Newsy

Schroniska apelują o wsparcie. Szczególnie w czasie zimy

2014-02-10  |  06:00
Mówi:Włodzimierz Doroszkiewicz (starszy inspektor ds. ochrony zwierząt OTOZ Animals)
Agnieszka Kawiorska (aktorka)
  • MP4
  • Zima to wyjątkowo trudny czas szczególnie dla bezdomnych zwierząt. Istnieją sposoby, by ułatwić im przetrwanie. Mieszkańcy bloków mogą udostępnić piwnice kotom, które znajdą w pomieszczeniu karmę, wodę i kuwetę. Podobne schronienie może stanowić karton postawiony w mało ruchliwym miejscu na osiedlu, zaopatrywany w posiłki dwa razy dziennie. Wesprzeć można także zwierzęta w schronisku.

    Warto zostać wolontariuszem w schronisku. Wiąże się to z czasem, ale sposoby pomocy są różnorodne. Można np. raz dziennie wychodzić na spacer z czworonogami albo regularnie pytać o bieżące potrzeby placówki. Odrobina karmy, ciepły koc, środek przeciw pchłom czy obroża nie stanowią dużego wydatku, a zaspokajają podstawowe zapotrzebowanie schroniska – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Doroszkiewicz, starszy inspektor ds. ochrony zwierząt OTOZ Animals.

    Za opiekę nad bezdomnymi zwierzętami odpowiadają urzędy miast, które prowadzą bezpłatne programy sterylizacji. Dzięki temu systematycznie zmniejsza się liczba bezpańskich czworonogów. Coraz więcej osób zamiast kupowania rasowego pupila decyduje się na adopcję psa lub kota ze schroniska.

    Jeśli ktoś nie może pozwolić sobie na zapewnienie domu czworonogowi ze schroniska, może kupić karmę. Taki mały gestem jest wielką pomocą dla cierpiących zwierząt – mówi aktorka Agnieszka Kawiorska, która chętnie angażuje się w akcje pomocy zwierzętom.

    W całym kraju odbywają się akcje charytatywne, które mają na celu pomóc czworonogom przetrwać zimę, np. Pusta Miska czy Pomaganie na Merdanie. W ubiegły weekend miała miejsce inicjatywa „Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę” zorganizowana wspólnie przez Tesco oraz Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Zwierząt OTOZ Animals. Polegała ona na zbiórkach żywności oraz produktów dla psów i kotów, takich jak koce, poduszki czy zabawki. Na potrzeby schronisk dla zwierząt przeznaczono również część dochodów ze sprzedaży karmy.

    Także zwierzęta, które mają dom, wymagają szczególnej troski w chłodne dni. Kluczowym czynnikiem są pełnowartościowe posiłki. Ciepło rozgrzewające organizm produkowane jest dzięki diecie obfitującej w źródła energii, np. tłuszcze. W porozumieniu z weterynarzem można wzbogacać je o również o dodatkową porcję witamin lub preparatów podnoszących odporność.

    Psy mieszkające na zewnątrz lepiej znoszą niskie temperatury w dobrze ocieplonej i zabezpieczonej przed podmuchami zimnego wiatru budzie. Kiedy temperatura za oknem znacząco spada, korzystnym rozwiązaniem jest przenocowanie psa w pomieszczeniu. Podczas spacerów pies powinien utrzymywać stałą temperaturę. Oznacza to nieprzegrzewanie go w  nieoddychających ocieplaczach, pod którymi kondensuje się para wodna, jak również zapobieganie zjadaniu śniegu, który gwałtownie ochładza błonę śluzową gardła, powodując infekcje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Handel

    Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

    Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.