Newsy

3/4 Polek skarży się na kryzys pożądania w relacjach z partnerem

2015-07-27  |  06:20

Ponad 70 proc. Polek narzeka na swoje życie seksualne. Kryzys pożądania dotyczy przede wszystkim osób, które są w długotrwałych związkach – tu namiętność i pożądanie zastępuje monotonia, rutyna i nawał codziennych obowiązków. Często bywa również tak, że wyobrażenia o intymnych relacjach z partnerem zupełnie rozmijają się z rzeczywistością, co powoduje niechęć do bliskości.

3/4 kobiet, z którymi się spotykam zawodowo i prywatnie, mówi o tzw. kryzysie pożądania, że im się nie chce. Z jednej strony mają pewne wyobrażenie o tym, jak powinno wyglądać udane życie seksualne, z drugiej strony to, co mają w swoim życiu, zupełnie nie przystaje do tych wyobrażeń. Śnią o wielkiej namiętności, przychodzą do domu, do swojego partnera i nie chce im się realizować tych swoich pięknych wizji – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Karo Akabal, sex coach, właścicielka Sex & Love School.

Kryzys pożądania u każdej pary przebiega inaczej. Najczęściej objawia się brakiem ochoty na seks lub brakiem zainteresowania konkretnym partnerem, co najczęściej zdarza się w związkach z długoletnim stażem.

Kryzys pożądania może też wyglądać tak, że kobieta, która nie jest w związku, twierdzi, że seks jest jej zupełnie do niczego niepotrzebny. Jedyny dyskomfort, jaki odczuwa z racji tego, że nie ma ochoty na seks, jest to, że otacza ją taki przeseksualizowany świat i zewsząd docierają do niej informacje, że ona też powinna być seksualnie aktywna – tłumaczy Karo Akabal.

Pośpiech i życie w ciągłym stresie mają negatywny wpływ na życie seksualne. Małżonkowie pochłonięci codziennymi obowiązkami i problemami, nie znajdują już czasu na bliskość i namiętność.

Mamy wiele rzeczy do zrobienia, do odhaczenia na liście, to wszystko oczywiście wykonujemy. Im bardziej jesteśmy ambitni, im więcej chcemy osiągnąć, tym ten nasz plan dnia jest bardziej rozbudowany. I kiedy odhaczymy już wszystkie punkty na liście, to często po prostu brakuje już nam energii na to, żeby otworzyć się na przyjemność, która jest takimi wrotami do pożądania. Jeżeli nie ma głębokiego relaksu, to nie ma szans na to, żeby mieć ochotę na seks – wyjaśnia Karo Akabal.

Karo Akabal podkreśla, że przyczyn braku pożądania jest dużo więcej. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni wstydzą się przed partnerami swojego ciała, które wraz z wiekiem zmienia się – ich zdaniem na niekorzyść. Dyskomfort może też powodować brak sprawności czy umiejętności zadowolenia drugiej osoby.

Sposób odczuwania siebie jako seksualnej istoty stoi w totalnej sprzeczności z marketingowymi treściami na temat seksu i seksualności. Jesteśmy przebodźcowani seksualnie. W takim otoczeniu, kiedy zewsząd docierają do nas bodźce natury seksualnej, bardzo trudno jest odnaleźć swoje własne pożądanie i indywidualną seksualną tożsamość. Ten chaos sprawia, że po prostu nie wiemy, od czego zacząć i jak ma wyglądać nasze życie erotyczne – mówi  Karo Akabal.

Duży wpływ na ograniczenia w sferze seksualności ma brak właściwej edukacji. Kobiety nie mają też odwagi rozmawiać z partnerami o swoich potrzebach i oczekiwaniach.

Kobiety nie wiedzą, jak chciałyby, żeby wyglądało ich życie seksualne. Oglądają się cały czas na to, co jest wokół, jakie obrazy seksualności, seksownych kobiet czy udanego życia seksualnego widzą w gazetach, filmach i telewizji, czego dowiadują się z opowieści swoich koleżanek. Niestety, same nie wiedzą, kim są jako seksualne istoty i czego pragną w seksie – dodaje Karo Akabal.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.