Mówi: | Karo Akabal |
Funkcja: | sex coach, właścicielka Sex & Love School |
3/4 Polek skarży się na kryzys pożądania w relacjach z partnerem
Ponad 70 proc. Polek narzeka na swoje życie seksualne. Kryzys pożądania dotyczy przede wszystkim osób, które są w długotrwałych związkach – tu namiętność i pożądanie zastępuje monotonia, rutyna i nawał codziennych obowiązków. Często bywa również tak, że wyobrażenia o intymnych relacjach z partnerem zupełnie rozmijają się z rzeczywistością, co powoduje niechęć do bliskości.
– 3/4 kobiet, z którymi się spotykam zawodowo i prywatnie, mówi o tzw. kryzysie pożądania, że im się nie chce. Z jednej strony mają pewne wyobrażenie o tym, jak powinno wyglądać udane życie seksualne, z drugiej strony to, co mają w swoim życiu, zupełnie nie przystaje do tych wyobrażeń. Śnią o wielkiej namiętności, przychodzą do domu, do swojego partnera i nie chce im się realizować tych swoich pięknych wizji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Karo Akabal, sex coach, właścicielka Sex & Love School.
Kryzys pożądania u każdej pary przebiega inaczej. Najczęściej objawia się brakiem ochoty na seks lub brakiem zainteresowania konkretnym partnerem, co najczęściej zdarza się w związkach z długoletnim stażem.
– Kryzys pożądania może też wyglądać tak, że kobieta, która nie jest w związku, twierdzi, że seks jest jej zupełnie do niczego niepotrzebny. Jedyny dyskomfort, jaki odczuwa z racji tego, że nie ma ochoty na seks, jest to, że otacza ją taki przeseksualizowany świat i zewsząd docierają do niej informacje, że ona też powinna być seksualnie aktywna – tłumaczy Karo Akabal.
Pośpiech i życie w ciągłym stresie mają negatywny wpływ na życie seksualne. Małżonkowie pochłonięci codziennymi obowiązkami i problemami, nie znajdują już czasu na bliskość i namiętność.
– Mamy wiele rzeczy do zrobienia, do odhaczenia na liście, to wszystko oczywiście wykonujemy. Im bardziej jesteśmy ambitni, im więcej chcemy osiągnąć, tym ten nasz plan dnia jest bardziej rozbudowany. I kiedy odhaczymy już wszystkie punkty na liście, to często po prostu brakuje już nam energii na to, żeby otworzyć się na przyjemność, która jest takimi wrotami do pożądania. Jeżeli nie ma głębokiego relaksu, to nie ma szans na to, żeby mieć ochotę na seks – wyjaśnia Karo Akabal.
Karo Akabal podkreśla, że przyczyn braku pożądania jest dużo więcej. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni wstydzą się przed partnerami swojego ciała, które wraz z wiekiem zmienia się – ich zdaniem na niekorzyść. Dyskomfort może też powodować brak sprawności czy umiejętności zadowolenia drugiej osoby.
– Sposób odczuwania siebie jako seksualnej istoty stoi w totalnej sprzeczności z marketingowymi treściami na temat seksu i seksualności. Jesteśmy przebodźcowani seksualnie. W takim otoczeniu, kiedy zewsząd docierają do nas bodźce natury seksualnej, bardzo trudno jest odnaleźć swoje własne pożądanie i indywidualną seksualną tożsamość. Ten chaos sprawia, że po prostu nie wiemy, od czego zacząć i jak ma wyglądać nasze życie erotyczne – mówi Karo Akabal.
Duży wpływ na ograniczenia w sferze seksualności ma brak właściwej edukacji. Kobiety nie mają też odwagi rozmawiać z partnerami o swoich potrzebach i oczekiwaniach.
– Kobiety nie wiedzą, jak chciałyby, żeby wyglądało ich życie seksualne. Oglądają się cały czas na to, co jest wokół, jakie obrazy seksualności, seksownych kobiet czy udanego życia seksualnego widzą w gazetach, filmach i telewizji, czego dowiadują się z opowieści swoich koleżanek. Niestety, same nie wiedzą, kim są jako seksualne istoty i czego pragną w seksie – dodaje Karo Akabal.
Czytaj także
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-11-15: Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-09-24: Firmy dostosowują biura do nowych realiów na rynku pracy. Coraz częściej są miejscem spotkań i budowania relacji
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-09-20: Krzysztof Skórzyński: Spełniłem swoje marzenie i uczę młodzież w szkole. To zawód niedoceniany na bardzo wielu płaszczyznach
- 2024-10-07: Ambitne plany eksploracji kosmosu oznaczają większe zapotrzebowanie na kadry. Rola edukacji kosmicznej rośnie
- 2024-11-18: J. Jelonek i O. Kubiak: Po ślubie za granicą w świetle polskiego prawa dalej będziemy niewidoczni. Walczymy o traktowanie na równi z parami heteroseksualnymi
- 2024-08-29: Większość młodych osób nie ma zaufania do polityków i poczucia sprawczości. Dużą rolę w podniesieniu poziomu zaangażowania może odegrać szkoła
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.