

– Badanie to przeszłam w obydwu ciążach i akurat trafiłam na lekarza, który był światły i nie bał się zasugerować mi tego badania – mówi piosenkarka. – Jednak wiele osób trafia do lekarzy, którzy tego nie robią, bo boją się reakcji pacjentki, gdy zasugerują, że jednak należałoby sprawdzić, czy nie mają wirusa.

Wykonanie badań w kierunku zakażenia wirusem HIV było zwykłą formalnością dla modelki Kamili Szczawińskiej.

– Robiłam badania w dwóch ciążach. Całe życie zresztą osoby zarażone wirusem HIV towarzyszą mi. Moja mama od lat pracuje w MONAR-ze. Ja wychowałam się blisko MONAR-u, więc temat nie jest mi obcy. To jest temat, który nigdy nie był tematem tabu w mojej rodzinie – wyznała modelka.agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Obie gwiazdy wzięły udział w kampanii społecznej "PROJEKT TEST - POKOLENIE MINUS", która ma zachęcić Polki do robienia badań w kierunku HIV podczas ciąży. Pomysłodawcą i organizatorem już piątej edycji jest Społeczny Komitet ds. AIDS. Jedną z części tegorocznego przedsięwzięcia jest wydanie specjalnego kalendarza z gwiazdami, sfotografowanymi przez Zuzę Krajewską i Bartka Wieczorka. Wśród 12 znanych osób, oprócz Natalii Przybysz i Kamili Szczawińskiej na kartach kalendarza znalazły się m.in. Beata Sadowska, Agnieszka Cegielska, Marta Kuligowska, Ada Fijał, a także Monika Mrozowska, mama dwójki dzieci. Aktorka wzięła udział w akcji, bo ona sama nie wiedziała, że powinna takie testy zrobić podczas ciąży.

– W ogóle mi to do głowy nie przyszło, chociaż wydawało mi się, że jestem mocno wyedukowaną przyszłą mamą.Pomyślałam więc, że jeżeli ja o tym nie wiem, to prawdopodobnie takich mam jest więcej – mówi aktorka.

Ada Fijał wsparła akcję, bo dotyczy tematu kobiecości i macierzyństwa, a to są tematy jej bliskie.

Wczesne wykrycie wirusa HIV u przyszłej matki i stosowna profilaktyka może zapobiec urodzeniu chorego dziecka. Nie wszyscy jednak
o tym wiedzą. Według Krajowego Centrum ds. AIDS świadomych tego jest jedynie 1/3 zakażonych wirusem kobiet.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.