Mówi: | Patryk Walęga |
Funkcja: | właściciel instytutu tatuażu TIME4TATTOO |
Źle wykonany tatuaż można poprawić na koszt tatuatora
Coraz więcej Polaków decyduje się na wykonanie tatuażu. Kiedy idą na pierwszą wizytę do salonu, rzadko są jednak świadomi przysługujących im praw. Nie wiedzą między innymi, że w przypadku źle wykonanego wzoru mogą go poprawić na koszt tatuatora, nawet w innym salonie. Gabinetom tatuaży zdarzają się także nadużycia, takie jak żądanie zaliczki bądź pobieranie pełnej kwoty przed zabiegiem.
Z badań Grupy IQS wynika, że co dziesiąty Polak ma tatuaż, a co trzeci chciałby w ten sposób ozdobić swoje ciało. W ciągu ostatnich kilku lat w Polsce zmieniło się społeczne postrzeganie tatuaży – ludzie nie kojarzą już ich z więzieniami, a raczej z indywidualnością i wyrażaniem własnej osobowości. Decydując się na wykonanie tatuażu, klienci radzą się znajomych lub szukają informacji w internecie, mimo to bardzo często nie znają swoich praw. Tymczasem niektóre praktyki stosowane przez salony tatuażu są niezgodne z prawem. Należy do nich żądanie wpłacenia zaliczki, aby móc zarezerwować termin zabiegu.
– Zaliczka w świetle prawa jest traktowana jako zadatek, który podlega opodatkowaniu i jeżeli klient nie może się pojawić w dniu wyznaczonej wizyty, zaliczka powinna przechodzić na następny termin bądź powinna zostać zwrócona, jeżeli klient nie zdecyduje się na wykonanie zabiegu. Nie może być czegoś takiego, że zaliczka zostaje zatrzymana przez studio tatuażu – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Patryk Walęga, właściciel instytutu tatuażu TIME4TATTOO.
Niezgodne z prawem jest także pobieranie pełnej kwoty przed zabiegiem, gdyż w świetle polskiego prawa wykonawca dzieła otrzymuje zapłatę po jego wykonaniu. Powszechnie stosowaną praktyką w salonach tatuażu jest wycenianie wzoru na podstawie sesji, czyli czasu zużytego do jego wykonania. Niektórzy tatuatorzy przeciągają więc pracę, by zarobić więcej. Klienci natomiast chcą, by zabieg był zrobiony jak najszybciej, co wpływa na jakość wykonania tatuażu. Tatuator spiesząc się, mocno ingeruje w tkankę, co może doprowadzić do stanu zapalnego, powstania blizn i zrostów oraz rozlania się tuszu pod skórą. Dobrym rozwiązaniem jest wycenianie tatuażu na podstawie wzoru, wielkość lub stopnia skomplikowania.
– Jeżeli klient był w salonie i wzór został wykonany niepoprawnie, odbiega od początkowego zamysłu, to ma on prawo wyznaczyć tatuatorowi kolejny termin na poprawę tego wzoru. Jeżeli tatuator się nie zgodzi, klient może iść do innej osoby pracującej w tym samym salonie, która wykona poprawę tego wzoru – mówi Patryk Walęga.
Jeżeli salon odmówi poprawienia tatuażu, klient może iść do innego studia i wykonać poprawę wzoru na koszt i odpowiedzialność salonu, w którym tatuaż został zepsuty. Sam także ma prawo zrezygnować z poprawienia tatuażu w salonie, z którego usług nie jest zadowolony, co wiąże się z odebraniem pełnej kwoty, którą klient zapłacił, wraz z zaliczką. Klient, przychodząc do salonu tatuażu, ma także prawo weryfikacji higieny stanowiska. Tatuator powinien przygotować je w obecności klienta, a akcesoria używane podczas zabiegu muszą być jednorazowego użytku.
– Tusze powinny być zamknięte sterylnie. Powinny mieć datę ważności, jeżeli data nie widnieje na opakowaniu bądź nosi ślady ingerencji, klient ma prawo zażądać otworzenia nowej butelki z dobrą datą ważności. Jeżeli tatuator nie wyrazi na to zgody, klient może przesunąć termin zabiegu, a zaliczka, którą wpłacił na termin, w którym zabieg nie doszedł do skutku, przechodzi na następny termin – mówi Patryk Walęga.
Niedobrą praktyką, stosowaną przez niektórych tatuatorów, jest pokazywanie klientowi wzorów tuż przed wykonaniem zabiegu. Stres i obawa przed bólem mogą sprawić, że wybierze on go zbyt pochopnie, a po zabiegu nie będzie zadowolony z efektu. Klient nie jest też w stanie przygotować się na wysokość wydatku, który będzie musiał ponieść, ma jednak prawo do bezpłatnej korekty tatuażu po jego wygojeniu. Po pierwszym wprowadzeniu pigmentu pod skórę organizm pozbywa się go nawet w 40 proc. Jest to naturalna reakcja, niezwiązana z jakością wykonania wzoru.
Czytaj także
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-14: S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
- 2025-03-21: KE chce uznawania rodzicielstwa we wszystkich krajach. Europosłanka PiS nazywa to de facto legalizacją surogacji
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.